Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w końcu grudnia 2015 r. liczba abonentów i użytkowników (usługi z przedpłatą) telefonii ruchomej wyniosła 56,2 mln (w tym 48% stanowili użytkownicy) i była o 2,4% mniejsza niż w końcu grudnia 2014 r. Liczba użytkowników zmniejszyła się o 9,9%, natomiast liczba abonentów wzrosła o 5,8%. Na 100 mieszkańców przypadało 146,1 abonentów i użytkowników (wobec 149,7 przed rokiem) – czytamy w „Informacji o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju w 2015 r.”.


Z opublikowanych przez Operatorów raportów wynika, że liderem rynku mobilnego Polsce pod względem posiadania kart SIM jest Orange. P4, operator sieci Play, w pierwszym kwartale 2015 r pozyskał najwięcej klientów, a T-Mobile jest jedynym, który poinformował o wyłączeniu 3,838 mln kart SIM.

Operator / (mln)

IIIkw.2015 / IVkw.2015 – post-paid

IIIkw.2015 IVkw.2015 – pre-paid

IIIkw.2015 / IVkw.2015

Orange Polska

8,087 / 8,361
0,274

7,606 / 7,545

0,061

15,693 / 15,906
+ 0,213

Grupa Cyfrowy Polsat – Polkomtel
(Plus)

6,505 + 1,2 Internet (7,705) /
(8.111383)  6.516.643 + 1.594.740 Internet
+
0,406383

3.933 / 3.591.736 + 231.285 Internet

0,342

11,939 / 11.934

0,004

T-Mobile

6,640 / 6,569

0,071

9,056 / 5,487

3,569

15,696 / 12,056
3,64

P4 (Play)

6,717 / 7,070
+
0,353

6,831 / 7,08
+0,249

13,548 / 14,15
+ 0,602

MVNO


0,77 /

GUS

w tym ok. 48% to
użytkownicy
58,988
/ 56,2
-2,788

Warto przypomnieć, że liczba kart SIM w Polsce to statystyczna fikcja. Różnica między danymi opublikowanymi przez Operatorów wynika z przyjętej przez firmę metodologii ich liczenia. Operatorzy uznają, że aktywne karty to te, które umożliwiają odbieranie połączeń. O ile nie ma kłopotu z liczeniem kart SIM używanych przez abonentów, to pojawia się on w przypadku kart używanych w usłudze przedpłaconej. Duża liczba nieużywanych kart SIM to efekt przeróżnych promocji, w których rozdawane są startery sieci komórkowych, promocji związanych z uruchomieniem nowej karty oraz migracji klientów z sieci do sieci. Karta pre-paid z reguły uznawana jest za aktywną przez 12 miesięcy od końca terminu połączeń wychodzących i dopiero wtedy powinna być wyłączona.

Na koniec 2015 r. liczba usług mobilnych Orange Polska wyniosła 15,9 mln, co oznacza wzrost rok-do-roku o 277 tys., tj. o prawie 2%. Ten wzrost w całości wynikał ze wzrostu liczby klientów w segmencie post-paid. Liczba usług post-paid wzrosła o 682 tys., tj. prawie 9%. Był to największy wzrost od wielu lat i wynikał z kilku czynników. W 2015 roku, całkowita liczba klientów mobilnych Grupy Orange Polska zwiększyła się o 277 tys., tj. 1,8% rok-do-roku. Dalszemu spadkowi liczby klientów usług przedpłaconych towarzyszył dynamiczny wzrost w usługach abonamentowych. Liczba przyłączeń netto w tym segmencie wyniosła 682 tys. – najwięcej od 2007 roku. Do wysokiego wyniku całorocznego przyczynił się szczególnie 4 kw., w którym osiągnięto 274 tys. przyłączeń netto – co stanowi najlepszy wynik kwartalny od ponad dziesięciu lat. Kolejnym czynnikiem wzrostu była dynamicznie rosnąca popularność kart SIM dedykowanych do mobilnego Internetu, które chętniej są aktywowane w formule post-paid. Baza klientów mobilnego Internetu wzrosła w 2015 r. o ponad 30%. Dodatkowo usługi post-paid stały się znacząco bardziej przystępne dla klientów, którzy częściowo migrowali do tego segmentu z usług przedpłaconych. To w dużej części wyjaśnia ubytek w bazie klientów pre-paid. Zagregowany wskaźnik ARPU w 2015 r. wyniósł 30,3 zł i był o 3,8% niższy niż w 2014 r. Pełne wyniki Grupy Orange Polska: Tutaj

T-Mobile Polska na koniec grudnia 2015 roku obsługiwała bazę 12,056 miliona klientów i posiadała w segmencie usług przedpłaconych 5,487 miliona klientów, a w segmencie usług abonamentowych było to 6,569 miliona klientów. Niższa o ponad 3,6 miliona kart SIM baza klientów obsługiwanych przez T-Mobile Polska wynika w głównej mierze z wprowadzenia przez Spółkę nowego standardu dotyczącego terminu utrzymywania w systemach numerów prepaid po wygaśnięciu ich ważności. Pełne wyniki finansowe T-Mobile Polska: Tutaj

W 2015 r. Play w dalszym ciągu powiększał swoją bazę abonencką, czemu towarzyszył wzrost uśrednionego ARPU, co przyczyniło się do dalszego wzrostu przychodów oraz zysku EBITDA. Udział abonentów kontraktowych w całkowitej bazie abonenckiej wzrósł do 50,0% w 4 kwartale 2015 r. w porównaniu z 49,6% w 3 kwartale 2015 r. i 47,3% w 4 kwartale 2014 r. W 2015 r. do wzrostu skorygowanego zysku EBITDA przyczynił się dalszy wzrost bazy abonentów kontraktowych, która w 2015 r. zwiększyła się o 1 259 tys. netto. Całkowita baza klientów wzrosła do 14,15 mln (+15,2% r/r), natomiast udział klientów abonamentowych zwiększył się do 50,0% z 47,3% na koniec 2014. Pełne dane finansowe Play: Tutaj

Pełne wyniki sieci Plus i Cyfrowego Polsatu: Tutaj
Poza tym na rynku działa około 20 MVNO, jednak ich udział zarówno pod względem przychodów
jak i liczby klientów jest relatywnie niski (2% pod względem liczby użytkowników w 2014 roku wg raportu UKE).

W styczniu 2015 r. Netia zawarła nową umowę o współpracy z P4 Sp. z o.o., operatorem sieci Play, dzięki której może świadczyć swoim klientom szerszy zakres usług mobilnych i pakietów produktowych. Od kwietnia 2015 r. Netia oferuje usługę mobilnego głosu w pakiecie z innymi usługami, w opcji SIM only.

Liczba mobilnych usług głosowych na dzień 31 grudnia 2015 r. wyniosła 63,5 tys. (143% rdr, 25% kdk). Wzrost usług w danej kategorii występował w każdym kwartale 2015 roku, a w całym 2015 roku wyniósł 37,3 tys. Baza klientów mobilnych usług szerokopasmowych wyniosła 17,8 tys. na dzień 31 grudnia 2015 r. (-10% rdr, -6% kdk), co stanowi spadek o 1,1 tys. kdk. Pełne wyniki Grupy Netia: Tutaj

Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin LTE jest możliwy tylko w zasięgu macierzystym P4 (Play).

Polski rynek komórkowy po III kw. 2015 r

Statystyki przeniesień numerów w sieciach ruchomych za pośrednictwem systemu PLI CBD w II i IV kwartale 2015 r.

Od chwili uruchomienia w zarządzanym przez Prezesa UKE systemie Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD) funkcjonalności związanej z wymianą informacji pomiędzy dostawcami usług w zakresie obsługi wniosków o przeniesienie numeru w sieciach ruchomych, tj. od dnia 26 czerwca 2015 r., za pośrednictwem ww. systemu w 2015 r., przeniesiono 717 236 numerów.




Pełny raport przenośności numerów w artykule:UKE – od czerwca przeniesiono 717 236 numerów. Play i Orange na plusie

źródło: Dane operatorów

Kan