W końcu czerwca br. liczba abonentów i
użytkowników (usługi z przedpłatą) telefonii ruchomej (komórkowej)
wyniosła 58,4 mln (w tym ok. 52% to użytkownicy) i była o 2,8%
większa niż przed rokiem oraz o 1,5% większa niż w końcu grudnia
ub. roku.

Z opublikowanych przez Operatorów raportów
wynika, że liderem rynku mobilnego Polsce pod względem posiadania
kart SIM nadal jest T-Mobile Polska. P4, operator sieci Play, w
pierwszym kwartale 2015 r pozyskał najwięcej klientów, a Plus
jest na minusie.

Operator / (mln)

I kw.2015 / IIkw.2015 – post-paid

I kw.2015 IIkw.2015 – pre-paid

I kw.2015 / IIkw.2015

Orange Polska

7,727 / 7.897
0,17

7,791 / 7,690

0,101

15,518 / 15.587
+ 0,069

Grupa Cyfrowy Polsat – Polkomtel
(Plus)

6.068 / 6.519
+ 0,451

6,232 / 5,381

0,851

12,3 / 11,9
– 0,4

T-Mobile

6,784 / 6,708

0,076

9,010 / 9,118
+
0,108

15,794 / 15,827
+ 0,033

P4 (Play)

6,132 / 6,45
+
0,318

  6,553 / 6,578
+0,025

12,685 / 13,028
+ 0,343

MVNO


0,77

GUS

w tym ok. 52% to
użytkownicy
58,1
/ 58,4
+0,3

Według Głównego Urzędu Statystycznego na 100
mieszkańców przypadało 151,9 abonentów i użytkowników (wobec 147,7
przed rokiem oraz 149,7 w końcu grudnia ub. roku). W I półroczu
br. przybyło 848 tys. abonentów i użytkowników (wobec 340 tys.
przed rokiem). Warto przypomnieć, że liczba kart SIM w Polsce to
statystyczna fikcja. Różnica między danymi opublikowanymi przez
Operatorów wynika z przyjętej przez firmę metodologii ich
liczenia. Operatorzy uznają, że aktywne karty to te, które
umożliwiają odbieranie połączeń. O ile nie ma kłopotu z liczeniem
kart SIM używanych przez abonentów, to pojawia się on w przypadku
kart używanych w usłudze przedpłaconej. Duża liczba nieużywanych
kart SIM to efekt przeróżnych promocji, w których rozdawane są
startery sieci komórkowych, promocji związanych z uruchomieniem
nowej karty oraz migracji klientów z sieci do sieci. Karta
pre-paid z reguły uznawana jest za aktywną przez 12 miesięcy od
końca terminu połączeń wychodzących i dopiero wtedy powinna być
wyłączona. Grupa Cyfrowy Polsat, do której należy Polkomtel
zmieniła (jako jedyna) sposób raportowania liczby klientów. Teraz
ujmuje w raportach kwartalnych karty, z których skorzystano w
ciągu 90 dni przed końcem kwartału.

Całkowita liczba klientów mobilnych Orange nie
uległa znaczącej zmianie. Nastąpiła jednak istotna poprawa w
segmencie mobilnych usług abonamentowych, w którym działania
komercyjne w połączeniu z nowymi planami taryfowymi przyczyniły
się do osiągnięcia 170 tys. przyłączeń netto w 2 kw. Wzrost ten
rozłożył się pomiędzy poszczególne grupy klientów: biznesowych,
indywidualnych i telemetrii (M2M). Baza klientów usług
przedpłaconych nadal się zmniejszała, lecz wolniej niż w
poprzednim kwartale. Liczba klientów mobilnego internetu osiągnęła
poziom 1,7 mln, przy prawie rekordowym wzroście o 102 tys. w 2 kw.
Liczba użytkowników sieci LTE osiągnęła blisko 1,27 mln, przy czym
jej przyrost był szybszy niż w 1 kw. Wskaźnik penetracji dla
smartfonów w segmencie głosowych usług abonamentowych wzrósł w
ujęciu rok do roku z 45% do 55%.

Polkomtel, operator sieci Plus w  wyniku
konsekwentnej realizacji strategii odnotował w II kwartale istotny
wzrost liczby użytkowników programu smartDOM i usługi mobilnego
dostępu do Internetu – wzrost liczby usług w modelu kontraktowym o
32% r/r do blisko 1,5 mln oraz wzrost łącznej liczby usług dostępu
do mobilnego Internetu do 1,7 mln.

Na koniec drugiego kwartału 2015 roku, T-Mobile
Polska obsługiwała bazę 15,827 miliona klientów, co stanowi wzrost
o 32 tysiące klientów w porównaniu do pierwszego kwartału
bieżącego roku. Spółka zakończyła kwartał z bazą 9,118 miliona
klientów w segmencie usług przedpłaconych oraz 6,708 miliona
klientów w segmencie usług abonamentowych. Liczba klientów
kontraktowych zmniejszyła się o 76 tysięcy, a klientów usług
przedpłaconych wzrosła o 108 tysięcy w porównaniu do pierwszego
kwartału 2015 roku. W połowie kwietnia br. T-Mobile Polska zmienił
oferty usług przedpłaconych dla marek T-Mobile Na Kartę oraz
Heyah. Propozycja T-Mobile Na Kartę jest adresowana do klientów
korzystających z usług telekomunikacyjnych w tradycyjny sposób, a
propozycja Heyah do młodego pokolenia korzystającego głównie z
Internetu. Dzięki wprowadzeniu nowych oferty użytkownicy Heyah
korzystają znaczenie częściej z Internetu transferując średnio
cztery razy więcej danych.

W 2 kw. 2015 r. P4, operatora sieci Play, w
dalszym ciągu powiększał swoją bazę abonencką o 343 tys. abonentów
netto, co stanowi wzrost o 3,2% w porównaniu ze wzrostem
odnotowanym w 2 kw. 2014. Udział abonentów kontraktowych w
całkowitej bazie abonenckiej wzrósł do 49,4% w 2 kw. 2015 r. w
porównaniu z 48,3% w 1 kw. 2015 r. i 45,6% w 2 kw. 2014 r. Wynik
ten osiągnięto dzięki dalszemu znacznemu wzrostowi bazy abonentów
kontraktowych, który stanowił 90% całkowitego wzrostu bazy
abonenckiej w 2 kw. 2015 r. Baza klientów Play wzrosła do 13,0 mln
(+15,5% r/r), natomiast udział klientów abonamentowych zwiększył
się do 49,4% z 45,6% w 2 kw. 2014 r.

Rynek MNO po 1kw. 2015 roku – tylko Orange na minusie

źródło: Dane operatorów

Kan