Volvo V60 Plug-in-Hybrid, choć przypomina auto z powieści Science-fiction, istnieje naprawdę i jest produkowane seryjnie. Napęd elektryczny umożliwia pokonanie dystansu 50 km. Pierwsze 100 km można przejechać spalając niecałe 2 litry paliwa. To auto przenosi kierowcę w nowy wymiar – także za sprawą rozwiązań Cloud Computing, Machine-to-Machine oraz Unified Communiction.

Jest wiele korzyści płynących z wykorzystania najnowszych technologii w Volvo V60 Plug-in-Hybrid. Dzięki integracji z platformą Sensus Connect kierowca może zarządzać swoim autem z dowolnego miejsca i o każdej porze.

Niezwykła chmura

W tym celu wystarczy zainstalować na smartfonie lub innym urządzeniu przenośnym specjalną aplikację, by móc swobodnie sterować ogrzewaniem postojowym, sprawdzać poziom oleju lub paliwa, a także fazę ładowania samochodu.

Praktycznym wsparciem może być również inteligentny system nawigacyjny, który chroni kierowcę przed ulicznymi korkami poprzez wskazywanie alternatywnych objazdów. System umożliwia ponadto importowanie tras, które z pomocą internetowego serwisu Volvo, można samodzielnie tworzyć i modyfikować.

Volvo V60 Plug-in-Hybrid
Volvo V60 Plug-in-Hybrid

M2M i zunifikowana komunikacja

Jednocześnie wszystkie dane (np. o poziomie zużycia klocków hamulcowych) mogą być automatycznie i na bieżąco przesyłane z Volvo V60 Plug-in-Hybrid do autoryzowanego serwisu zgodnie z koncepcją Machine-to-Machine. Dzięki temu mechanicy mogą mieć pełną wiedzę o bieżącym stanie auta, co umożliwia skrócenie przeglądu technicznego.

Volvo V60 Plug-in-Hybrid wykorzystuje również koncepcję Unified Communication. Wiadomości SMS, które dostaje kierowca, mogą być odczytywane przez system głosowy, co istotnie zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Volvo On Call

To rozwiązanie typu e-call wykorzystywane gdy samochód uczestniczy w poważnym wypadku i dojdzie do aktywacji poduszek powietrznych. System wtedy automatycznie powiadomi służby ratownicze o miejscu wypadku.

Przy lżejszych stłuczkach kierowca może powiadomić służby naciskając odpowiedni przycisk w podsufitce. Wówczas od razu połączy się z operatorem. Tego rodzaju rozwiązanie skraca czas dojazdu służb ratowniczych do wypadku nawet o połowę. Unijni eksperci szacują, że dzięki systemowi e-call można by w Europie uratować nawet 2500 osób rocznie.

System stosowany w Volvo ma wiele dodatkowych funkcji takich jak możliwość sprawdzenia za pomocą specjalnej aplikacji w telefonie wielu parametrów samochodu. Zdalnie możemy zobaczyć, gdzie jest nasze auto, jaka panuje w nim temperatura, ile jest w nim paliwa, etc. Gdy auto zostanie skradzione, można za jego pomocą uniemożliwić uruchomienie silnika. Volvo On Call zacznie działać w Polsce pod koniec bieżącego roku.

Prawdziwą ciekawostką jest to, że Volvo On Call daje w przyszłości znacznie więcej możliwości niż wzywanie służb ratowniczych. Samochody nawzajem mogą wysyłać sobie komunikaty np. o śliskiej nawierzchni, o wszelkich utrudnieniach drogowych, czy o swojej lokalizacji.

Volvo V60 plug-in hybrid będzie dostępne w Polsce wyłącznie w najwyższej wersji wyposażeniowej Summum.

źródło: Volvo

Kan