O znaczeniu pozycjonowania i promowania witryn firmowych w wyszukiwarkach
nie trzeba nikogo przekonywać. Jak potwierdza raport IAB AdEx przeprowadzony
przez PwC[i] wydatki przedsiębiorstw na SEM rosną z roku na rok i obecnie
przeznacza się na nie blisko połowę budżetu reklamowego w Internecie. Jednak
już wkrótce tradycyjne, płatne metody reklamowe wykorzystywane przez firmy
zajmujące się pozycjonowaniem mogą mieć istotną alternatywę, a rola
naturalnego pozycjonowania znacząco wzrośnie.

Problem ze skutecznym działaniem prowadzącym do osiągania wysokich pozycji w
wynikach wyszukiwania przez pozycjonowane witryny polega na tym, że
algorytmy jakimi posługują się roboty przeglądarek ulegają częstym
modyfikacjom, a reguły według których działają nie są powszechnie znane.
Wiadomo jednak, że w tworzeniu rankingów stron Google zaczyna uznawać w
krajach anglojęzycznych znaczniki semantyczne, które pozwalają na
prezentowanie bardziej precyzyjnych i kompleksowych z punktu widzenia
użytkownika wyników. Można przypuszczać, że niebawem najpopularniejsza na
rynku wyszukiwarka wprowadzi na stałe wyszukiwanie semantyczne na całym
świecie. Zatem zaprojektowanie witryny zgodnie z regułami semantycznymi może
stanowić istotną przewagę konkurencyjną firmy w Internecie. Szacuje się, że
dzięki znacznikom semantycznym współczynnik klikalności (CTR) wzrasta nawet
o 30%. Specjaliści Spółki MakoLab postanowili być na czasie z planowanymi
zmianami w Google nawiązując współpracę z prof. Martinem Heppem, twórcą
ontologii GoodRelations i są jedną z pierwszych firm w Polsce stosującą w
swoich realizacjach m.in. dla brytyjskiego oddziału Renault technologię semantyczną.

Semantic Web to technologia, która pozwala komputerom i programom lepiej
rozumieć słowa zapisane przez człowieka. Jej istotą jest przetwarzanie
opisów przedmiotów stosowanych przez ludzi tak, aby stały się rozpoznawalne
i łatwe do określenia dla komputerów. Dane są przekazywane w taki sposób,
aby można było powiązać ich znaczenia między sobą w ramach odpowiedniego
kontekstu. Znakowanie semantyczne polega na osadzaniu małych pakietów danych
np. w języku RDF w kodzie strony internetowej, które opisują wybrane
zagadnienia w sposób zrozumiały przez automat. W praktyce, zadaniem
znakowania jest wskazanie, że dany fragment tekstu to np. nazwa produktu, a
opis – to jego cecha. Wszelkie możliwe atrybuty i związki między cechą a
opisywanym obiektem definiuje ontologia GoodRelations, czyli zbiór zasad i
słowników różnych pojęć oraz istniejących ich wzajemnych relacji.

Znaczniki semantyczne usprawniają wyszukiwanie pożądanych fraz w zawartości
strony WWW. Wykorzystanie odpowiednich kodów umożliwia lepsze opisanie
treści zawartej na stronie, dzięki czemu użytkownik otrzymuje w wyszukiwarce
wyniki odpowiadające dokładnie jego zapotrzebowaniu. Dla przykładu znaczniki
semantyczne słowa „Łódź”, definiują atrybuty miasta, jego nazwę czy dane
geolokalizacji, dzięki czemu roboty wyszukiwarki mogą selekcjonować dane
dostępne w serwisach i wyświetlić wyniki odpowiadające zapytaniu o miasto
Łódź, a nie o łódź, jako środek transportu. Sukces znaczników semantycznych
jest zatem nieunikniony, ponieważ przynoszą wymierne korzyści wszystkim
zainteresowanym – właścicielom witryn, pragnącym przekazać rzetelne
informacje swoim klientom, konsumentom, otrzymującym dokładniejsze rezultaty
poszukiwań oraz wyszukiwarkom, oferującym internautom lepsze wyniki.

Dr Mirosław Sopek
Wiceprezes Zarządu
MakoLab