Firmowe święta będą w tym roku… pełne dystansu. W spotkaniach z tej okazji w dowolnej formie weźmie udział tylko 13% pracujących Polaków badanych przez Pracuj.pl. Różnica jest ogromna: w minionych latach świąteczne wydarzenia organizowane były w firmach aż 75% badanych. Pracownicy nie są także przekonani do wigilijnych spotkań online. Podobnie jak w minionych latach, od pracodawców oczekują natomiast głównie świątecznych premii i upominków. Życie zawodowe na koniec grudnia zwolni tempo: połowa z badanych planuje wziąć w tym czasie urlop.

 

Najważniejsze informacje:

  • Tylko 13% badanych weźmie udział w firmowym spotkaniu świątecznym.
  • To aż o 62 p.p. mniej, niż uczestniczyło w minionych latach.
  • 1/5 badanych uważa spotkania świąteczne online za dobre rozwiązanie.
  • Co drugi respondent nie spodziewa się świątecznego benefitu.
  • Najczęściej preferowane benefity świąteczne: premie, upominki i urlopy.
  • Co drugi badany planuje brać urlop między świętami i Nowym Rokiem.

 

Święta inne od innych

Mijające 12 miesięcy przyniosło wiele zmian w życiu zawodowym Polaków – czego dowodzą choćby badania Pracuj.pl. Nie inaczej ma być w ostatnim miesiącu roku. Grudzień zazwyczaj oznaczał okres, w którym mieszała się intensywna praca, świąteczny nastrój, integracja zespołów, a w ostatnich dniach – spowolnienie działania wielu firm i zasłużony odpoczynek.

Zespół Pracuj.pl postanowił zapytać użytkowników portalu, jak nowa normalność i konieczność społecznej izolacji wpływa na świąteczne zwyczaje i plany urlopowe pracowników. Uzyskane wyniki dowodzą, że tegoroczne zakończenie roku nie będzie przypominać tego, które dobrze znamy z miejsc pracy z ubiegłych lat. Dowodzi jednocześnie, że wielu pracowników ma wciąż podobne potrzeby, a także chęć integracji ze współpracownikami, co w minionych latach.

Firmowe święta online? Raczej niechętnie

Tylko 13% badanych deklaruje, że w tym roku w ich firmie jest organizowane świąteczne spotkanie w jakiejkolwiek formie – także online. 2 na 3 badanych nie będzie uczestniczyć w takim wydarzeniu, a co piąty – nie ma jeszcze pewności, jaką decyzję podejmą w tym temacie przełożeni. Wyniki badań są o tyle uderzające, że aż 75% badanych przyznaje, że takie imprezy były w ich firmach organizowane w minionych latach.

image processing20201214 10953 edmcfa

Jak zauważa Agata Grzejda, Ekspertka ds. Komunikacji Wewnętrznej w Grupie Pracuj, przyglądając się odpowiedziom badanych można wyraźnie dostrzec, jak silnie nowa normalność wpływa na naszą codzienność.

 

Liczba osób deklarujących, że w ich firmach odbędzie się w tym roku jakiekolwiek spotkanie świąteczne, spadła w porównaniu do ubiegłych lat o aż 62 punkty procentowe. Tego typu imprezy stanowią w wielu miejscach pracy najważniejsze spotkanie integracyjne w roku, okazję do spędzenia czasu w pozytywnej, mniej formalnej atmosferze. Tymczasem pandemiczne obostrzenia sprawiają, że jedyne realne rozwiązanie w czasach pandemii mogą stanowić wydarzenia online. W ich wypadku liczy się dobry pomysł i oryginalne podejście, zdolność pozytywnego zaskoczenia pracowników i odróżnienia spotkania od typowej telekonferencji. Szczególnie, że wiele osób jest już zmęczonych częstymi rozmowami online, a integrować chciałby się „na żywo”, jak w minionych latach – komentuje Agata Grzejda, ekspertka ds. komunikacji wewnętrznej w Grupie Pracuj.

 

Słowa ekspertki potwierdzane są przez odpowiedzi respondentów. Wśród nich znalazła się większa grupa osób, które mimo okoliczności pandemicznych byłyby skłonne wziąć udział w bezpośrednim spotkaniu wigilijnym w pracy (34%) niż uważających firmowe imprezy świąteczne online za dobrą alternatywę wobec wydarzeń „na żywo” (28%).

image processing20201214 7491 1d24vgx

 

Premia i upominki mile, ale… rzadko widziane

Jak się jednak okazuje, mimo nowych okoliczności pewne rzeczy się nie zmieniają. Wśród benefitów świątecznych, które według respondentów powinien dostarczać pracownikom dobry pracodawca, dominują zdecydowanie premie finansowe (73% wskazań). Na drugim miejscu wybierane były upominki i prezenty dla pracowników (56%), a na trzecim – dodatkowy urlop na święta (33%). Dopiero na dalszych miejscach znalazły się bardziej nietypowe inicjatywy, czyli akcje charytatywne (20%) i nagrody dla pracowników roku (16%). Warto zauważyć, że najrzadziej ze wszystkich dostępnych opcji wybierana była organizacja spotkań świątecznych online – za wyznacznik dobrego pracodawcy uważa je zaledwie co dziesiąty badany.

image processing20201214 10953 1rp4x1e

Benefity, które pracownicy określają jako ważne, często rozmijają się jednak z firmową rzeczywistością. Połowa respondentów Pracuj.pl spodziewa się, że w tym roku nie otrzymają od pracodawcy żadnego dodatkowego benefitu z okazji świąt. Otrzymania premii finansowej z okazji zakończenia roku oczekuje tylko co trzeci respondent Pracuj.pl. Jeszcze mniej, bo co piąty, spodziewa się otrzymania prezentów lub upominków z tej okazji.

image processing20201214 7491 gsfc1o

 

Przerwa od zawodowych wyzwań

Podobnie, jak w ubiegłych latach, czas między Wigilią i Nowym Rokiem będzie stanowił okres zamrożenia lub spowolnienia działalności w wielu firmach. W tym roku ta sytuacja będzie mieć jednak dodatkowy wymiar. 56% respondentów Pracuj.pl uważa, że przerwa świąteczna to dobra okazja do odpoczynku od zmartwień związanych z pracą w czasie pandemii. Trudno się więc dziwić, że blisko połowa badanych (49%) planuje mieć wolne przynajmniej przez część spośród ostatnich pracujących dni tego roku.

image processing20201214 9140 ddj9g4

Jednocześnie jednak tylko co czwarty respondent nie będzie w tym okresie w ogóle pracować – to wyraźnie mniej osób, niż tych nie decydujących się na żaden urlop (34%). Ogółem widoczne jest nieco mniej aktywne podejście do brania długiej przerwy pod koniec grudnia, niż w minionych latach. Dla porównania, w badaniu przeprowadzonym przez Pracuj.pl dwa lata temu odpoczynek przynajmniej przez część tego okresu deklarowało więcej, bo 55% badanych.

image processing20201214 9140 9uvu9y

Krótsze urlopy z własnej woli

Co ciekawe, plany pracy w okresie spowolnienia niekoniecznie muszą wynikać z nacisku ze strony przełożonych. Tylko co czwarty badany deklaruje, że jego pracodawca odnosi się negatywnie do brania przez pracowników urlopu w okresie między świętami, a sylwestrem. Jak zauważa jednak Agata Grzejda, 9 miesięcy pracy w nowej normalności wpływa na postawy wielu specjalistów – także te dotyczące urlopów.

Z jednej strony w części miejsc pracy mamy do czynienia z dodatkowymi napięciami, związanymi z sytuacją pandemiczną, co może zniechęcać do brania dłuższych urlopów. Z drugiej strony, obostrzenia wiążą się z ograniczonymi możliwościami pod względem podróży, co na pewno zmniejsza liczbę osób planujących np. sylwestrową turystykę. Wszystko to składa się na nietypowy obraz tegorocznej przerwy świątecznej. Choć przez ostatnie miesiące nauczyliśmy się lepiej funkcjonować w wirtualnym świecie pracy, takie okazje dobrze obrazują potrzebę wspólnej celebracji ważnych okazji i bezpośredniego kontaktu ze współpracownikami – podsumowuje Agata Grzejda.