We wtorek, 8 września 2015 r., zakończyły się konsultacje społeczne projektu rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji zmieniające rozporządzenie w sprawie przetargu, aukcji oraz konkursu na rezerwację częstotliwości lub zasobów orbitalnych. Business Centre Club przekazał uwagi zarówno do MAiC, jak i bezpośrednio do ministra Andrzeja Halickiego.

BCC negatywnie ocenił sam projekt rozporządzenia, stanowiący niejako próbę ingerencji i zmiany reguł gry w czasie trwania procesu aukcyjnego, co może budzić sporo zastrzeżeń natury prawnej. Jednocześnie, pozytywnie oceniliśmy postawę ministra Halickiego – jako chęć pomocy wyjścia z tej bardzo trudnej sytuacji zarówno rynkowi, jak i regulatorowi, abstrahując od podstawy formalnej ww. działania.


Podstawowe zastrzeżenia szczegółowe do projektu:

    1. propozycja nowelizacji rozporządzenia stanowi budzącą poważne wątpliwości ingerencję administracji publicznej w ustalone wcześniej warunki trwającej aukcji LTE, tj. procesu dotyczącego rozdysponowania zasobów (częstotliwości radiowych) najważniejszych aktualnie dla podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w branży łączności (jednej z najistotniejszych gałęzi gospodarki) oraz informatyzacji społeczeństwa (konsumentów),

    2. sposób procedowania w zakresie proponowanej zmiany rozporządzenia można odczytać, jako pogwałcenie wymogów prawidłowej legislacji (krótki termin jej konsultacji, vacatio legis, proponowany termin przeprowadzenia finalnej rundy po zakończeniu licytacji),

    3. poprzez istotną dla uczestników zmianę warunków rozstrzygnięcia trwającej aukcji, projekt rozporządzenia narusza obowiązujące w Polsce zasady demokratycznego państwa prawa, takie jak zakaz retroakcji prawa, zasadę praworządności organów administracji publicznej, czy zasadę ochrony interesów w toku,

    4. rozwiązania zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie spełniają wymogu zapewnienia obiektywnych, przejrzystych i niedyskryminujących warunków aukcji oraz przejrzystych warunków podejmowania rozstrzygnięć, co może stanowić o naruszeniu przez MAiC delegacji ustawowej do wydania rozporządzenia, zawartej w Prawie telekomunikacyjnym,

    5. proponowane wstrzymanie toczącej się licytacji w arbitralnie i instrumentalnie wybranym momencie oraz zastąpienie aukcji SMRA (Simultaneous Multiple Round Ascending) jednorazową selekcją ofert w trybie quasi-przetargowym (ale bez obligatoryjnych ustawowych elementów przetargu) może naruszać przepisy Prawa telekomunikacyjnego regulujące dopuszczalne procedury selekcyjne.

Reasumując, wprowadzenie projektu rozporządzenia w życie, w zaproponowanej formie, może istotnie naruszyć przepisy obowiązującego prawa oraz interesy uczestników aukcji, co będzie stanowiło podstawy do potencjalnego unieważnienia wyników aukcji przez właściwe sądy. Narazi to Skarb Państwa na procesy odszkodowawcze, a rynek telekomunikacyjny na wiele lat pogrąży w chaosie prawnym, z negatywnym skutkiem dla inwestycji, konkurencji i konsumentów. W związku z powyższym, sugerujemy wycofanie projektu rozporządzenia z dalszych prac legislacyjnych, mając nadzieję, iż zbliżający się kalendarz wyborczy nie będzie wpływał na podejmowanie tak ważnych i strategicznych decyzji.

Krzysztof Szubert
ekspert BCC, minister ds. cyfryzacji w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC
członek Komitetu Monitorującego POPC 2014-2020