Gmail od zawsze opierał się na pewnym kompromisie – darmowa, bardzo sprawna skrzynka pocztowa bez spamu w zamian za udostępnienie informacji z e-maili algorytmom reklamowym Google’a. W ten sposób Google mogło wyświetlać odpowiednie do upodobań użytkowników reklamy podczas korzystania z wyszukiwarki, jednak takie rozwiązanie było krytykowane za naruszanie prywatności. W tym roku jednak amerykański gigant zrezygnuje z takiego działania.


Choć Google nie przedstawiło oficjalnego powodu tej zmiany, włodarze firmy przedstawili kilka faktów na temat skanowania skrzynek odbiorczych użytkowników serwisu Gmail. Przede wszystkim z tych działań wyłączeni byli klienci korzystający z biznesowego oprogramowania G Suite. Okazało się jednak, że niektóre z dużych firm i tak rezygnowały z korzystania z Gmaila, decydując się na produkty konkurencji. Google zdecydowało zatem o całkowitym porzuceniu przeglądania maili użytkowników w celu dostarczania spersonalizowanych reklam.

Google nie zamierza jednak w najbliższym czasie rezygnować ze zbierania ogromnych ilości danych o swoich użytkownikach. Wyszukiwania oraz filmy oglądane na portalu YouTube wciąż pozostaną źródłem cennych informacji, które umożliwiają Google przychody z reklam, na których oparty jest praktycznie cały model biznesowy firmy z Mountain View.

Źródło: Bloomberg

Tomasz