Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciwko T-Mobile Polska w związku ze świadczeniem serwisu „Granie na Czekanie”/„Szafa Gra” oraz usługi dodatkowej „Prenumerata”. Wątpliwości wzbudza brak uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na uruchomienie dodatkowo płatnych usług.

„Granie na Czekanie”/„Szafa Gra” to usługa świadczona przez T-Mobile Polska polegająca na odtwarzaniu utworów muzycznych podczas oczekiwania na połączenie. Spółka oferuje także serwis pn. „Prenumerata”, w ramach którego konsument otrzymuje dostęp do informacji oraz serwisów rozrywkowych. Przez okres promocyjny korzystanie z tych usług jest nieodpłatne.
We wszczętym postępowaniu przeciwko T-Mobile Polska Prezes Urzędu zakwestionował praktykę przedsiębiorcy polegającą na braku wyraźnej zgody konsumentów na dodatkowo płatne usługi. Może to być sprzeczne z przepisami ustawy o prawach konsumenta.
Zgodnie bowiem z art. 10 ust. 1 tej ustawy – najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać wyraźną zgodę konsumenta na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.
Z informacji zebranych przez UOKiK wynika, że spółka domyślnie aktywuje serwisy przy zawarciu umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub na skutek doładowania konta. Konsument, który sam nie zrezygnuje z serwisów (np. poprzez wysłanie SMS lub kontakt z Biurem Obsługi Abonenta) zobowiązany jest do ponoszenia dodatkowych kosztów, pomimo że podczas zawierania umowy nie był proszony o zgodę na dodatkowe płatności.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów w efekcie prowadzonego postępowania administracyjnego Prezes Urzędu może wydać decyzję zakazującą stosowania praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku oraz nałożyć karę pieniężną w wysokości do 10 proc. obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. W wydawanych decyzjach Prezes UOKiK może również określić środki usunięcia trwających skutków bezprawnej praktyki przedsiębiorcy.
źródło: UOKiK
Kan
Nareszcie! Dowalić im taką karę i zmusić do zwrotu pieniędzy za WSZYSTKIE usługi włączone bez zgody czy z automatu.
No, tak… byłem jednak w kilku sklepach tego typu i oferowany mi sprzęt nie wyglądał na taki wysokich lotów… Znasz jakieś sklepy, gdzie oferta będzie nieco lepsza?
W Plusie jest podobnie…Muzodajnia , Ipla 1 z 3 ….
Słuchajcie właśnie chcę wysłać do nich maila z zapytaniem. Co powinno znaleźć się w treści maila?
No stary nie wiesz co masz napisać?? Zapytaj ich co by Ci doradzili (jaki sprzęt) do takiej i takiej kwoty, a zajmujesz się np. grafiką właśnie… Powiedz im że widziałeś jakiś konkretny model laptopa i szukasz czegoś o podobnych parametrach bo na początek wystarczy, albo że chcesz lepszy. No musisz im określić czego potrzebujesz, żeby wiedzieli co mogą Ci doradzić… tyle w temacie
tu uproszczone abonamenty, promocje, darmowe GB, a z drugiej strony takie akcje! ech, szkoda, szkoda, tym bardziej, że ja nigdy nie miałem problemu z tym graniem na czekanie
W końcu, ale dlaczego tak długo nie dobrano się do tych oszukańczych drani za to naciąganie milionów klientów latami??! Ciekawe, czy mogę żądać zwrotu od naciągaczy?
To jest w regulaminie promocji więc o jakiej karze tu mowa ??!!??
Pokaż mi gdzie na starterze jest regulamin promocji?