Komisja Etyki Reklamy uznała, że telewizyjna reklama Orange opatrzona hasłem „„Wybierz swój numer”” jest niezgodna z kodeksem etyki. Marka Orange uznała zarzuty za bezzasadne.
Zdaniem autora skargi reklama jest niezgodna z ofertą operatora. „Po zakupie startera za 5.- miałem do wyboru numery podane przez sieć Orangę, natomiast żeby wybrać swój numer mogę wybrać wyłącznie 4 cyfry, co jest niezgodne z przekazem reklamowym w którym zaznaczone jest wyraźnie, że mogę wybrać swój numer telefonu” – tłumaczy skarżący.
Marka Orange uznała zarzuty za bezzasadne. Jej zdaniem kampania reklamowa istotnie podkreśla, że w odróżnieniu od standardowych usług w zakresie ofert pre-paid dzięki usłudze „Wybierz swój numer” klient może zdecydować, jaki będzie jego numer telefonu. Jednakże zgodnie z opisem znajdującym się na opakowaniu startera, jak również zapisem w regulaminie klient może dokonać wyboru na trzy sposoby: losowy, zaproponowany z listy lub po ulubionych cyfrach.
– Wyobrażenia czy też percepcja konsumenta w zakresie reklamowanych usług powinny być oceniane przez pryzmat możliwości technicznych, o których zdecydowana większość konsumentów wie – takich jak fakt, że przy tak ogromnej popularności i powszechności korzystania z usług telekomunikacyjnych ogromna ilość numerów będzie niedostępna – tłumaczy Orange.
KER uznała, że reklama narusza normy Kodeksu etyki reklamy. Zespół orzekający wziął pod uwagę to, że w warstwie słownej reklama informuje: „Z tysięcy możliwych numerów możesz wybrać swój”. Jednocześnie na animacji ukazującej możliwości wyboru numeru, obracają się wszystkie cyfry w numerze telefonicznym sugerując tym samym, że odbiorca reklamy ma możliwość wyboru wszystkich dziewięciu cyfr w numerze z telefonu. To sugeruje, że odbiorca reklamy ma możliwość wyboru wszystkich dziewięciu cyfr.
Zdaniem Zespołu Orzekającego reklama może wprowadzać odbiorców w błąd, gdyż z informacji przekazanych przez Skarżonego wynika, że istnieje możliwość wyboru przez konsumenta jedynie 4-5 cyfr w numerze telefonu. Zespół Orzekający uznał również, że przedmiotowa reklama nadużywa zaufania odbiorców i wykorzystuje ich brak doświadczenia lub wiedzy.
źródło: Komisja Etyki Reklamy
Kan
ktoś powinien przyjrzeć się dokładnie orange, mnie osobiście interesuje czy opłaty na utrzymanie łącza, faktycznie są wykorzystywane do naprawy łącz, wymiany starych kabli? opierając się na własnym doświadczeniu… wydaje mi się że to jedna wielka ściema :3