Obywatele Europy, przedsiębiorcy i innowatorzy generują
wystarczające zapotrzebowanie na usługi cyfrowe, by zapewnić Europie
zrównoważony wzrost gospodarczy. Jednak niemożność zapewnienia
wystarczająco szybkiego internetu, treści on-line, badań i odpowiednich
umiejętności podważa ten potencjał. Rosnący pobór danych oraz coraz
większa popularność technologii komórkowych (takich jak smartfony) i
usług komórkowych (jak Internet
3G, strumieniowa transmisja muzyki i dostęp do poczty elektronicznej
on-line) stanowią najważniejsze trendy w sektorze technologii
informacyjno-komunikacyjnych (ICT), w którym istnieje obecnie 8 mln
miejsc pracy i który odpowiada za 6% PKB UE.

Wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Neelie Kroes powiedziała: „Europejczycy
są głodni technologii cyfrowych i większego wyboru w tym zakresie, ale
rządy i przemysł nie nadążają za nimi. To zakotwiczenie w
dwudziestowiecznym podejściu do polityki i modelach biznesowych szkodzi
gospodarce europejskiej. A to wielka szkoda. Sami sobie szkodzimy za
mało inwestując. Jeśli w dalszym ciągu będziemy spoczywać na laurach,
Europa zostanie pokonana przez swoich światowych konkurentów.”

Najważniejsze ustalenia dokonane w ramach tablicy wyników
Europejskiej agendy cyfrowej obejmują:

Zmiany pozytywne:

  • Łącza
    szerokopasmowe występują prawie powszechnie w Europie
    . 95%
    Europejczyków ma dostęp do stałego łącza szerokopasmowego.
  • Konsumenci i
    przedsiębiorstwa szybko przestawiają się na usługi mobilne
    .
    Popularność mobilnego internetu wzrosła o 62% osiągając 217 mln
    abonentów mobilnych sieci szerokopasmowych.
  • W 2011 r. do
    sieci internetowej po raz pierwszy przyłączyło się 15 mln Europejczyków
    ,
    w chwili obecnej 68% Europejczyków regularnie korzysta z internetu, a
    170 mln z serwisów społecznościowych. Po raz pierwszy z internetu
    korzysta większość Europejczyków znajdujących się w trudnym położeniu
    ekonomicznym, jednak jeden na czterech Europejczyków jeszcze nigdy z
    internetu nie korzystał.
  • Grecja,
    Portugalia i Irlandia wprowadziły system administracji elektronicznej,
    aby ułatwić utrzymanie jakości usług publicznych
    . Obok Czech,
    największy wzrost podaży i korzystania z usług administracji
    elektronicznej nastąpił w gospodarkach pozbawionych środków
    pieniężnych, podkreślając ważną rolę administracji elektronicznej w
    sukcesie reform strukturalnych.

Obszary budzące zaniepokojenie

  • Połowa
    europejskiej siły roboczej nie posiada wystarczających umiejętności w
    zakresie technologii ICT, które umożliwiałyby im zmianę lub znalezienie
    nowej pracy
    . Wprawdzie 43% populacji UE ma średnie lub wysokie
    umiejętności korzystania z Internetu i potrafi, na przykład,
    wykorzystać internet w celu wykonania połączenia telefonicznego lub
    utworzyć stronę internetową, prawie połowa pracujących Europejczyków
    nie jest przekonana, czy jej umiejętności informatyczne i korzystania z
    internetu są wystarczające na tym rynku pracy. Blisko 25% nie ma
    żadnych umiejętności w zakresie ICT. Problemy te utrudniają zapełnienie
    wolnych miejsc pracy w sektorze ICT, których liczba w 2015 r. wyniesie
    700 000.
  • Zakupy przez
    internet nadal mają charakter krajowy
    . Zakupy on-line robi 58%
    użytkowników internetu w UE, ale zaledwie jeden na dziesięciu dokonuje
    zakupów na stronach internetowych w innym państwie członkowskim UE.
    Największe problemy stanowią bariery językowe i biurokracja (taka jak
    odmowa dostawy oraz komplikacje związane z prawami autorskimi).
  • Korzystanie
    z handlu elektronicznego przez MŚP jest w fazie zastoju
    .
    Większość MŚP nie dokonuje zakupów ani sprzedaży on-line, co ogranicza
    ich potencjał wywozowy i przychody.
  • Pod względem
    nakładów na badania zostajemy w tyle za naszymi konkurentami
    .
    Wprawdzie działania oszczędnościowe nie odbiły się negatywnie na
    badaniach publicznych, jednak wydatki na ten cel są znacznie niższe niż
    6% rocznego wzrostu gospodarczego konieczne, aby do 2020 r. podwoić
    inwestycje publiczne. Spada poziom komercyjnych nakładów na badania.
    Intensywność nakładów na badania i rozwój w unijnym sektorze ICT jest
    obecnie o ponad połowę niższa niż w sektorze ICT w USA.
  • Przedsiębiorstwa
    telekomunikacyjne nadal okradają konsumentów za pośrednictwem opłat za
    roaming
    . W latach 2011–2012 więcej przedsiębiorstw wyłamało się
    z szeregu przedsiębiorstw zawyżających opłaty, oferując pakiety cenowe
    lub stawki roamingowe odzwierciedlające stawki krajowe. Konsumenci
    jednak w dalszym ciągu płacą średnio trzy i pół razy więcej za
    połączenia w roamingu niż za połączenia krajowe.

źródło: Komisja Europejska

Kan