W końcu czerwca br. liczba abonentów i
użytkowników (usługi z przedpłatą) telefonii ruchomej (komórkowej)
wyniosła 58,4 mln (w tym ok. 52% to użytkownicy) i była o 2,8%
większa niż przed rokiem oraz o 1,5% większa niż w końcu grudnia
ub. roku.
Z opublikowanych przez Operatorów raportów
wynika, że liderem rynku mobilnego Polsce pod względem posiadania
kart SIM nadal jest T-Mobile Polska. P4, operator sieci Play, w
pierwszym kwartale 2015 r pozyskał najwięcej klientów, a Plus
jest na minusie.
Operator / (mln) |
I kw.2015 / IIkw.2015 – post-paid |
I kw.2015 IIkw.2015 – pre-paid |
I kw.2015 / IIkw.2015 |
Orange Polska |
7,727 / 7.897 |
7,791 / 7,690 |
15,518 / 15.587 |
Grupa Cyfrowy Polsat – Polkomtel |
6.068 / 6.519 |
6,232 / 5,381 |
12,3 / 11,9 |
T-Mobile |
6,784 / 6,708 |
9,010 / 9,118 |
15,794 / 15,827 |
P4 (Play) |
6,132 / 6,45 |
6,553 / 6,578 |
12,685 / 13,028 |
MVNO |
|
0,77 |
|
GUS |
w tym ok. 52% to użytkownicy |
58,1 / 58,4 +0,3 |
Według Głównego Urzędu Statystycznego na 100
mieszkańców przypadało 151,9 abonentów i użytkowników (wobec 147,7
przed rokiem oraz 149,7 w końcu grudnia ub. roku). W I półroczu
br. przybyło 848 tys. abonentów i użytkowników (wobec 340 tys.
przed rokiem). Warto przypomnieć, że liczba kart SIM w Polsce to
statystyczna fikcja. Różnica między danymi opublikowanymi przez
Operatorów wynika z przyjętej przez firmę metodologii ich
liczenia. Operatorzy uznają, że aktywne karty to te, które
umożliwiają odbieranie połączeń. O ile nie ma kłopotu z liczeniem
kart SIM używanych przez abonentów, to pojawia się on w przypadku
kart używanych w usłudze przedpłaconej. Duża liczba nieużywanych
kart SIM to efekt przeróżnych promocji, w których rozdawane są
startery sieci komórkowych, promocji związanych z uruchomieniem
nowej karty oraz migracji klientów z sieci do sieci. Karta
pre-paid z reguły uznawana jest za aktywną przez 12 miesięcy od
końca terminu połączeń wychodzących i dopiero wtedy powinna być
wyłączona. Grupa Cyfrowy Polsat, do której należy Polkomtel
zmieniła (jako jedyna) sposób raportowania liczby klientów. Teraz
ujmuje w raportach kwartalnych karty, z których skorzystano w
ciągu 90 dni przed końcem kwartału.
Całkowita liczba klientów mobilnych Orange nie
uległa znaczącej zmianie. Nastąpiła jednak istotna poprawa w
segmencie mobilnych usług abonamentowych, w którym działania
komercyjne w połączeniu z nowymi planami taryfowymi przyczyniły
się do osiągnięcia 170 tys. przyłączeń netto w 2 kw. Wzrost ten
rozłożył się pomiędzy poszczególne grupy klientów: biznesowych,
indywidualnych i telemetrii (M2M). Baza klientów usług
przedpłaconych nadal się zmniejszała, lecz wolniej niż w
poprzednim kwartale. Liczba klientów mobilnego internetu osiągnęła
poziom 1,7 mln, przy prawie rekordowym wzroście o 102 tys. w 2 kw.
Liczba użytkowników sieci LTE osiągnęła blisko 1,27 mln, przy czym
jej przyrost był szybszy niż w 1 kw. Wskaźnik penetracji dla
smartfonów w segmencie głosowych usług abonamentowych wzrósł w
ujęciu rok do roku z 45% do 55%.
Polkomtel, operator sieci Plus w wyniku
konsekwentnej realizacji strategii odnotował w II kwartale istotny
wzrost liczby użytkowników programu smartDOM i usługi mobilnego
dostępu do Internetu – wzrost liczby usług w modelu kontraktowym o
32% r/r do blisko 1,5 mln oraz wzrost łącznej liczby usług dostępu
do mobilnego Internetu do 1,7 mln.
Na koniec drugiego kwartału 2015 roku, T-Mobile
Polska obsługiwała bazę 15,827 miliona klientów, co stanowi wzrost
o 32 tysiące klientów w porównaniu do pierwszego kwartału
bieżącego roku. Spółka zakończyła kwartał z bazą 9,118 miliona
klientów w segmencie usług przedpłaconych oraz 6,708 miliona
klientów w segmencie usług abonamentowych. Liczba klientów
kontraktowych zmniejszyła się o 76 tysięcy, a klientów usług
przedpłaconych wzrosła o 108 tysięcy w porównaniu do pierwszego
kwartału 2015 roku. W połowie kwietnia br. T-Mobile Polska zmienił
oferty usług przedpłaconych dla marek T-Mobile Na Kartę oraz
Heyah. Propozycja T-Mobile Na Kartę jest adresowana do klientów
korzystających z usług telekomunikacyjnych w tradycyjny sposób, a
propozycja Heyah do młodego pokolenia korzystającego głównie z
Internetu. Dzięki wprowadzeniu nowych oferty użytkownicy Heyah
korzystają znaczenie częściej z Internetu transferując średnio
cztery razy więcej danych.
W 2 kw. 2015 r. P4, operatora sieci Play, w
dalszym ciągu powiększał swoją bazę abonencką o 343 tys. abonentów
netto, co stanowi wzrost o 3,2% w porównaniu ze wzrostem
odnotowanym w 2 kw. 2014. Udział abonentów kontraktowych w
całkowitej bazie abonenckiej wzrósł do 49,4% w 2 kw. 2015 r. w
porównaniu z 48,3% w 1 kw. 2015 r. i 45,6% w 2 kw. 2014 r. Wynik
ten osiągnięto dzięki dalszemu znacznemu wzrostowi bazy abonentów
kontraktowych, który stanowił 90% całkowitego wzrostu bazy
abonenckiej w 2 kw. 2015 r. Baza klientów Play wzrosła do 13,0 mln
(+15,5% r/r), natomiast udział klientów abonamentowych zwiększył
się do 49,4% z 45,6% w 2 kw. 2014 r.
Rynek MNO po 1kw. 2015 roku – tylko Orange na minusie
źródło: Dane operatorów
Kan
No to trzeba zauważyć, że plus ma największy przypływ klientów abonamentowych. NIby traci klientów, ale to kwestia tego, że nie liczy kart, które przez kilka miesięcy nie były aktywne, więc to nie są porównywalne dane. Natomiast opłacane abonamenty już jak najbardziej.
Ha ha, faktycznie oferta rewelacyjna, tak rewelacyjna, że Plus jest teraz liderem na rynku. Liderem odejść.
szkoda że wielkie telekomy kładą lachę na tereny wiejskie gdzie skazani jesteśmy na neostradę netie itp. Dobrego zasięgu nie ma a co dopiero myśleć o swobodnym korzystaniu z internetu na laptopie PC – zero wizji tylko kasa z miast !
Czy tytuł nie powinien brzmieć: Rynek MNO po [b] [/b]2 [b] [/b] kw.2015 roku – tylko Plus na minusie ?
Tak, poprawiono. Andrzej