Od pewnego czasu toczą się prace nad strategią Jednolitego Rynku Cyfrowego UE. Stworzenie Jednolitego Rynku Cyfrowego Unii Europejskiej stało się jednym z celów ogłoszonej w 2010 roku Europejskiej Agendy Cyfrowej. Dążenie do ujednolicenia zasad obowiązujących w tym obszarze wynika przede wszystkim z faktu szybkiego tempa rozwoju gospodarki cyfrowej w Europie i na świecie.

Agenda obejmuje 101 działań zamkniętych w 7 filarach, które mają pomóc w odnowie gospodarki UE i umożliwić obywatelom oraz przedsiębiorstwom europejskim uzyskać maksymalne korzyści z używania technologii cyfrowych. Z opublikowanej pod koniec maja 2014 „Tabeli wyników Agendy Cyfrowej” wynika, że Komisja do końca 2013 roku zrealizowała 72 działania spośród 101 przewidzianych w Agendzie Cyfrowej. Realizacja 6 działań została opóźniona. Pozostałe 23 działania, za realizację których odpowiada Komisja albo państwa członkowskie, powinny zostać ukończone w ustalonym terminie.

Ważnym wydarzeniem w toczących się pracach jest stanowisko państw Grupy Wyszehradzkiej prezentujące wspólną wizję Jednolitego Rynku Cyfrowego. Polska, Słowacja, Czechy i Węgry przygotowały dokument, którego fundamentem było przyjęcie 25 lutego 2015 r. przez Komitet ds. Europejskich stanowiska Polski w sprawie Jednolitego Rynku Cyfrowego. W polskim stanowisku w sprawie Jednolitego Rynku Cyfrowego wskazane zostały następujące priorytety:

  • ochrona prywatności w cyfrowym świecie;
  • cyberbezpieczeństwo;
  • reforma i modernizacja ram prawnych dla telekomunikacji;
  • wsparcie dla inwestycji w sieć na potrzeby Internetu dużych prędkości;
  • usuwanie barier w cyfrowym handlu i usługach, istniejących w obrocie pomiędzy państwami członkowskimi UE;
  • wzmacnianie konkurencji na wszystkich rynkach cyfrowych;
  • wsparcie dla rozwoju szeroko pojętej, europejskiej branży ICT, w tym przemysłu;
  • podnoszenie kompetencji cyfrowych;
  • modernizacja praw autorskich;
  • równe zasady gry w obszarze podatkowym;
  • potrzeba budowania spójności na jednolitym rynku cyfrowym.

Państwa Grupy Wyszehradzkiej przyjęły natomiast wspólną deklarację stanowiącą jednolity (dzięki temu bardziej słyszalny) głos w sprawie Jednolitego Rynku Cyfrowego. Wśród priorytetów wskazanych w tym dokumencie znalazły się:

  • poparcie dla programu REFIT, którego celem jest odbiurokratyzowanie oraz „odchudzenie” prawa europejskiego mającego znaczenie dla przedsiębiorczości;
  • potrzeba budowania spójności na jednolitym rynku cyfrowym.
  • wsparcie dla innowacji i tzw. start-up’ów;
  • usuwanie barier w cyfrowym handlu i usługach, istniejących w obrocie pomiędzy państwami członkowskimi UE;
  • ochrona prywatności w cyfrowym świecie;
  • modernizacja praw autorskich;
  • podnoszenie poziomu cyberbezpieczeństwa;
  • wsparcie dla inwestycji infrastrukturalnych w sieci telekomunikacyjne na potrzeby Internetu dużych prędkości;
  • neutralność sieci;
  • stworzenie warunków dla rozwoju gospodarki opartej na wiedzy i przetwarzaniu danych, w tym tzw. Big Data oraz przetwarzanie w chmurze;
  • informatyzacja administracji i cyfryzacja usług publicznych;
  • podnoszenie kompetencji cyfrowych.

Komunikat Komisji Europejskiej, w którym szczegółowo zostanie opisana strategia Jednolitego Rynku Cyfrowego spodziewany jest w maju 2015 r. Będzie to dla polskiego rządu sygnałem do rozpoczęcia prace nad oficjalnym stanowiskiem Polski. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji zapowiada poprzedzenie wypracowania tego stanowiska szerokimi konsultacjami publicznymi. Na 14 maja 2015 r. planowana jest wizyta w Warszawie wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej odpowiedzialnego za Jednolity rynek Cyfrowy, na której publicznie ogłosi on strategię Komisji Europejskiej na temat Jednolitego Rynku Cyfrowego.

Niezależnie od stanowiska poszczególnych Państw Członkowskich UE konieczne jest wypracowywanie konsensusu w ramach możliwie najszerszej grupy oraz koordynacja i wspólna reprezentacja podczas kolejnych prac i spotkań poświęconych tematyce jednolitego rynku cyfrowego. Powinno się to odbywać ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki rynków oraz interesu przedsiębiorców Europy Środkowo-Wschodniej, w tym oczywiście Polski. Jest to niezmiernie ważny obszar, od którego zależy m.in. innowacyjność poszczególnych gospodarek państw członkowskich, czy przyszłość przepływu informacji.

Na duże uznanie zasługuje wspomniana inicjatywa Państw Grupy Wyszehradzkiej, które wypracowały wspólną deklarację i jednolity głos, którym tym samym donośniej będzie słyszany i uwzględniany w ramach prac UE. Jeżeli chcemy być państwem nowoczesnym, w którym wszyscy ludzie chcą żyć i budować swoją przyszłość, muszą być stworzone jak najlepsze warunki budowy tzw. nowoczesnego społeczeństwa informacyjnego, co wyrówna szanse rozwoju dla Polaków.

Nie od dziś wiemy, że Polska innowacyjność, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz cyfryzacja potrzebuje zmian oraz sprawnej koordynacji i wsparcia. Jeżeli Polska ma wykorzystać potencjał gospodarczy oraz szansę, jaką daje jednolity rynek cyfrowy – niezbędne jest proaktywne stanowisko polityczne, wspierające długoterminowo politykę w zakresie budowy społeczeństwa informacyjnego oraz sprawna koordynacja tego procesu – na co BCC zwraca uwagę już od dłuższego czasu.

Krzysztof Szubert, ekspert BCC, minister ds. cyfryzacji w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC
Krzysztof Szubert, ekspert BCC, minister ds. cyfryzacji w Gospodarczym Gabinecie Cieni BCC

źródło: BCC