Orange Polska w trzecim kwartale 2014 roku pozyskało netto 130 tys. klientów telefonii komórkowej. Tempo wzrostu liczby klientów komórkowych utrzymało się na poziomie powyżej 3% rok-do-roku. W 3 kw. Orange Polska pozyskała netto 74 tys. klientów abonamentowych, utrzymując w ujęciu rocznym blisko 7-procentowy wzrost liczby klientów w tym segmencie.

Liczba klientów telefonii komórkowej Orange Polska wyniosła na koniec trzeciego kwartału 15,591 mln. Liczba klientów abonamentowych wzrosła o 74 tysiące, a baza usług post-paid wzrosła o 56 tys.

Średni miesięczny przychód na abonenta (ARPU) komórkowego grupy wyniósł 31,4 zł spadając z 32,1 w drugim kwartale tego roku.

Wskaźnik odejść klientów w segmencie pre-paid wzrósł do 16,4 proc. z 14,9 proc. kwartał wcześniej. Do tej pory wskaźnik ten oscylował wokół 15 proc.

Trzeci kwartał przyniósł kolejny rekord pod względem przyrostu bazy klientów mobilnego dostępu do Internetu: 94 tys. przyłączeń netto. Spadek ARPU z detalicznych usług mobilnych o 11% rok-do-roku wynikał z utrzymującej się presji cenowej (głównie na rynku biznesowym), rosnącej popularności ofert bez telefonu (w zakresie usług głosowych i dostępu do Internetu) oraz efektu rozwodnienia ARPU w związku z wprowadzeniem sprzedaży ratalnej.

Kluczowe wskaźniki KPI (w
tys.)
3 kw. 2014 3 kw. 2013 Zmiana
liczba klientów komórkowych 15 591 15 126 +3,1%
post-paid 7 533 7 052 +6,8%
pre-paid 8 058 8 074 +0,03%
mobilne dostępy szerokopasmowe 1 413 1 120 +26,2%

Skorygowana EBITDA3 za 3 kw. 2014 wyniosła 1 069 mln zł, przy marży na poziomie 35,1%. Do spadku EBITDA o 90 mln zł w ujęciu rocznym przyczyniły się głównie niższe przychody (o 87 mln zł) oraz wzrost kosztów międzyoperatorskich o 49 mln zł (z wyłączeniem wpływu regulacji), który z kolei był związany ze wzrostem ruchu wskutek rosnącej popularności nielimitowanych komórkowych planów taryfowych oraz przyrostu liczby klientów. Na wysokość EBITDA wpłynął także wzrost pozostałych kosztów operacyjnych o 35 mln zł, który wynikał przede wszystkim z kosztów infrastrukturalnych projektów szerokopasmowych realizowanych we współpracy z samorządami. Te niekorzystne czynniki zostały tylko częściowo zrównoważone przez spadek bezpośrednich kosztów komercyjnych o 19 mln zł oraz stały program optymalizacji kosztów, który w trzecim kwartale przyniósł 80 mln zł oszczędności.

Podsumowanie 3 kw. 2014: Tutaj

Odnosząc się do wyników za 3 kw. 2014 roku, Maciej Nowohoński, Członek Zarządu ds. Finansów, stwierdził:

Istotny wpływ na wyniki finansowe za 3 kw. miała presja konkurencyjna na nasze ARPU; jednak ścisła kontrola kosztów we wszystkich obszarach przyczyniła się do uzyskania w omawianym okresie 80 mln zł oszczędności, co zwiększyło ich poziom do 217 mln zł w ciągu 9 miesięcy. Skorygowany zysk EBITDA był zadowalający, przy marży wyższej niż w poprzednim kwartale. Biorąc pod uwagę płatność z tytułu licencji UMTS, która była o 50 mln zł wyższa niż w ostatnim roku, nasze organiczne przepływy pieniężne były satysfakcjonujące. Są one w pełni zgodne z celem całorocznym – określonym na poziomie, co najmniej 1,1 mld zł. Jesteśmy dobrze przygotowani finansowo do działań komercyjnych w okresie 4 kwartału. Intensywnie przygotowujemy plan finansowy i komercyjny na rok 2015, który może również odzwierciedlać szanse wynikające z nowych możliwości działania w obszarze szybkiego dostępu do Internetu.”

źródło: Orange

Kan