W końcu marca br. liczba abonentów i użytkowników (usługi z przedpłatą) telefonii ruchomej ukształtowała się na poziomie 58,1 mln (w tym ok. 52% to użytkownicy) i była o 0,8% większa niż w końcu grudnia ub. roku oraz o 2,3% większa niż przed rokiem. Na 100 mieszkańców w końcu marca br. przypadało 150,8 abonentów i użytkowników (wobec 149,6 w końcu grudnia ub. roku oraz 147,4 przed rokiem).

Z opublikowanych przez Operatorów raportów wynika, że liderem rynku mobilnego Polsce pod względem posiadania kart SIM nadal jest T-Mobile Polska. P4, operator sieci Play, w pierwszym kwartale 2015 r pozyskał najwięcej klientów, a Orange jest jedynym, który jest na minusie.

Operator / (mln)

IV kw. 2014 / I kw.2015 – post-paid

IV kw. 2014 / I kw.2015 – pre-paid

IV kw. 2014 / I kw.2015

Orange Polska

7,679 / 7,727
+
0,048

7,950 / 7,791

0
,159

15,629 / 15,518
– 0,111

Grupa Cyfrowy Polsat – Polkomtel
(Plus)
(6,6
mln usług telefonicznych, 4,4 mln usług
telewizyjnych, 1,4 mln usług internetowych)

8,0 / 8,0
0,0

3,8 / 4,2
+
0,4

12,3 / 12,4
+ 0,1

T-Mobile

6,823 / 6,784

0,039

8,878 / 9,010
+
0,132

15,702 / 15,794
+ 0,092

P4 (Play)

5,818 / 6,132
+
0,314

6,482 / 6,553
+0,071

12,3 / 12,685
+ 0,385

MVNO


0,77 /

GUS

w tym ok. 53% to
użytkownicy
57,6
/ 58,1
+0,5

Warto przypomnieć, że liczba kart SIM w Polsce to statystyczna fikcja. Różnica między danymi opublikowanymi przez Operatorów wynika z przyjętej przez firmę metodologii ich liczenia. Operatorzy uznają, że aktywne karty to te, które umożliwiają odbieranie połączeń. O ile nie ma kłopotu z liczeniem kart SIM używanych przez abonentów, to pojawia się on w przypadku kart używanych w usłudze przedpłaconej. Duża liczba nieużywanych
kart SIM to efekt przeróżnych promocji, w których rozdawane są startery sieci komórkowych, promocji związanych z uruchomieniem nowej karty oraz migracji klientów z sieci do sieci. Karta
pre-paid z reguły uznawana jest za aktywną przez 12 miesięcy od końca terminu połączeń wychodzących i dopiero wtedy powinna być wyłączona. Grupa Cyfrowy Polsat, do której należy Polkomtel zmieniła (jako jedyna) sposób raportowania liczby klientów. Teraz ujmuje w raportach kwartalnych karty, z których skorzystano w ciągu 90 dni przed końcem kwartału.

Liczba klientów komórkowych Orange wzrosła o 0,8% r/r i wyniosła 15,518 mln na koniec marca 2015 r. Liczba klientów post-paid wzrosła o 5% r/r do 7,73 mln z 7,36 mln rok wcześniej, a usług pre-paid zmniejszyła się o 3% r/r do 7,79 mln z 8,03 mln. Dzięki
przyłączeniom netto na poziomie blisko 80 tys., liczba klientów mobilnych usług szerokopasmowych zwiększyła się w ujęciu rocznym o 30%, przekraczając poziom 10% wszystkich kart SIM obsługiwanych przez Orange Polska. Liczba użytkowników sieci LTE zwiększyła się w 1 kw. o blisko 50%, osiągając 900 tys. Ponad 60% sprzedanych w 1 kw.
urządzeń było kompatybilnych z technologią 4G.

Łączna liczba klientów, którym Grupa Cyfrowy Polsat świadczy usługi w modelu kontraktowym, wyniosła 6.068.839 na dzień 31 marca 2015 roku, co stanowi spadek o 3,1% w stosunku do liczby, którą Grupa posiadałaby na dzień 31 marca 2014 roku, przy założeniu wcześniejszego włączenia Polkomtelu do Grupy. Głównymi powodami tego spadku są: łączenie kontraktów pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego oraz odpływ klientów usług telefonii komórkowej. Liczba aktywnych usług kontraktowych świadczonych przez
Grupę Polsat wzrosła o 412.034, czyli o 3,4% do 12.394.712 na dzień 31 marca 2015 roku z 11.982.678 na dzień 31 marca 2014 roku. Wzrost ten jest efektem przede wszystkim zwiększenia o 39,2% liczby usług świadczonych w obszarze dostępu do szerokopasmowego Internetu, co jest związane z prowadzoną przez Grupę strategią aktywnego promowania sprzedaży usług świadczonych w oparciu o technologie LTE/HSPA+, m.in. poprzez aktywne poszerzanie dostępu do tej technologii oraz dynamicznie rosnącą liczbą użytkowników Internetu w Polsce. Jednocześnie spadła liczba świadczonych usług telefonii komórkowej, z poziomu 6.713.629 na dzień 31 marca 2014 roku do poziomu 6.552.365 na dzień 31 marca 2015 roku. Liczba świadczonych przez Grupę Polsat aktywnych usług przedpłaconych spadła o 315.568,
czyli o 7,3% do 4.034.757 na dzień 31 marca 2015 roku z 4.350.325 na dzień 31 marca 2014 roku przede wszystkim w wyniku zmniejszenia liczby świadczonych usług przedpłaconych telefonii komórkowej.

Łącznie na koniec kwartału T-Mobile Polska obsługiwał 15,794 mln klientów, co oznacza wzrost o blisko 93 tysiące w porównaniu do ostatniego kwartału ubiegłego roku. W pierwszym kwartale tego roku liczba kontraktowych kart SIM zmniejszyła się o 39 tysięcy do 6,784 mln, a liczba klientów usług typu prepaid wzrosła o 132 tysiące do 9,010 mln. Dzięki połączeniu możliwości telekomunikacyjnych i informatycznych z GTS, T-Mobile w obszarze B2B może świadczyć
najbardziej kompleksowe usługi z zakresu telefonii stacjonarnej, mobilnej i data center. Blisko 500 000 klientów T-Mobile Usługi Bankowe.

Baza klientów Play wzrosła do 12,7 mln na koniec 31 marca 2015 r., co stanowi ok. 21.9% wszystkich raportowanych abonentów usług mobilnych w Polsce. W 1 kw. 2015 r. baza abonencka wzrosła o 399 tys. netto, co stanowi wzrost o 90% w porównaniu ze wzrostem odnotowanym w 1 kw. 2014 r. Baza klientów wzrosła do 12,7 mln (wzrost o 15,9% rok do roku), natomiast udział klientów abonamentowych zwiększył się do 48.3% z 45% w 1 kw. 2014 r. Udział w rynku zwiększył się o 2.6 p.p. w porównaniu do 19.3% na dzień 31 marca 2014 r. PLAY pozostał liderem wśród klientów przenoszących swój numer (rynek MNP), osiągając udział w tym rynku na poziomie
50%.

Rynek MNO po 2014 roku – tylko T-Mobile Polska na minusie

źródło: Dane operatorów

Kan