Automatyzacja procesów, szybka sprzedaż i obsługa online, informatyzacja w zarządzaniu firmą, rozwiązania chmurowe – to elementy transformacji cyfrowej, bez których firmy nie są w stanie przetrwać w czasie pandemii. Niektóre organizacje rozpoczęły proces zmian jeszcze przed wybuchem COVID-19, ale te które tego nie zrobiły lub były na początku drogi, zostały zmuszone do przyspieszenia działań. Ten proces spowodował ogromne zapotrzebowanie na usługi planowania, wsparcia czy wdrożenia procesu transformacji cyfrowej.

 

Cyfryzacja w polskich firmach

Przyglądając się rodzimemu rynkowi biznesu, można jednak stwierdzić, że chociaż cyfrowa transformacja w kraju przyśpiesza, wciąż mamy sporo lekcji do odrobienia. Według badań GUS za 2019 rok zaledwie 28,5% firm w Polsce używało systemów ERP. Z kolei raport Dell Digital Transformation Index 2020, do którego dane pozyskiwano już po wybuchu pandemii jest już bardziej optymistyczny. Wyniki wskazują, że wskaźnik progresu w digitalizacji polskich przedsiębiorstw jest nieco wyższy niż średnia światowa i wynosi 81%. Co więcej, w porównaniu do tego samego badania przeprowadzonego dwa lata wcześniej, obecnie najwięcej jest firm posiadających już rozwinięte plany cyfryzacji, wraz z wdrożonymi inwestycjami. Liczba takich instytucji (Digital Adopters) wzrosła o 19 punktów procentowych.

 

Dane te pokazują, że nastąpiło znaczne przyspieszenie działań związanych z transformacją cyfrową. Odczuwają to firmy takie jak np. XPLUS S.A.- spółka zajmująca się doradztwem i wdrożeniami rozwiązań klasy ERP oraz robotyzacją i automatyzacją procesów. Nasza firma działa od 2002 roku, ale to właśnie w ostatnich miesiącach wprowadziliśmy największą liczbę wdrożeń w chmurze dla Dynamics 365 (ERP) w Polsce – mówi Karol Sudnik, prezes zarządu XPLUS SA. – Otrzymaliśmy za to od Microsoft nagrodę Partner of the Year 2020. W tym szczególnie trudnym roku jest to bardzo cenne i wyjątkowe wyróżnienie.

 

 

 

Cyfrowa transformacja to strategia przetrwania

Wydarzenia z ostatniego roku wyraźnie pokazują, że opóźnienie wprowadzenia zmian niezbędnych w cyfrowym rozwoju przedsiębiorstw jest nie tylko bardzo ryzykowne, ale wręcz może doprowadzić do upadku wielu prężnie działających do tej pory organizacji.

Liczne obostrzenia i bariery związane z pandemią postawiły instytucje przed zupełnie nowymi, nieznanymi dotąd wyzwaniami wymuszającymi całkowicie odmienne decyzje biznesowe. Działalność firm, która w znacznej mierze musiała przenieść się do świata online jest teraz uwarunkowana poprzez ich zdolność do sprostania wymaganiom rynku cyfrowego.

 

Transformacja cyfrowa daje nam szansę na przetrwanie, ale przy wdrażaniu jakichkolwiek rozwiązań cyfrowych powinniśmy pamiętać, że ich wprowadzenie powinno zostać poparte rzetelną analizą obecnej sytuacji firmy, a same rozwiązania – uszyte na miarę potrzeb i możliwości danej organizacji. Przy tak ważnym wdrożeniu warto skorzystać ze wsparcia partnerów, dzięki którym cały proces będzie spójny, bezpieczny, a jednocześnie efektywny – podsumowuje Karol Sudnik z XPLUS S.A.