Grupa Polsat (Cyfrowy Polsat i Plus) – podsumowanie wyników za 2Q 2016 r. Segment usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym

  • Łączna liczba aktywnych usług świadczonych przez Grupę zarówno w modelu kontraktowym, jak i przedpłaconym wyniosła 16.711.541.
  • Na koniec 2Q’16 usługi kontraktowe stanowiły 77,1% łącznej liczby świadczonych usług. Wskaźnik ten wzrósł r/r z poziomu 75,7%.
  • Usługi kontraktowe:
    • Łączna liczba klientów, którym Operator świadczy usługi w modelu kontraktowym, wyniosła 5.862.310 na koniec 2Q’16, obniżając się r/r o 2,1%. Spadek ten wynika m.in. z konsolidacji kontraktów pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego oraz odpływu zwłaszcza klientów posiadających pojedynczą usługę. Zgodnie z założeniami strategicznymi Grupa unika agresywnej polityki pozyskaniowej na pojedynczych produktach, skupia się natomiast na zwiększeniu lojalizacji klientów, szczególnie poprzez oferowanie szerokiego portfolio usług łączonych i budowie ARPU na klienta kontraktowego.
    • Liczba aktywnych usług kontraktowych świadczonych przez Grupę Polsat wzrosła r/r o 4,1%, czyli 503.704, do 12.880.725. Wzrost ten jest przede wszystkim efektem wyższej łącznej liczby świadczonych usług kontraktowych płatnej telewizji oraz mobilnego Internetu.
    • Liczba świadczonych usług w obszarze płatnej telewizji wyniosła 4.632.246 na koniec 2Q’16, co stanowi wzrost o 257.729, czyli o 5,9%, w porównaniu r/r. Wzrost ten wynika m.in. z rosnącej popularności usługi Multiroom (wzrost o blisko 86,5 tysiąca r/r), jak również wyższej sprzedaży płatnych usług typu OTT.
    • Liczba usług kontraktowych świadczonych w obszarze dostępu do szerokopasmowego Internetu wzrosła r/r w 2Q’16 o 206.063, czyli o 13,9%, do 1.689.256. Dynamiczny wzrost RGU Internetu mobilnego jest wspierany najszerszym pokryciem i najwyższą jakością naszej sieci LTE, udowodnioną wynikiem badania UKE ze stycznia 2016 roku.
    • Jednocześnie liczba świadczonych usług telefonii komórkowej wzrosła o blisko 40 tysięcy, osiągając poziom 6.559.223 na koniec 2Q’16.
    • W konsekwencji wdrażania strategii obserwujemy wzrost ARPU w segmencie usług kontraktowych. Średni miesięczny przychód na klienta wzrósł o 1,6% do 88,4 zł w 2Q’16. Zgodnie z założeniami długoterminowej strategii Grupa dąży do maksymalizacji przychodu na klienta kontraktowego poprzez dosprzedaż dodatkowych produktów i usług do połączonej bazy klientów Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu, między innymi w ramach programu smartDOM, który pozytywnie wpływa na ARPU klienta kontraktowego.
    • Wskaźnik odpływu klientów spadł do poziomu 9,0% w 12-miesięcznym okresie zakończonym 30 czerwca 2016 r. w porównaniu do 10,1% w okresie 12 miesięcy zakończonych 30 czerwca 2015 r. Jest to efekt systematycznie rosnącej lojalizacji klientów związanej z sukcesem programu smartDOM.
    • Systematycznie rośnie nasycenie bazy klientów pakietami (usługami multi-play). Na koniec 2Q’16 na jednego klienta z naszej bazy przypadało 2,20 aktywnych usług kontraktowych, co stanowi wzrost r/r o 6,3%. Wzrost wskaźnika nasycenia RGU na jednego klienta wynika z prowadzonych przez nas działań marketingowych i sprzedażowych, ukierunkowanych na maksymalizację sprzedaży produktów i usług do pojedynczego klienta.
    • Program smartDOM odnotowuje bardzo dobre wyniki sprzedaży i pozytywnie oddziałuje na poziom wskaźnika nasycenia RGU na jednego klienta, ARPU klienta kontraktowego oraz wskaźnik churn. Na koniec czerwca 2016 roku z oferty tej korzystało już blisko 1,16 miliona klientów, którzy posiadali łącznie 3,44 mln aktywnych usług (RGU). Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta w tej grupie na koniec 2Q’16 wynosił blisko 3,0. Mając na uwadze długoterminowy cel Grupy, jakim jest maksymalizacja przychodu na klienta kontraktowego poprzez dosprzedaż dodatkowych produktów i usług, program smartDOM doskonale wpisuje się w realizację strategii.
  • Usługi przedpłacone
    • Liczba świadczonych aktywnych usług przedpłaconych spadła r/r w 2Q’16 o 3,6% do 3.830.816. Spadek ten spowodowany był m.in. migracją części użytkowników usług przedpłaconych do segmentu usług kontraktowych w związku z relatywnie atrakcyjnymi warunkami ofert abonamentowych i oferowanymi promocjami w ramach programu smartDOM.
    • Jednocześnie średni miesięczny przychód na RGU prepaid (ARPU) wzrósł r/r w 2Q’16 o 3,3% do 18,9 zł. Wzrost poziomu ARPU w segmencie przedpłaconym jest związany przede wszystkim ze wzrostem konsumpcji danych na smartfonach oraz wyższymi wolumenami wymienianego ruchu głosowego przy stabilizacji cenników detalicznych w tym segmencie.

W tym kwartale raportujemy wyniki finansowe konsolidujące już w pełni wyniki Grupy Midas. Dzięki temu możemy lepiej zobrazować, jak w rzeczywistości wygląda nasz segment usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym i jaki wpływ na działalność Grupy ma przeprowadzona z sukcesem akwizycja Grupy Midas. Dzięki konsekwentnie rozwijanemu programowi smartDOM, przychody tego segmentu utrzymują się na stabilnym poziomie, jak zawsze mamy pod kontrolą koszty i wypracowaliśmy wysoką marżę EBITDA – komentuje Tomasz Szeląg, Członek Zarządu ds. Finansowych, Cyfrowy Polsat S.A. i Polkomtel Sp. z o.o.

Z sukcesem zrealizowaliśmy unikalny i kompleksowy projekt UEFA EURO 2016. Po raz pierwszy połączyliśmy emisję meczów na antenie otwartej Polsatu ze specjalnie dedykowanymi kanałami płatnymi Polsat Sport 2 i Polsat Sport 3, w których pokazaliśmy wszystkie 51 meczów na żywo, bez reklam i w jakości HD. W ciągu 30 dni UEFA EURO 2016 pokazaliśmy ponad 200 godzin relacji na żywo. Taka strategia pozwoliła nam osiągnąć duży sukces zarówno sprzedażowy, operacyjny, jak i finansowy – podsumowuje Maciej Stec, Członek Zarządu, Cyfrowy Polsat S.A. i Telewizja Polsat Sp. z o.o.

Grupa Polsat po raz kolejny jest liderem oglądalności w najważniejszej, komercyjnej grupie odbiorców. Byliśmy numerem 1 na rynku zarówno w drugim kwartale, jak i całym pierwszym półroczu, a nasze przychody reklamowe i sponsoringowe rosły znacznie szybciej niż rynek – o 8,8% w drugim kwartale i 6,8% w pierwszym półroczu – dodaje Maciej Stec.

Sukces sprzedaży dostępu do meczów UEFA EURO 2016 istotnie wpłynął na wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej w drugim kwartale i będzie miał także pozytywny wpływ na rezultaty kolejnego kwartału. Należy zwrócić uwagę na 30% wzrost przychodów oraz stabilną, bardzo wysoką marżę EBITDA, która jest zasługą prowadzenia zrównoważonej polityki programowej i umiejętności efektywnego monetyzowania posiadanych praw. Produkcja własnych treści odróżnia nas od innych podmiotów na rynku i stanowi o przewadze konkurencyjnej Grupy Polsat – komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, Członek Zarządu, Telewizja Polsat Sp. z o.o.

W drugim kwartale osiągnęliśmy bardzo dobre, przewyższające konsensus rynkowy wyniki finansowe Grupy. Bardzo ważnym wydarzeniem w tym okresie było zakończenie procesu nabycia 100% akcji Grupy Midas, wycofanie jej akcji z obrotu na GPW oraz szybkie przeprowadzenie pierwszego etapu refinansowania jej zadłużenia. Należy podkreślić, że cały czas silną pozycję w naszej Grupie stanowią stabilne i wysokie wolne przepływy pieniężne, które nie tylko pozwalają nam realizować cele biznesowe i planowo zmniejszać zadłużenie, ale także poważnie myśleć o wypłacie dywidendy w kolejnym roku – podsumowuje Tomasz Szeląg.

Podsumowanie wyników za 2Q 2016 r.: Tutaj

źródło: Cyfrowy Polsat

Kan