W ramach aukcji zasobów częstotliwości z pasm 800 i 2600 MHz, w 2014 roku w Polsce rozdysponowanych zostanie 50 MHz w paśmie 800 MHz i 140 MHz w paśmie 2600 MHz. Regulator przedstawia swoją opinię nt. budowy wspólnych sieci oraz współdzielenia infrastruktury i zasobów.

Magdalena Gaj
Magdalena Gaj

Przedmiotem Aukcji są szczególnie atrakcyjne zasoby z pasma 800 MHz (tzw. dywidendy cyfrowej), dzięki którym możliwe stanie się objęcie zasięgiem działania szybkiej sieci LTE terenów, na których dotychczas było to nieopłacalne.

Możliwość pozyskania nowych zasobów częstotliwości w Polsce zbiega się z rewolucją technologiczną w systemach szerokopasmowej transmisji danych upowszechnieniu systemów LTE. Po raz pierwszy w Polsce operatorzy mają do dyspozycji technologię oferującą swobodę w wyborze szerokości stosowanych kanałów radiowych, a w konsekwencji, możliwość dopasowania oferowanych przepustowości do wielkości posiadanych zasobów oraz potrzeb klientów.

Rozwój Internetu i usług multimedialnych bez wątpienia jest i będzie motorem wzrostu zapotrzebowania klientów na przepustowość udostępnianą przez sieć telekomunikacyjną. W tym kontekście wskazać należy, iż zasoby, które zostaną rozdysponowane w Polsce w 2014 roku, są niewystarczające do tego, aby wszyscy obecni na rynku operatorzy, działając jedynie w oparciu o częstotliwości, które mogą pozyskać, mogli indywidualnie wykorzystać wszystkie dostępne zalety systemu LTE.

W ocenie Prezesa UKE jednym z rozwiązań tej sytuacji wydaje się być współdzielenie pomiędzy operatorami infrastruktury oraz zasobów częstotliwości, które poza oczywistą zaletą, jaką jest obniżenie kosztów budowy i utrzymania sieci, zapewnia szereg innych korzyści takich jak:

  • powiększenie i uelastycznienie pojemności sieci dostępnej dla operatora,
  • możliwość zaoferowania klientom wyższych przepustowości, a co za tym idzie, także nowych usług,
  • podwyższenie jakości oferowanych usług,

oraz

  • efektywne wykorzystanie widma radiowego.

Zalety współdzielenia częstotliwości dostrzega również Komisja Europejska, która w Komunikacie do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów pt. Promowanie współdzielenia zasobów widma radiowego na rynku wewnętrznym z dnia 3 września 2012 r. (COM(2012) 478), za jeden z rezultatów współdzielenia widma uznała udostępnienie dodatkowych zasobów częstotliwości jako czynnik wspierający konkurencję na rynku telekomunikacyjnym, dzięki któremu nastąpi zmniejszenie barier dostępu dla nowych użytkowników.

W Komunikacie tym Komisja potwierdza zalety takiego rozwiązania, stwierdzając, iż znalezienie dodatkowych wspólnych zasobów widma na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowych mogłoby przynieść UE znaczące korzyści gospodarcze netto. W scenariuszach poddanych ocenie zwiększenie współdzielonego dostępu do widma na potrzeby bezprzewodowych usług szerokopasmowych o 200 do 400 MHz oznacza, do 2020 r., wzrost netto wartości tego sektora dla gospodarki europejskiej rzędu kilkuset mld EUR. Dodatkowo Komisja podnosi, iż W celu zaspokojenia rosnącego popytu niezbędne jest zapewnienie bardziej efektywnego wykorzystania widma i wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań. W ciągu następnej dekady postęp technologiczny może umożliwić coraz większej liczbie użytkowników wspólne, równoczesne korzystanie z praw dostępu do danego pasma częstotliwości. Osiągnięcie tego celu będzie jednak możliwe tylko w odpowiednim otoczeniu regulacyjnym.

Prezes UKE w pełni popiera przedstawione powyżej stanowisko Komisji.

Jako organ, którego zadaniem jest między innymi prowadzenie polityki regulacyjnej, mającej na celu w szczególności wspieranie konkurencji w zakresie dostępu do sieci telekomunikacyjnych, udogodnień towarzyszących lub świadczenia usług telekomunikacyjnych, w tym:

  • zapewnienie wszystkim użytkownikom, także użytkownikom niepełnosprawnym,
  • osiągania maksymalnych korzyści w zakresie cen oraz różnorodności i jakości usług,
  • efektywne inwestowanie w dziedzinie infrastruktury oraz promocję technologii innowacyjnych,
  • wspieranie efektywnego wykorzystania oraz zarządzania częstotliwościami i numeracją stoi na stanowisku, iż optymalnym rozwiązaniem wydaje się być wykorzystanie częstotliwości będących przedmiotem aukcji na zasadzie współkorzystania.

Jednakże, jak zauważa Komisja Europejska, otoczenie regulacyjne jest tutaj niezwykle istotne. Takie współdzielenie nie powinno bowiem doprowadzić do monopolizacji rynku przez podmioty współdzielące częstotliwości, a w konsekwencji do zaburzenia konkurencji na rynku telekomunikacyjnym.

W opinii Prezesa UKE, okoliczność ta jest niezwykle istotna z uwagi na fakt, iż nierównowaga konkurencyjna może skutkować powstaniem kolejnego negatywnego zjawiska na rynku telekomunikacyjnym, jakim jest ograniczenie ofert detalicznych dostępnych dla konsumenta, zarówno pod względem ich liczby, różnorodności, jakości oraz ceny.

W ocenie Prezesa UKE efektywne wykorzystywanie częstotliwości może być osiągnięte m.in. poprzez wspomniane współdzielenie infrastruktury czy częstotliwości, na co wskazuje motyw nr 12 Decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE z dnia 14 marca 2012 r. w sprawie ustanowienia wieloletniego programu dotyczącego polityki w zakresie widma radiowego, zgodnie z którym Łatwy dostęp do widma może wymagać nowatorskich rodzajów zezwoleń, takich jak wspólne użytkowanie widma lub współdzielenie infrastruktury, których zastosowanie w Unii można ułatwić dzięki wskazaniu najlepszych praktyk i zachęcaniu do wymiany informacji, a także zdefiniowaniu pewnych wspólnych lub zbieżnych warunków użytkowania widma. W myśl art. 4 ust. 1 zd. 1 tej Decyzji pt. Poprawa wydajności i elastyczności: Państwa członkowskie we współpracy z Komisją i w odpowiednich przypadkach wspierają wspólne wykorzystanie widma oraz współdzielenie widma.

Podkreślić także należy, iż współdzielenie infrastruktury stało się ogólnoświatowym trendem, pozwalającym operatorom telekomunikacyjnym osiągać efekt synergii w obszarze budowy sieci. Rozdysponowanie zasobów częstotliwości z pasm 800 i 2600 MHz stanowi niepowtarzalną szansę dla operatorów na korzystanie z zalet współdzielenia infrastruktury już od momentu projektowania i budowy sieci.

Odnosząc powyższe do obecnej sytuacji na rynku telekomunikacyjnym w Polsce oraz ogłoszonej w dniu dzisiejszym aukcji na częstotliwości z zakresów 800 i 2600 MHz pragnę wskazać, iż współdzielenie zasobów częstotliwości w paśmie 800 MHz na przykład w konfiguracji 2 x 15 MHz + 2 x 15 MHz całkowicie zrewolucjonizowałoby ofertę operatorów szerokopasmowych sieci transmisji danych. Korzyści wynikające z wykorzystania najnowszej, szybszej techniki transmisji w systemach LTE zostałyby dodatkowo spotęgowane poprzez 2-3-krotne zwiększenie przepustowości w stosunku do tej, jaką można osiągnąć wykorzystując kanał o szerokości 5 MHz. Niebagatelne znaczenie ma również fakt, że usługami szybkiej transmisji danych po raz pierwszy w historii objęte zostałyby także mniej zurbanizowane obszary kraju, co oznaczałoby kolejny krok w walce z wykluczeniem cyfrowym i budowie społeczeństwa informacyjnego.

źródło: UKE

Kan