Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w końcu grudnia 2015 r. liczba abonentów i użytkowników (usługi z przedpłatą) telefonii ruchomej wyniosła 56,2 mln (w tym 48% stanowili użytkownicy) i była o 2,4% mniejsza niż w końcu grudnia 2014 r. Liczba użytkowników zmniejszyła się o 9,9%, natomiast liczba abonentów wzrosła o 5,8%. Na 100 mieszkańców przypadało 146,1 abonentów i użytkowników (wobec 149,7 przed rokiem) – czytamy w „Informacji o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju w 2015 r.”.
Z opublikowanych przez Operatorów raportów wynika, że liderem rynku mobilnego Polsce pod względem posiadania kart SIM jest Orange. P4, operator sieci Play, w pierwszym kwartale 2015 r pozyskał najwięcej klientów, a T-Mobile jest jedynym, który poinformował o wyłączeniu 3,838 mln kart SIM.
Operator / (mln) |
IIIkw.2015 / IVkw.2015 – post-paid |
IIIkw.2015 IVkw.2015 – pre-paid |
IIIkw.2015 / IVkw.2015 |
Orange Polska |
8,087 / 8,361 |
7,606 / 7,545 |
15,693 / 15,906 |
Grupa Cyfrowy Polsat – Polkomtel |
6,505 + 1,2 Internet (7,705) / |
3.933 / 3.591.736 + 231.285 Internet |
11,939 / 11.934 |
T-Mobile |
6,640 / 6,569 |
9,056 / 5,487 |
15,696 / 12,056 |
P4 (Play) |
6,717 / 7,070 |
6,831 / 7,08 |
13,548 / 14,15 |
MVNO |
|
0,77 / |
|
GUS |
w tym ok. 48% to użytkownicy |
58,988 / 56,2 -2,788 |
Warto przypomnieć, że liczba kart SIM w Polsce to statystyczna fikcja. Różnica między danymi opublikowanymi przez Operatorów wynika z przyjętej przez firmę metodologii ich liczenia. Operatorzy uznają, że aktywne karty to te, które umożliwiają odbieranie połączeń. O ile nie ma kłopotu z liczeniem kart SIM używanych przez abonentów, to pojawia się on w przypadku kart używanych w usłudze przedpłaconej. Duża liczba nieużywanych kart SIM to efekt przeróżnych promocji, w których rozdawane są startery sieci komórkowych, promocji związanych z uruchomieniem nowej karty oraz migracji klientów z sieci do sieci. Karta pre-paid z reguły uznawana jest za aktywną przez 12 miesięcy od końca terminu połączeń wychodzących i dopiero wtedy powinna być wyłączona.
Na koniec 2015 r. liczba usług mobilnych Orange Polska wyniosła 15,9 mln, co oznacza wzrost rok-do-roku o 277 tys., tj. o prawie 2%. Ten wzrost w całości wynikał ze wzrostu liczby klientów w segmencie post-paid. Liczba usług post-paid wzrosła o 682 tys., tj. prawie 9%. Był to największy wzrost od wielu lat i wynikał z kilku czynników. W 2015 roku, całkowita liczba klientów mobilnych Grupy Orange Polska zwiększyła się o 277 tys., tj. 1,8% rok-do-roku. Dalszemu spadkowi liczby klientów usług przedpłaconych towarzyszył dynamiczny wzrost w usługach abonamentowych. Liczba przyłączeń netto w tym segmencie wyniosła 682 tys. – najwięcej od 2007 roku. Do wysokiego wyniku całorocznego przyczynił się szczególnie 4 kw., w którym osiągnięto 274 tys. przyłączeń netto – co stanowi najlepszy wynik kwartalny od ponad dziesięciu lat. Kolejnym czynnikiem wzrostu była dynamicznie rosnąca popularność kart SIM dedykowanych do mobilnego Internetu, które chętniej są aktywowane w formule post-paid. Baza klientów mobilnego Internetu wzrosła w 2015 r. o ponad 30%. Dodatkowo usługi post-paid stały się znacząco bardziej przystępne dla klientów, którzy częściowo migrowali do tego segmentu z usług przedpłaconych. To w dużej części wyjaśnia ubytek w bazie klientów pre-paid. Zagregowany wskaźnik ARPU w 2015 r. wyniósł 30,3 zł i był o 3,8% niższy niż w 2014 r. Pełne wyniki Grupy Orange Polska: Tutaj
T-Mobile Polska na koniec grudnia 2015 roku obsługiwała bazę 12,056 miliona klientów i posiadała w segmencie usług przedpłaconych 5,487 miliona klientów, a w segmencie usług abonamentowych było to 6,569 miliona klientów. Niższa o ponad 3,6 miliona kart SIM baza klientów obsługiwanych przez T-Mobile Polska wynika w głównej mierze z wprowadzenia przez Spółkę nowego standardu dotyczącego terminu utrzymywania w systemach numerów prepaid po wygaśnięciu ich ważności. Pełne wyniki finansowe T-Mobile Polska: Tutaj
W 2015 r. Play w dalszym ciągu powiększał swoją bazę abonencką, czemu towarzyszył wzrost uśrednionego ARPU, co przyczyniło się do dalszego wzrostu przychodów oraz zysku EBITDA. Udział abonentów kontraktowych w całkowitej bazie abonenckiej wzrósł do 50,0% w 4 kwartale 2015 r. w porównaniu z 49,6% w 3 kwartale 2015 r. i 47,3% w 4 kwartale 2014 r. W 2015 r. do wzrostu skorygowanego zysku EBITDA przyczynił się dalszy wzrost bazy abonentów kontraktowych, która w 2015 r. zwiększyła się o 1 259 tys. netto. Całkowita baza klientów wzrosła do 14,15 mln (+15,2% r/r), natomiast udział klientów abonamentowych zwiększył się do 50,0% z 47,3% na koniec 2014. Pełne dane finansowe Play: Tutaj
Pełne wyniki sieci Plus i Cyfrowego Polsatu: Tutaj
Poza tym na rynku działa około 20 MVNO, jednak ich udział zarówno pod względem przychodów
jak i liczby klientów jest relatywnie niski (2% pod względem liczby użytkowników w 2014 roku wg raportu UKE).
W styczniu 2015 r. Netia zawarła nową umowę o współpracy z P4 Sp. z o.o., operatorem sieci Play, dzięki której może świadczyć swoim klientom szerszy zakres usług mobilnych i pakietów produktowych. Od kwietnia 2015 r. Netia oferuje usługę mobilnego głosu w pakiecie z innymi usługami, w opcji SIM only.
Liczba mobilnych usług głosowych na dzień 31 grudnia 2015 r. wyniosła 63,5 tys. (143% rdr, 25% kdk). Wzrost usług w danej kategorii występował w każdym kwartale 2015 roku, a w całym 2015 roku wyniósł 37,3 tys. Baza klientów mobilnych usług szerokopasmowych wyniosła 17,8 tys. na dzień 31 grudnia 2015 r. (-10% rdr, -6% kdk), co stanowi spadek o 1,1 tys. kdk. Pełne wyniki Grupy Netia: Tutaj
Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes Virgin LTE jest możliwy tylko w zasięgu macierzystym P4 (Play).
Polski rynek komórkowy po III kw. 2015 r
Statystyki przeniesień numerów w sieciach ruchomych za pośrednictwem systemu PLI CBD w II i IV kwartale 2015 r.
Od chwili uruchomienia w zarządzanym przez Prezesa UKE systemie Platformy Lokalizacyjno-Informacyjnej z Centralną Bazą Danych (PLI CBD) funkcjonalności związanej z wymianą informacji pomiędzy dostawcami usług w zakresie obsługi wniosków o przeniesienie numeru w sieciach ruchomych, tj. od dnia 26 czerwca 2015 r., za pośrednictwem ww. systemu w 2015 r., przeniesiono 717 236 numerów.
Pełny raport przenośności numerów w artykule:UKE – od czerwca przeniesiono 717 236 numerów. Play i Orange na plusie
źródło: Dane operatorów
Kan
Lider. A dodzwonić się jak nie można było, tak dalej nie można. Telefon leży obok mnie (w dużym mieście wojewódzkim), pokazuje zasięg max, nic nie dzwoni. Za to znajomi dzwonią na drugi numer w innej sieci i pytają czemu nie odbieram. Nie odbieram, bo nie dzwoni. Za kilka godzin powiadomienie o nieodebranych połączeniach… Polecam! 😀
Oczywiście opisałeś nagminną sytuację w sieci flej.
Oczywiście że pisałem o Play
Jeszcze kwartał i mnie tam nie ma!
Plus ma najmniej abonentów postpaid? Co to za bzdury?
W ogóle klienci zagłosowali nogami i docenili dziadowską jakość i wysokie ceny w Plusszajsie 🙄
GSM Online podaje tutaj: 8.022
Telix… propagandowy jak PIS… też ma swoją własną rzeczywistość
Z tego co widzę to są dane z lll kw podane przez Grupę Polsat dla Plusa. Chyba jednak prawdziwe. Czekamy na danw, które jutro zaprezentuje Plus.
@62
Zmien telefon. Miałem to samo co u Ciebie i po zmianie telefonu problem zniknął. A też posądzałem sieć. Pzdr.
Play&plus inwestują tylko w reklamy a w siec już wcale.
Play ma jako taką ofertę żerując na roamingu krajowym.
Plus nie ma oferty i słabą jakość sieci UMTS/GSM jedynie w bajkach jest prawdą, że na wsiach mają zasięg. Zasięg teraz poza miastami ma Tylko Orange.
Plus ma słabą ofertę na kartę na tle konkurencji jest jak ślepa i łysa kuzynka .
Bardzo słaba oferta plusa obrazuję ujemny stan przenoszenia numerów.
To teraz czas na pomarańczę aby wyłączyła simy i może wteszcie będzie wiadomo ile mamy klientów sieci mobilnych. Od Play tego nie oczekuje bo oni wszystko fałszują. Wystarcza mi ich info o 4K, kilka lat temu.
Play ma ok 2,7 mln martwych kart SIM, sami to potwierdzili: http://www.telko.in/w-play-lte-jest-prawie-na-kazdym-maszcie
ale ich nie wyłączą bo wówczas spadną na ostatnie miejscie w ilości kart SIM a i marketingowo to słabo wygląda.
Wynik Tmobile to jakaś katastrofa!!! Najgorszy i najmniejszy operator w Polsce! Hahaha
U wolę PLAY bo tam nie ma tak że sms idzie 2 godziny jak w ORANGE .
Bea – przybij piątkę 🙂 PS. Teraz nas ,,żywią” marnymi reklamami plejozy :-@
Znalazłem cię tutaj przyjacielu;-)9
orange liderem ? ale czego , chyba bałaganu i bezsensu. usiłuje od 12 lutego przeniesc numer z play do orange na karte. byłem dwa razy w salonie ( za kazdym razem dawali swoja nowa karte sim), raz dzwoniłęm. i nic pomimo wyznaczenia trzech konkretnych terminów przeniesienia moj numer wciąż tkwi w play.
Znalazłem cię tutaj przyjacielu:-)