Całkowita liczba klientów mobilnych Orange Polska, zmniejszyła się o 405 tys. względem stanu na koniec trzeciego kwartału i wynosi 15,990 mln. Liczba klientów post-paid wzrosła do 9,453 mln z 9,085 mln, a usług pre-paid zmniejszyła się o 772 tys. do 6,537 mln z 7,309 mln, w porównaniu do września ubiegłego roku, ubytek o -13,5% rok-do-roku. Na usługi przedpłacone wpłynął znaczny spadek liczby nowych aktywacji po wprowadzeniu obowiązku rejestracji kart SIM – podała spółka.

Kluczowe wskaźniki KPI (w
tys.)
4 kw. 2015 4 kw. 2016 Zmiana
liczba klientów usług
konwergentnych
728 879 +20,7%
liczba klientów komórkowych 15 906 15 990 +0,6%
post-paid 8 361 9 453 +13,4%
pre-paid 7 545 6 537 -13,5%
mobilne dostępy szerokopasmowe 2 001 2 666 +33,2%
stacjonarne łącza głosowe
(rynek
detaliczny)
4 194 3 932 -6,2%
stacjonarne dostępy
szerokopasmowe (rynek detaliczny)
2 105 2 015 -3,3%

Liczba klientów mobilnych zwiększyła się w 2016 roku o 96 tys., tj. 0,6%. Ten niewielki wzrost był wypadkową dwóch przeciwstawnych trendów. Z jednej strony, liczba klientów abonamentowych wzrosła o 1,1 mln, tj. 13%, co stanowi najwyższy wzrost od wielu lat. Przyczyniły się do tego głównie znacznie większa popularność multisimowych ofert rodzinnych oraz zwiększona migracja z segmentu usług przedpłaconych. Z drugiej strony, na liczbę usług przedpłaconych wpłynął obowiązek rejestracji kart SIM (wprowadzony w lipcu), który spowodował gwałtowny spadek jednorazowych aktywacji kart o niskim nominale. W efekcie, raportowana baza usług przedpłaconych zmniejszyła się o 1 mln. Nie wpłynęło to jednak w znaczący sposób na wyniki w tym segmencie.


Udział technologii LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych stopniowo rośnie i na koniec 4 kw. osiągnął 62%. Wskaźnik penetracji dla smartfonów w segmencie głosowych usług abonamentowych osiągnął 67% wobec 59% w 4 kw. 2015. W skali roku, wzrost mobilnej transmisji danych w przeliczeniu na klienta w segmencie abonamentowym ponownie przekroczył 100%. Liczba klientów korzystających z sieci LTE wzrosła w 4 kw. o 14%, osiągając 4,3 mln.


Liczba klientów ofert konwergentnych zwiększyła się w 2016 roku o 151 tys., tj. 21%, do 879 tys. Łączna liczba usług, z których korzystają klienci rozwiązań konwergentnych, zbliżyła się do 4 mln, co oznacza, że średnio każdy klient korzysta z ponad czterech usług.

Podsumowanie: osiągnięty cel skorygowanej EBITDA na 2016 r.; cel skorygowanej EBITDA na 2017 r. w przedziale 2,8-3,0 mld zł

  • wynik netto za 2016 rok obciążony niegotówkowym odpisem na aktywa w wysokości 1 793 mln zł, wynikającym z przeszacowania przyszłych przepływów pieniężnych w powiązaniu ze wzrostem stopy dyskontowej, w celu odzwierciedlenia większego ryzyka gospodarczego
  • spadek skorygowanych przychodów o -2,4% rok-do-roku, nieznacznie niższy wobec -2,9% w 2015 r.
    • wzrost przychodów z usług mobilnych o 4,9% rok-do-roku, odzwierciedlający duży wzrost przychodów ze sprzedaży sprzętu i przyrost liczby klientów abonamentowych
    • w samym 4 kw. wzrost przychodów o 1,9% rok-do-roku, dzięki przychodom ze sprzedaży sprzętu i wyższym przychodom z usług ICT
  • bardzo dobre wyniki komercyjne w mobilnych usługach abonamentowych i szybkim Internecie stacjonarnym:
    • przyrost o +13% rok-do-roku liczby klientów mobilnych usług abonamentowych, +368 tys. przyłączeń netto w 4 kw. (+1,1 mln w całym roku)
    • przyrost o +33% rok-do-roku liczby klientów mobilnego Internetu, +51 tys. przyłączeń netto w 4 kw. (+665 tys. w całym roku)
    • przyrost o +65% rok-do-roku liczby klientów VHBB, w tym +71 tys. przyłączeń do sieci światłowodowej netto w całym roku (z czego +31 tys. w 4 kw.)
    • przyrost o +21% rok-do-roku liczby klientów ofert konwergentnych, +42 tys. przyłączeń netto w 4 kw. (+151 tys. w całym roku)
  • na usługi przedpłacone wpłynął znaczny spadek liczby nowych aktywacji po wprowadzeniu obowiązku rejestracji kart SIM
  • skorygowana EBITDA w wysokości 3 163 mln zł, osiągnięty cel całoroczny
    • skorygowana marża EBITDA na poziomie 27,4%, spadek o 2,3 pp rok-do-roku, odzwierciedlający wyższe koszty międzyoperatorskie i koszty sprzedaży
  • skorygowane nakłady inwestycyjne w wysokości 2 001 mln zł (stabilne rok-do-roku), w tym 528 mln zł na rozbudowę sieci światłowodowej; zgodnie z oczekiwaniami rocznymi
    • z wyłączeniem nakładów na sieć światłowodową, spadek nakładów inwestycyjnych o 13% rok-do-roku, do poziomu poniżej 1,5 mld zł
  • ok. 1,5 mln gospodarstw domowych w zasięgu sieci światłowodowej na koniec roku (z czego 755 tys. objęto zasięgiem w 2016 r.)
  • skorygowane organiczne przepływy pieniężne w wysokości 620 mln zł
  • Zarząd prognozuje w 2017 r. skorygowaną EBITDA w przedziale 2,8-3,0 mld zł, odzwierciedlającą głównie dalszą presję na przychody z usług tradycyjnych oraz przewidywany wpływ nowych regulacji roamingowych i niepewności w segmencie usług przedpłaconych
  • biorąc pod uwagę perspektywę wyzwań biznesowych, decyzję o maksymalnej alokacji środków pieniężnych na strategiczne projekty inwestycyjne oraz potencjalną płatność kary nałożonej przez Komisję Europejską, zarząd nie będzie rekomendował wypłacania dywidendy w 2017


Odnosząc się do wyników za 2016 rok i perspektyw na 2017 rok, Jean-François Fallacher, Prezes Zarządu, stwierdził:

W ubiegłym roku, zgodnie ze średniookresowym planem działań, skoncentrowaliśmy się na inwestycjach w poprawę jakości sieci oraz bardzo aktywnym podejściu do pozyskania klientów. Zgodnie z planami, podwoiliśmy wielkość sieci światłowodowej, rozszerzając jej zasięg na blisko 1,5 mln gospodarstw domowych, a także rozbudowaliśmy sieć mobilną 4G/LTE, obejmując jej zasięgiem niemal całą populację Polski.

Dzięki ofercie światłowodowej, przyłączyliśmy więcej klientów szybkiego Internetu stacjonarnego niż rok wcześniej, przy znaczącym wzroście liczby przyłączeń do sieci światłowodowej w 4 kw. Pomimo niesłabnącej konkurencji, liczba klientów mobilnych usług abonamentowych zwiększyła się o 13% rok-do-roku, co stanowi najwyższy wzrost od wielu lat. Według naszych szacunków, zwiększyliśmy udział ilościowy w rynku szybkiego Internetu o kilka punktów procentowych, zaś nasz udział wartościowy w detalicznym rynku mobilnym się ustabilizował. W segmencie usług przedpłaconych, w 2016 roku szczególnym wyzwaniem było wprowadzenie obowiązkowej rejestracji klientów. Do dnia 1 lutego bieżącego roku, około 96% spośród naszych aktywnych klientów zarejestrowało karty SIM – co uważamy za sukces i dowód na to, że dobrze poradziliśmy sobie z tą zmianą.

W 2017 roku, nasze zasadnicze priorytety nie ulegną zmianie, ale jeszcze bardziej skoncentrujemy się na usprawnieniu działalności komercyjnej i procesu inwestycyjnego. Warto podkreślić, że tym działaniom będą sprzyjać wprowadzone od początku 2017 roku zmiany organizacyjne w obszarze rynku masowego i biznesowego. Jeszcze bardziej uatrakcyjnimy propozycję dla klientów i przebudujemy kanały dystrybucji. Kilka dni temu wprowadziliśmy nową ofertę Orange Love – nasz pierwszy zdefiniowany pakiet (tzw. ”hard bundle”) usług stacjonarnych i mobilnych. Wraz z telewizją 4K, ta oferta wyznacza nowe podejście do pozyskiwania gospodarstw domowych i promowania konwergencji. W 2017 roku planujemy poszerzyć zasięg sieci światłowodowej o ponad milion gospodarstw domowych, tj. znacznie więcej niż w 2016 roku, jednocześnie skracając czas dostarczenia usługi. Ponadto, przyspieszymy proces upraszczania i przekształcania działalności, aby zwiększyć elastyczność i bronić rentowności. Aktualizację bardziej długoterminowych prognoz postanowiliśmy przedstawić w dalszej części roku, kiedy będziemy mieć lepszy obraz skutków opisanych wyżej działań.”

Pełne wyniki finansowe: Tutaj


Sprawozdanie finansowe – slajdy: Tutaj

Jednostkowe wyniki roczne 2016: Tutaj

źródło: Orange

Kan