Przejęcie Polkomtela, operatora sieci Plus, przez grupę finansową Zygmunta Solorza-Żaka może stać się impulsem rozwojowym dla polskiego rynku telefonii mobilnej, przede wszystkim poprzez integrację usług mobilnych z ofertą telewizyjną. Spadną opłaty za połączenia głosowe, tańsze też będą dodatkowe usługi – oceniają eksperci firmy analityczno-doradczej Audytel – oceniają eksperci firmy analityczno-doradczej Audytel. 11 października br. na konferencji prasowej, zorganizowanej wspólnie z Polską Izbą Informatyki i Telekomunikacji, Audytel przedstawił raport na temat wpływu przejęcia udziałów w Polkomtela na rynek.

Eksperci Audytela wskazują, że efektem zmian właścicielskich w Polkomtelu będzie większa konkurencyjność usług i dalsze obniżenie cen, szczególnie mobilnego Internetu. Skorzystają na tym przede wszystkim użytkownicy sieci mobilnych. Zdaniem autorów raportu, wzrost wykorzystania usług internetowych przez klientów oraz rosnąca sprzedaż kontentu to najważniejsze szanse rozwojowe dla operatorów sieci komórkowych. Według prognoz Audytela, segmentem o największej dynamice wzrostu będzie w nadchodzących latach rynek płatnej telewizji, którego udział w całości usług telekomunikacyjnych z niecałych 7 proc. w 2006 roku wzrośnie do około 18 proc. w 2016 roku, podczas gdy rynek usług głosowych od kilku lat systematycznie maleje.

Przejęcie Polkomtela przez grupę Polsatu jest korzystne dla rynku, gdyż może przyspieszyć wzrost zarówno rynku internetu mobilnego, jak i płatnej telewizji, dzięki rozszerzeniu oferty usługowej i pakietyzacji usług. Pakietyzacja usług powoduje obniżenie efektywnej ceny danej usługi i daje tym samym impuls do większej konsumpcji (jeżeli minuta rozmowy kosztuje taniej, to więcej dzwonimy) – jest więc korzystna i dla konsumenta (bo taniej) i dla usługodawcy, gdyż zwiększa jego przychody.

Od kliku lat obserwujemy drugie udane wejście na polski rynek mobilny, tym razem w wykonaniu P4 (sieć Play), który do początku roku 2011 osiągnął 5 milionów abonentów i ponad 11% udziału w rynku. Sukces P4 jest w dużym stopniu efektem wsparcia regulacyjnego (asymetria MTR), którego zakres jest stopniowo ograniczany i które niebawem zostanie zupełnie zaniechane. Można więc oczekiwać, że wzrost udziałów rynkowych P4 zostanie stopniowo wyhamowany na poziomie nieco ponad15%, tym bardziej że weszła już na rynek nowa konkurencja w postaci Cyfrowego Polsatu (który działa w trybie MVNO) oraz spółek infrastrukturalnych kontrolowanych przez Polsat, które mają większe wsparcie regulacyjne i duże zasoby częstotliwościowe. Ze względu na ich późniejsze wejście, docelowe udziały rynkowe tych nowych graczy nie przekroczą 5-10%. Zakładamy w tym scenariuszu, że na rynku nie ma przejęć lub że ich ewentualny efekt rynkowy, podobnie jak efekt synergii z porozumienia PTC i PTK pozostaną w większości na papierze. W najlepszej pozycji strategicznej będą jednak mimo wszystko PTC i PTK, gdyż mają stabilnych, branżowych inwestorów strategicznych, w odróżnieniu od Polkomtela i reszty konkurencji – uważa Audytel.

Ze względu na rywalizację w dość dużym oligopolu (5 graczy, nie licząc MVNO), konkurencyjność rynku mobilnego jako takiego nadal będzie się wzmagać, co będzie miało przełożenie na malejące ceny usług mobilnych. Kwestia konwergencji usług także nie wpłynie znacząco na obraz rynku – podkreśla Raport.

Równowaga na rynku oligopolowym, jakim jest do pewnego stopnia regulowany rynek usług mobilnych w Polsce, nie jest równowagą statyczną, gdyż rynek jest poddany presji wielu czynników zarówno wewnętrznych (działania konkurencyjne, zmieniające się potrzeby klientów) jak i zewnętrznych (zagrożenie substytutami, konwergencja usług, presja regulacyjna). Jednym z ważnych wydarzeń, jakie zaszło na polskim rynku mobilnym i które może zmienić jego dynamikę, jest porozumienie pomiędzy PTK Centertel i PTC w sprawie wspólnego wykorzystania infrastruktury (zgoda UOKiK: czerwiec 2011) oraz utworzenia wspólnej spółki zakupowej (zgoda UOKiK: wrzesień 2011). – czytamy w Raporcie.

Porozumienie to ma dwa realne wymiary rynkowe:

    1/ przenosi konkurencję z poziomu infrastruktury na poziom usług (bo obie strony porozumienia pozostają przy swoich markach Orange i T-Mobile);

    2/ zapewnia obu stronom dużą przewagę kosztową względem wszystkich pozostałych graczy na rynku, co jest szalenie ważne zwłaszcza w kontekście niezbędnych inwestycji w sieci nowej generacji (LTE/LTE-Advanced).

Dodatkowo w sferze spekulacji, nie całkiem bezpodstawnych, jeżeli się zważy połączenie sieci Orange i T-Mobile w Wielkiej Brytanii, jest dalsza ewentualna integracja tych operatorów na rynku polskim. Jak na to zareagują konkurenci?

Nawet gdyby doszło do podobnego porozumienia wszystkich pozostałych operatorów mobilnych, to biorąc pod uwagę nierówne siły (połączone udziały rynkowe wszystkich pozostałych operatorów wynoszą około 40% wobec 60% PTC i PTK, na poziomie liczby BTS układ sił jest jak 30% do 70%), jedyną sensowną strategią dla nich, byłoby opóźnienie lub ograniczenie inwestycji w LTE i wykorzystanie rezerw pojemnościowych istniejącej infrastruktury (technologia HSPA+) tak długo jak się tylko da. Taka strategia mogłaby być całkiem efektywna średnioterminowo a ponadto zarówno P4 jak i Polkomtel (jeżeli nie zostanie sprzedany) mogą nie mieć specjalnego wyboru –inwestycja w LTE będzie bardzo kosztowna, gdyż wymaga zbudowania zupełnie nowej infrastruktury. Zakładamy tu milcząco, że wszystkie strony zainteresowane inwestycją w LTE będą miały w perspektywie 2-3 lat rozwiązaną kwestię niezbędnych zasobów częstotliwościowych.

Aby transakcja sprzedaży Polkomtelu doszła do skutku, musi się na nią zgodzić UOKiK.

Pełny Raport firmy Audytel pt. „Jaki wpływ na rynek będzie miało przejęcie Polkomtel SA przez Grupę Polsat?”: Tutaj

źródło: Audytel

Kan