W piątek zakończył się doroczny Kongres Cable Europe, stowarzyszenia skupiającego wiodących operatorów usług komunikacji kablowej z krajów europejskich. Dzięki inwestycjom sektora kablowego w sieci nowej generacji, połowa z 203 milionów gospodarstw domowych w Europie ma dziś dostęp do szybkiego Internetu. Doceniła to Komisarz EU ds. Europejskiej Agendy Cyfrowej Neelie Kroes w wystąpieniu zamykającym Kongres, w którym podkreśliła wkład sektora kablowego w rozwój rynku usług szerokopasmowych i cyfryzację. Uznając wkład branży kablowej w stymulowanie konkurencji infrastrukturalnej, Komisarz przyznała także, że dalsza konsolidacja branży kablowej jest konieczna.

Kongres Cable Europe odbywał się w dniach 7-9 marca br. w Brukseli. Jest to najważniejsze wydarzenie dla europejskiej branży komunikacji kablowej, skupiające przedstawicieli wysokiego szczebla z różnych sektorów branży, organów regulacyjnych, analityków, dostawców zawartości i technologii.

Potrzebna jest dalsza konsolidacja sektora kablowego

W przemówieniu na zakończenie Kongresu odbywającego się w Brukseli, Komisarz Neelie Kroes stwierdziła, że wysiłki inwestycyjne branży kablowej „stymulują rynek treści oraz popyt i podaż na usługi, które zapewnią rozwój tego rynku do roku 2020”. Dziewięć na dziesięć z 10 milionów gospodarstw domowych znajdujących się obecnie w zasięgu sieci kablowych ma dostęp do internetu o prędkości 100 Mb/s. Nawiązując do wkładu branży kablowej w osiąganiu celów Agendy Cyfrowej 2020, Komisarz Kroes dodała: „Jest to coś z czego branża powinna być dumna. Pokazaliście, że jesteście wszechstronni. Poprzez inwestowanie w unowocześnianie sieci, branża kablowa w znaczący sposób przyczyniła się do rozwoju rynku szerokopasmowego Internetu, a dzięki stosunkowo dostępnym cenom, coraz więcej osób korzysta z coraz szybszego dostępu”.

Komisarz Neelie Kroes dodała, że należy pozwolić branży kablowej na rozwój, aby wspierać efektywną konkurencję z innymi graczami na rynku telekomunikacji. „Doceniam wasze inwestycje i ich wpływ na rynek szerokopasmowy. Myślę więc, że regulatorzy powinni was wspierać, także zezwalając na reorganizację branży i tam gdzie to właściwe na konsolidację firm zwiększającą ich efektywność”.

Na konieczność dalszej konsolidacji branży zwrócili uwagę także przedstawiciele rynków finansowych. Marisa Drew, Dyrektor Zarządzający Credit Suisse stwierdziła: „Rynki kablowe wymagają pilnej konsolidacji. Choć istnieją pewne geograficzne bariery, jako rynek finansowy chcielibyśmy aby, dla przykładu w Niemczech był jeden operator kablowy zdolny stawić czoła operatorowi narodowemu i efektywniej kontynuować inwestycje w branżę. Mamy nadzieję, że regulatorzy podzielą tę logikę”.

Nawiązując do tematu konsolidacji branży Manuel Kohnstamm powiedział: „Regulatorzy w poszczególnych krajach UE mają różne podejście do konsolidacji. W niektórych krajach, takich jak Polska czy Niemcy, gdzie branża jest nadal bardzo rozdrobniona, urzędy anty-monopolowe w dalszym ciągu definiują rynki z perspektywy analogowych usług telewizyjnych. W innych krajach takich jak Francja czy Wielka Brytania pozwolono by rynek kablowy się skonsolidował mając na uwadze zachodzącą konwergencję usług i technologii oraz konieczność wyrównywania szans między poszczególnymi graczami oferującymi podobne pakiety potrójnych i poczwórnych usług.”

Stabilność regulacyjna kluczowa dla rozwoju rynku

Zdaniem uczestników Kongresu, aby móc konkurować na równoprawnych zasadach z często znacznie większymi rywalami, potrzebne jest także zapewnienie odpowiednich ram regulacyjnych promujących konkurencję. „Konsumenci w Europie czerpią korzyści z konkurencyjnego rynku usług szerokopasmowych dzięki wysiłkom poczynionym przez sektor kablowy w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Jako branża przyzwyczailiśmy się do dużych inwestycji, ale musimy mieć pewność, że mamy swobodę inwestowania na zrównoważonych zasadach konkurencyjnych. Zasiedziali operatorzy zaczęli bieg, tylko dlatego że my ich gonimy” – stwierdził Rodrigo Costa, Prezes ZON, portugalskiego operator kablowego.

Dalszy rozwój branży dzięki innowacyjnym usługom cyfrowym – branża kablowa bardziej, niż kiedykolwiek potrafi odpowiadać na potrzeby klientów

Podczas Kongresu przedstawiono wyniki branży za rok 2011. Sektor kablowy nadal z powodzeniem zwiększa bazę klientów usług cyfrowych oraz zdobywa nowych dzięki pakietom potrójnych usług: telewizji cyfrowej, szerokopasmowego Internetu i telefonii. Pakietowane usługi przyczyniły się do osiągnięcia rekordowych przychodów branży w wysokości 19.9 mld euro, co stanowi 7% wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym, głównie dzięki dwucyfrowym wzrostom w segmentach usług internetowych (o 10% do 25.4 mln abonentów) i telefonicznych (o 10% do 19.6 mln abonentów). Dla porównania przychody w roku 2010 wzrosły o 6%, a w roku 2009 o 3%. Trwający w Europie proces cyfryzacji przyczynił się do wzrostu liczby gospodarstw domowych korzystających z usług operatorów kablowych o 13% do 27.6 mln.

Dane dotyczące wzrostów dowodzą, że inwestycje w usługi następnej generacji przynoszą owoce, a operatorzy kablowi robią więcej niż tylko utrzymują swoją pozycję wobec innych platform technologicznych, nawet na dzisiejszym wysoce konkurencyjnym i bardzo dynamicznym rynku. Operatorzy kablowi pracowali ciężko by stymulować konkurencję na europejskim rynku usług internetowych i telefonicznych i z zadowoleniem stwierdzam, że wysiłki te zostały docenione przez Komisarz Kroes i Komisję Europejską,/i>” – powiedział Manuel Kohnstamm, Prezes Cable Europe. „Wysiłki te już przynoszą wielorakie korzyści w osiąganiu celów Agendy Cyfrowej a kolejne inwestycje będą nadal przynosić społeczne i ekonomiczne korzyści Europejczykom w nadchodzących latach.”
Według Caroline van Weede, dyrektor zarządzającej Cable Europe, Europejska branża kablowa może być dumna ze swoich osiągnięć w roku 2011 i z tego, że utrzymała pozycję lidera w Europie na coraz powszechniejszym rynku cyfrowym. „Przyspieszony wzrost, nawet w obecnym klimacie ekonomicznym pokazuje, że potrafimy uzyskiwać zwroty z inwestycji w produkty i usługi następnej generacji. To także oznacza, że bardziej niż kiedykolwiek potrafimy odpowiadać na potrzeby klientów” – powiedziała van Weede.

Interaktywna telewizja cyfrowa – powrót do źródeł

Wyniki badań IHS Screen Digest na temat roli branży kablowej w upowszechnianiu innowacyjnych usług w Europie wykazują, że po dekadzie rozwoju dzięki usługom szerokopasmowym i telefonicznym, branża zatoczyła koło, by powrócić do źródeł jakimi są usługi telewizyjne. Wzrosty w segmencie telewizji cyfrowej uważane są za strategiczne dla branży z powodu przyszłych, potencjalnych przychodów z usług dodanych, w miarę jak rozrywka telewizyjna stawać się coraz bardziej interaktywna. Obecnie ponad 46% klientów europejskich operatorów kablowych korzysta z usług TV cyfrowej.

Europejska branża kablowa jest przygotowana na przekształcenie rynku telewizji płatnej podobnie jak zrewolucjonizowała rynek usług szerokopasmowych wprowadzając nowe, innowacyjne usługi. Mike Fries, Prezes i Dyrektor Wykonawczy Liberty Global, Inc. stwierdził: „Jako branża powinniśmy wypracować mapę drogową pozwalającą na oferowanie konsumentom zawartości takiej, jakiej chcą, w dowolnym czasie i miejscu. Dokonaliśmy tego w przypadku usług szerokopasmowych i teraz mamy możliwość powtórzyć ten sukces w przypadku telewizji cyfrowej. Musimy wyprzedzić konkurencję i dać konsumentom, to czego chcą już teraz”. W tym celu Liberty Global, Inc., firma matka UPC Polska, wprowadzi platformę nowej generacji – Horizon pozwalającą na odbiór treści telewizyjnych na urządzeniach mobilnych (iPhone’y, tablety) oraz kontentu internetowego na odbiornikach telewizyjnych. Początkowo Horizon dostępne będzie w Niemczech, Holandii, Szwajcarii i Irlandii. Rozpoczęły się także prace nad wdrożeniem tej platformy w Polsce w następnym roku.

źródło: UPC Polska

Kan