Mamy dowód na to, że prezentów gwiazdkowych nie kupuje się bardzo chętnie przez telefon. W styczniu 2014 internauci rzadziej na komputerach stacjonarnych szukali opinii o produktach i kupowali je online. Te spadki prawie w ogóle jednak nie dotknęły jednak zakupów mobilnych.

Generalnie styczniowe spadki w zakupach online nie są niczym dziwnym. Po gwiazdkowym szaleństwie internauci ogólnie rzadziej szukali informacji o produktach i kupowali je online; na tej samej zasadzie zmalała rola zachowań wszystkich możliwych kombinacji zachowań ROPO. Styczeń zdecydowanie nie był czasem punktowych, jednorazowych zachowań związanych z bezpośrednim szukaniem opinii o produktach i następującymi zaraz po nich zakupami w internecie.

Najważniejsze zmiany
w styczniu 2013
Popularność sklepu Tablica.pl wzrosła w
styczniu 2014 r.
30% (+9%)
Wzrosła sprzedaż artykułów spożywczych w
pierwszym miesiącu tego roku
9% (+5%)
Wskaźnik efektu ROPO poprzez komputer lub
laptop spadł na początku roku
15% (-7%)
Wskaźnik efektu odwróconego ROPO poprzez
komputer również się obniżył
24% (-7%)
Spadła liczba osób kupujących poprzez
komputer lub tablet
59% (-9%)
Spadła sprzedaż sprzętu komputerowego w
styczniu
14% (-14%)

W styczniu największe spadki zakupowe odnotowały produkty z kategorii sprzętu komputerowego i ubrań; może to świadczyć o tym, że były to szczególnie chętnie kupowane prezenty świąteczne. Warto przy okazji mieć na uwadze, że ubrania są jednak nadal chętnie szukane w internecie – chociaż może nie chcemy aż tak często kupować tych produktów, to jednak zainteresowanie nimi nie spada. Z drugiej strony, wzrosła częstotliwość kupowania artykułów spożywczych i dziecięcych. Wzrost tych pierwszych dobrze świadczy o rozwoju FMCG w ramach online’u – w tej kategorii wciąż rozwija się jeszcze wiele funkcjonalności i rozszerza zakres usług.

Mniejsza chęć do zakupów online ma dodatkową konsekwencję – internauci rzadziej kupując w sklepach online jednocześnie gorzej je oceniają. W styczniu 2014 najwięcej negatywnych opinii dotyczyło akurat zbyt małego asortymentu, ale skrytykowane zostały także: realizacje zamówień i jakość produktów w sklepach.

Warto nie zapominać o wciąż rosnącej popularności serwisu Tablica. Ma ona coraz więcej użytkowników, którzy jednocześnie nie przestają korzystać z Allegro. Być może ma to związek z nietypową strukturą tego serwisu, a być może – jest efektem intensywnych działań reklamowych.

W tym miesiącu nie odnotowaliśmy jednak znaczących zmian w kontekście zakupów przez telefon – internauci szukali informacji o produktach przez telefon i kupowali je tak samo często w grudniu 2013 i w styczniu 2014. Użytkownicy tych technologii nieco rzadziej jednak korzystali ze stron sklepów i porównywarek cenowych do wyrobienia sobie opinii o produktach (co znaczy, że świadome, większe zakupy rzeczywiście grały mniejszą rolę na początku roku, niż pod koniec 2013). Pamiętajmy jednak, że nieznacznie wzrosła rola Facebooka w mobilnych szukaniu informacji o produktach. Nie wiemy jeszcze, czy to bardziej długofalowy trend.

Pełen raport ze stycznia 2013 można pobrać ze strony:
www.ircenter.com

dr Albert Hupa, prezes IRCenter