Prezes UOKiK, ukarał dotkliwie Polkomtel, operatora sieci Plus za naruszenia zbiorowych interesów konsumentów – dowiedział się Telix.pl.

Zarzucane Spółce praktyki opierają się na stosowaniu postanowień trzech wzorców umownych, pięć z siedmiu stwierdzonych praktyk zostało przez Spółkę zaniechanych, sześć z siedmiu stwierdzonych praktyk dotyczyło wyłącznie umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawartych na odległość.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznaje za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów działanie Polkomtel spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie polegające na stosowaniu przez ww. przedsiębiorcę w obrocie konsumenckim postanowienia pkt. 10 oświadczenia stanowiącego załącznik do wzoru umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych o treści: (…) w przypadku skorzystania z prawa odstąpienia od Umowy, zobowiązuję się do zwrotu na swój koszt kompletnej przesyłki z kartą SIM i zwracanym towarem w stanie niezmienionym (chyba, że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu) wraz z kopią dokumentu zakupu (faktura, rachunek bądź dowód wydania) oraz załączonym pisemnym oświadczeniem o odstąpieniu od Umowy na adres, co narusza art. 7 ust. 3 w zw. z art. 17 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (tekst jednolity Dz. U. z 2012 r., poz.1225) oraz godzi w zbiorowe interesy konsumentów
i nakazuje zaniechanie jej stosowania.

W związku z tym, Prezes Urzędu Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel 4 kary w łącznej wysokości ok. 1,49 mln zł z tytułu naruszenia zakazu, o jakim mowa w art. 24 ust. 1 ustawy ochronie konkurencji i konsumentów.

Zdaniem Prezesa Urzędu, tak określona kara spełni zarówno funkcję represyjną jako sankcja i dolegliwość za naruszenie przepisów ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, jak i prewencyjną, zapobiegając ponownemu ich naruszeniu. Nie bez znaczenia jest też jej walor wychowawczy, w tym wymiar ogólny, odstraszający dla innych przedsiębiorców działających w branży przed podobnym naruszaniem podlegających ochronie interesów konsumentów.

Ponadto, wymierzona kara jest adekwatna do stopnia i okoliczności naruszenia zakazu
stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów, a przy tym jest
współmierna do możliwości finansowych Spółki.

Treść decyzji UOKIK na stronie Stowarzyszenie Abonentów Usług Telekomunikacyjnych: Tutaj

źródło; wł.

Kan