Orange Polska podsumowanie 3 kw. 2014:

  • spadek przychodów ograniczony do -3,6%1 rok-do-roku wobec -5,4% w 2 kw. oraz -7,9% w 1 kw., w wyniku mniejszego wpływu regulacji
    • przychody z usług mobilnych, z wyłączeniem wpływu regulacji, +1,5% rok-do-roku, odzwierciedlają głównie przyrost bazy klientów i wyższe przychody ze sprzedaży sprzętu
  • utrzymanie dynamiki aktywności komercyjnej
  • wzrost liczby klientów Orange Open o 62 tys. do 480 tys., korzystających z blisko 2 mln usług
  • utrzymanie korzystnych trendów w telefonii komórkowej: przyrost liczby klientów +3,1% rok-do-roku
    • +130 tys. przyłączeń netto w 3 kw. (+74 tys. post-paid, +56 tys. pre-paid)
    • kolejny rekordowy kwartał w segmencie mobilnego dostępu do Internetu: +94 tys. nowych klientów
  • utrata liczby klientów stacjonarnych usług głosowych ograniczona do -4,7% rok-do-roku wobec -5,1% w 2 kw.
  • dalszy wzrost liczby klientów bardzo szybkiego stacjonarnego dostępu do Internetu: +22 tys. przyłączeń netto w 3 kw.
  • zadowalająca skorygowana1 marża EBITDA na poziomie 35,1%, odzwierciedlająca efektywne wydatki komercyjne oraz 80 mln zł oszczędności kosztowych osiągniętych w 3 kw.
  • organiczne przepływy pieniężne narastająco od początku roku w wysokości 851 mln zł, na poziomie zgodnym z celem całorocznym
  • częściowa deregulacja rynku szerokopasmowego otwiera nowe możliwości przed Orange Polska
  • wdrożenie nowych inicjatyw komercyjnych: Orange finanse i Orange Energia (pilotażowo)

Odnosząc się do wyników Grupy w 3 kw. 2014 roku, Bruno Duthoit, Prezes Zarządu, stwierdził:

Przy utrzymującym się w 3 kw. wymagającym otoczeniu rynkowym, osiągnęliśmy zadowalające wyniki komercyjne i finansowe. Liczba klientów komórkowych w dalszym ciągu rosła w tempie powyżej 3% w ujęciu rocznym. Po raz kolejny pobiliśmy rekord pod względem kwartalnego przyrostu liczby klientów dedykowanych mobilnych usług internetowych. Utrzymuje się także duży popyt na ofertę konwergentną oraz szybki stacjonarny dostęp szerokopasmowy. Jak zapowiadaliśmy trzy miesiące temu, rywalizacja na rynku nie słabnie, co znajduje odzwierciedlenie w ewolucji ARPU z usług mobilnych. rynek biznesowy staje się obecnie nawet bardziej wymagający niż rynek klientów indywidualnych. W związku z tym, ścisła kontrola kosztów pozostaje naszym zasadniczym priorytetem.

We wrześniu, zakończyliśmy – zapoczątkowany ponad dwa lata temu – projekt modernizacji sieci. Znacznie zwiększy to jej przepustowość oraz poprawi zadowolenie klientów z usług. Na początku października, wprowadziliśmy dwa nowe istotne projekty: Orange Finanse i Orange Energia; przewidujemy, że zwiększą one lojalność klientów oraz, w perspektywie średniookresowej, korzystnie wpłyną na ewolucję przychodów. Jesteśmy bardzo zadowoleni z decyzji polskiego regulatora telekomunikacyjnego (UKE) w sprawie deregulacji istotnej części rynku stacjonarnych usług szerokopasmowych. To dla nas bodziec do opracowania nowych strategicznych działań na rynku stacjonarnym, które przedstawimy za kilka miesięcy. W czwartym kwartale, który tradycyjnie jest najlepszy pod względem komercyjnym, zamierzamy nadal wykorzystywać nasz unikalny potencjał i kontynuować strategię wprowadzania rozwiązań najlepszych dla naszych klientów.”

Wyniki finansowe

Skonsolidowane przychody w 3 kw. wyniosły 3 046 mln zł i w ujęciu rocznym zmniejszyły się o 3,6%. Spadek ten odzwierciedla utratę przychodów w wyniku decyzji regulacyjnych (28 mln zł), która była jednak znacznie niższa niż w poprzednich kwartałach. Z wyłączeniem wpływu regulacji, spadek przychodów wyniósł 87 mln zł, tj. 2,8% rok-do-roku, wobec 70 mln zł (2,2%) w poprzednim kwartale. Nieznaczne pogorszenie w tym zakresie odzwierciedla niższy wzrost pozostałych przychodów (w szczególności niższe przychody z usług ICT) oraz nieco wyższy spadek przychodów z usług stacjonarnych, wynikający z presji cenowej w segmencie biznesowym. Do wzrostu przychodów z usług mobilnych (z wyłączeniem wpływu regulacji) o 1,5% w ujęciu rocznym przyczyniła się ratalna sprzedaż telefonów komórkowych (co znacznie zwiększyło przychody ze sprzedaży sprzętu) oraz przyrost liczby klientów, co łącznie zrównoważyło presję cenową.

Na koniec 3 kw. liczba klientów naszej oferty konwergentnej osiągnęła 480 tys. Liczba przyłączeń netto utrzymała się na poziomie powyżej 60 tys. Łączna liczba usług, z których korzystają klienci Orange Open, zbliżyła się do 2 milionów, co oznacza, że na jednego klienta przypada średnio 4,2 usługi.

Na wskaźniki dotyczące segmentu stacjonarnego w dalszym ciągu pozytywnie wpływało łączenie produktów w pakiety oraz konwergencja. Utrata stacjonarnych łączy głosowych netto ustabilizowała się w ujęciu kwartalnym na poziomie 54 tys. wobec utraty 78 tys. łączy w 3 kw. 2013. Liczba klientów usług TV zwiększyła się w trzecim kwartale o 15 tys., co oznacza wzrost o blisko 5% rok-do-roku.

Skorygowana EBITDA3 za 3 kw. 2014 wyniosła 1 069 mln zł, przy marży na poziomie 35,1%. Do spadku EBITDA o 90 mln zł w ujęciu rocznym przyczyniły się głównie niższe przychody (o 87 mln zł) oraz wzrost kosztów międzyoperatorskich o 49 mln zł (z wyłączeniem wpływu regulacji), który z kolei był związany ze wzrostem ruchu wskutek rosnącej popularności nielimitowanych komórkowych planów taryfowych oraz przyrostu liczby klientów.

Zysk netto Orange Polska w 3 kw. 2014 wyniósł 140 mln zł wobec 239 mln zł w 3 kw. 2013 roku. Spadek zysku w ujęciu rocznym wynikał przede wszystkim z niższego zysku EBITDA (głównie w wyniku presji na przychody), który został częściowo zrównoważony przez niższe koszty amortyzacji (o 16 mln zł rok-do-roku) oraz niższe koszty finansowe netto (o 33 mln zł w porównaniu z 3 kw. 2013), które zmniejszyły się w wyniku zakończonego w maju procesu refinansowania długu.

Podsumowanie 3 kw. 2014: Tutaj

źródło: Orange

Kan