Maxcom, jeden z czołowych producentów i dystrybutorów telefonów komórkowych w Europie, rozpoczyna ofertę publiczną, z której planuje pozyskać ok. 45 mln zł. Zgodnie z opublikowanym dziś prospektem emisyjnym zapisy na akcje spółki dla inwestorów indywidualnych będą przyjmowane po cenie maksymalnej ustalonej na 72 zł i potrwają do 12 czerwca 2017 r. Wraz z akcjami sprzedawanymi przez obecnych akcjonariuszy wartość transakcji może wynieść ok. 62 mln zł. Oferującym i Prowadzącym Księgę Popytu jest Bank Zachodni WBK, Doradcą finansowym jest Partners & Ventures, a Doradcą prawnym CMS Cameron McKenna.

KNF zatwierdziła prospekt emisyjny Maxcom

Działamy na rynku, na którym praktycznie nie ma ograniczeń w zakresie globalnego rozwoju. Stworzyliśmy niezawodne urządzenia i zdobyliśmy pozycję lidera w naszym segmencie. Zamierzamy wykorzystać dotychczasowe doświadczenia i rozszerzyć działalność na kolejne kraje oraz wprowadzać następne innowacyjne urządzenia, takie jak smartfony dla seniorów. Pieniądze od inwestorów pomogą nam wykorzystać pojawiającą się szansę ekspansji – mówi Arkadiusz Wilusz, prezes Maxcom. – Jako spółka notowana na GPW znajdziemy się w gronie innowacyjnych firm z ekspozycją na globalny wzrost. Maxcom posiada ponad 15-letnie doświadczenie w produkcji oraz dystrybucji własnych marek produktów telekomunikacyjnych. Spółka działa na ponad 20 rynkach, a jej udział w polskim rynku klasycznych telefonów komórkowych wyniósł w I kw. 2017 r. 40-45 proc.

Głównymi odbiorcami spółki zarówno w Polsce jak i zagranicą są czołowi operatorzy telekomunikacyjni (m.in. Orange, Play, T-Mobile, Plus, O2, Telenor) oraz sieci handlowe i dystrybutorzy. Dzięki własnemu działowi badań i rozwoju Maxcom jest w stanie szybko reagować na zmieniające się potrzeby klientów i wprowadzać na rynek nowe modele telefonów. Produkcja urządzeń prowadzona jest przez sprawdzonych partnerów spółki w Chinach. Cele emisyjne Spółka oczekuje, że wpływy netto z emisji akcji wyniosą ok. 45 mln zł, środki te zostaną przeznaczone na realizację strategii rozwoju Maxcom. Za pieniądze pozyskane od inwestorów spółka planuje rozwijać nowe modele klasycznych telefonów oraz smartfonów, w tym innowacyjnego smartfona dla seniorów.

Dodatkowy kapitał ma również pozwolić na dalszą ekspansję zagraniczną w Europie, która będzie realizowana poprzez akwizycje zagranicznych dystrybutorów sprzętu telefonicznego i uruchamianie własnych przedstawicielstw handlowych.

Struktura i harmonogram oferty Oferta publiczna Maxcom obejmuje do 660 tys. akcji nowej emisji oraz do 204 tys. akcji istniejących sprzedawanych przez dotychczasowych akcjonariuszy. Akcje będę oferowane w transzy inwestorów indywidualnych oraz transzy inwestorów instytucjonalnych. Dla inwestorów indywidualnych przeznaczone będzie ok. 10 proc. oferowanych akcji. W tej transzy inwestorom przydzielone będą akcje nowej emisji. Inwestorzy Instytucjonalni mogą otrzymać zarówno akcje nowe, jak i już istniejące.

Zapisy na akcje od inwestorów indywidualnych będą przyjmowane po cenie maksymalnej ustalonej na 72 zł od 6 do 12 czerwca 2017 r. Ostateczna cena akcji zostanie ogłoszona 13 czerwca i będzie taka sama dla inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych. Zapisy na akcje od inwestorów detalicznych przyjmowane będą przez biura maklerskie: DM BZ WBK, BM Alior Bank, DM BOŚ, mBank DM.

Dotychczasowymi akcjonariuszami Maxcom są założyciele spółki Arkadiusz Wilusz i Andrzej Wilusz posiadający odpowiednio 90 proc. i 10 proc. kapitału i głosów na walnym.

Oferta publiczna obejmuje emisję 660 tys. nowych akcji i 204 tys. istniejących akcji
sprzedawanych przez dotychczasowych akcjonariuszy. Przy założeniu objęcia przez nowych
akcjonariuszy wszystkich oferowanych akcji, ich udział w akcjonariacie wyniesie 32 proc.
Arkadiusz Wilusz posiadać będzie 61,2 proc., a Andrzej Wilusz 6,8 proc.

Od kilku lat Maxcom bardzo dynamicznie zwiększa skalę działalności, znajduje to odzwierciedlenie w wynikach finansowych. Przychody ze sprzedaży w 2016 r. osiągnęły 109,2 mln zł, co oznacza wzrost o 116,5% w porównaniu z 2015 r. Zysk operacyjny wyniósł 16,9 mln zł, wobec 6,2 mln zł rok wcześniej. Z kolei zysk netto wzrósł do 12,2 mln zł z 4,0 mln zł.

Największe znaczenie dla tak dynamicznej poprawy wyników miały: nawiązanie współpracy z
kolejnymi operatorami telefonii komórkowej oraz sieciami handlowymi zarówno w Polsce, jak i
w innych krajach Europy oraz lepsza penetracja rynku będąca efektem rozszerzania portfolio
produktów (linia strong obejmująca telefony wzmocnione, linia smart obejmująca smartfony
oraz marka Maxton – kierowana do supermarketów).

Maxcom prognozuje dalszy dynamiczny wzrost wyników finansowych. W 2017 r. przychody
mają wynieść 156,7 mln zł, EBITDA 22,9 mln zł, a zysk netto 17,7 mln zł.

źródło: Maxcom

Kan