W analizie zaprezentowano koszty ponoszone przez klienta oferty pre-paid, w przeliczeniu na jego średnie miesięczne wydatki oraz wynikającą z tego rzeczywistą cenę 1 MB usługi.

Minimalne średnie miesięczne koszty korzystania z usługi mobilnego Internetu
Minimalne średnie miesięczne koszty korzystania z usługi mobilnego Internetu

Segment rynku Internetu mobilnego charakteryzuje wzrost liczby ofert kierowanych do użytkowników końcowych, zwiększanie miesięcznych limitów transferu przez dostawców usługi oraz spadek cen.
Oprócz czterech operatorów sieci ruchomych mobilny Internet niespakietyzowany z innymi usługami świadczy Netia oraz Cyfrowy Polsat. Konsument ma możliwość nabycia interesującego go pakietu poprzez różne kanały dystrybucji, przy czym operatorzy często różnicują oferty dostępne ogólnie od zakupionych w sklepie internetowym i/lub telesprzedaży. W przypadku sprzedaży na odległość klient może liczyć na podwyższony limit transferu (Orange Free, blueconnect, Play Online) oraz niższą cenę i większy wybór modemów USB (Play Online).

Operatorzy zwiększają również dostępne limity transferu danych, jedynie PTK Centertel, Cyfrowy Polsat oraz P4 posiadają usługę mobilnego Internetu z opcją poniżej 1GB. Najwyższy limit w przypadku klienta indywidulanego wynosi 40GB (Orange Free 159 w sklepie internetowym, iPlus prywatnie 37GB, Play Online 149 w sklepie internetowym), natomiast dla klienta biznesowego – 50GB (blueconnect biznes 98).

W porównaniu z ostatnią analizą z maja 2010 r. nastąpił widoczny spadek popularności kart PCMCIA oraz ExpressCard – jedynie PTK Centertel oraz Polkomtel uwzględniają je w podstawowych cenniku urządzeń dedykowanych dla usługi mobilnego Internetu. Operatorzy poszerzają natomiast ofertę modemów USB udostępnianych użytkownikom w wielu taryfach za złotówkę. Jedynie w przypadku podstawowych planów z najniższym abonamentem cena urządzenia odgrywa rolę w strukturze kosztów, np. PolsatNet taryfa podstawowa (80%) oraz Blueconnect biznes 15 (20%). W większości jednak przypadków w stosunku do opłat jednorazowych ponoszonych przez konsumenta (modem USB, aktywacja) udzielany jest rabat obniżający lub redukujący ich cenę do symbolicznej kwoty. Dodatkowo w ramach promocji stosowana jest standaryzacja wysokości opłaty aktywacyjnej. Jedynie klienci sieci Orange, T-Mobile i Play zapłacą mniej za aktywację odpowiednio Business Everywhere Premium 24/48 (1,23 zł zamiast 18,45 zł), blueconnect biznes 48/78/98 (1,23 zł zamiast 47,97 zł) oraz Play Online 39/49/69/99/149 (29 zł zamiast 59 zł) niż w pozostałych planach taryfowych. Zasadniczą częścią struktury kosztów jest abonament, zarówno w promocji jak i poza. Jego udział w większości analizowanych ofert przekraczał 90%.

Średni miesięczny koszt korzystania z usług przedpłaconych mobilnego dostępu do Internetu wynosi 27,09 zł. W strukturze kosztów Orange Free, blueconnect oraz iPlus około 1/3 stanowi udział zestawu startowego. W przypadku zaś Play Online jedynie 17%, co wynika z niskiej ceny modemu w ofercie (Huawei E173U-2 ze starterem za 129 zł). Najtańszy Internet na kartę dostępny jest w sieci T-Mobile – 24,96 zł. Pod względem zaś wielkości transferu danych do wykorzystania przez konsumenta najatrakcyjniejsza jest oferta Play Online, którą charakteryzuje najniższy efektywny koszt 1MB na poziomie około 0,01 zł.

Spadek cen jest również charakterystyczny dla usług przedpłaconych. Średni miesięczny koszt korzystania z Internetu mobilnego na kartę jest obecnie mniejszy o 40,7% od ofert dostępnych w 2010 r.

źródło: UKE

Kan