Komisja Etyki Reklamy uznała, że telewizyjna reklama Orange opatrzona hasłem „„Wybierz swój numer”” jest niezgodna z kodeksem etyki. Marka Orange uznała zarzuty za bezzasadne.

Zdaniem autora skargi reklama jest niezgodna z ofertą operatora. „Po zakupie startera za 5.- miałem do wyboru numery podane przez sieć Orangę, natomiast żeby wybrać swój numer mogę wybrać wyłącznie 4 cyfry, co jest niezgodne z przekazem reklamowym w którym zaznaczone jest wyraźnie, że mogę wybrać swój numer telefonu” – tłumaczy skarżący.

Marka Orange uznała zarzuty za bezzasadne. Jej zdaniem kampania reklamowa istotnie podkreśla, że w odróżnieniu od standardowych usług w zakresie ofert pre-paid dzięki usłudze „Wybierz swój numer” klient może zdecydować, jaki będzie jego numer telefonu. Jednakże zgodnie z opisem znajdującym się na opakowaniu startera, jak również zapisem w regulaminie klient może dokonać wyboru na trzy sposoby: losowy, zaproponowany z listy lub po ulubionych cyfrach.

Wyobrażenia czy też percepcja konsumenta w zakresie reklamowanych usług powinny być oceniane przez pryzmat możliwości technicznych, o których zdecydowana większość konsumentów wie – takich jak fakt, że przy tak ogromnej popularności i powszechności korzystania z usług telekomunikacyjnych ogromna ilość numerów będzie niedostępna – tłumaczy Orange.

KER uznała, że reklama narusza normy Kodeksu etyki reklamy. Zespół orzekający wziął pod uwagę to, że w warstwie słownej reklama informuje: „Z tysięcy możliwych numerów możesz wybrać swój”. Jednocześnie na animacji ukazującej możliwości wyboru numeru, obracają się wszystkie cyfry w numerze telefonicznym sugerując tym samym, że odbiorca reklamy ma możliwość wyboru wszystkich dziewięciu cyfr w numerze z telefonu. To sugeruje, że odbiorca reklamy ma możliwość wyboru wszystkich dziewięciu cyfr.

Zdaniem Zespołu Orzekającego reklama może wprowadzać odbiorców w błąd, gdyż z informacji przekazanych przez Skarżonego wynika, że istnieje możliwość wyboru przez konsumenta jedynie 4-5 cyfr w numerze telefonu. Zespół Orzekający uznał również, że przedmiotowa reklama nadużywa zaufania odbiorców i wykorzystuje ich brak doświadczenia lub wiedzy.

źródło: Komisja Etyki Reklamy

Kan