Jak kształtowały się ceny
usług stacjonarnego dostępu do sieci internetowej dla klienta
indywidualnego i biznesu oraz inne ważne informacje na temat dostępnych
ofert przedstawiamy w podsumowującej 2012 rok analizie Prezesa Urzędu
Komunikacji Elektronicznej.

Jakiego rodzaju oferty
poddano analizie?

Analizie zostały poddane
oferty dostawców internetu, których udział w liczbie aktywnych łączy
lub liczbie abonentów wyniósł co najmniej 0,5%: Raport został stworzony w oparciu o cenniki pobrane ze stron internetowych operatorów wg stanu na 5 grudnia 2012 r. W opracowaniu uwzględniono oferty następujących podmiotów: Orange, Polska Telefonia Cyfrowa (T-Mobile), UPC Polska, Netia, Multimedia Polska, Vectra, Telefonia Dialog, Inea,
Toya i TK Telekom. Na tej podstawie wytypowano dziesięciu operatorów. Raport został stworzony w oparciu o
cenniki pobrane ze stron internetowych operatorów wg stanu na 5 grudnia
2012 r.

Założenia
analizy

Wartości podane w
analizie określają średni miesięczny koszt dostępu do internetu dla
użytkownika końcowego. W celu ustalenia tej wartości zsumowano
wszystkie koszty ponoszone przez abonenta w okresie trwania umowy, a
następnie podzielono je przez liczbę miesięcy trwania zobowiązania.

Wnioski

Klient indywidualny

Z raportu wynika, iż
korzystniejsze oferty są w stanie przedstawić operatorzy telewizji
kablowych (TVK), oferujący usługi stacjonarne w oparciu o własne łącza.
Inni operatorzy kablowi, którzy umożliwiają dostęp w oparciu o
infrastrukturę Orange (d. Telekomunikacja Polska S.A.) z reguły oferują
swoje usługi po wyższej cenie, wynika to między innymi z konieczności
ponoszenia przez klienta comiesięcznej opłaty za utrzymanie łącza.
Dostęp do ofert operatorów TVK nadal jest jednak utrudniony dla
klientów z mniejszych miejscowości, dlatego też częściej korzystają oni
z mniej atrakcyjnych cenowo usług pozostałych przedsiębiorców
telekomunikacyjnych.

Biznes

Objęte analizą Prezesa
UKE oferty dla biznesu dotyczą małych i średnich przedsiębiorstw.
Raport nie uwzględnia ofert dla klientów korporacyjnych, dla których
oferty przygotowywane są w trybie indywidualnych negocjacji z
operatorami. Z porównania cen ofert dostępnych dla firm i klienta
indywidualnego wynika, że oferty dla firm są zdecydowanie mniej
atrakcyjne cenowo. Wynika to z diametralnie innego profilu świadczonych
usług, jak i konieczności zaoferowania szeregu usług dodatkowych –
pakietów bezpieczeństwa i zagwarantowania wysokiej przepływności do i
od klienta (łącza symetryczne).

Analiza cen usług dostępu do stacjonarnego Internetu w Polsce: Tutaj

źródło: UKE

Kan