Według danych gromadzonych przez M-Lab, partnerski projekt badawczy zarządzany m.in. przez Google oraz New America’s Open Technology Institute, średnia prędkość połączenia z Internetem w skali całego świata wzrosła w minionym roku o niemal jedną czwartą (23%). Analiza dokonana przez FTTH Council Europe i IDATE dowodzi natomiast, że w bardzo podobnym tempie (20% r/r) rośnie liczba użytkowników Internetu światłowodowego w Europie.

 

Zdaniem Wataru Katsurashimy, dyrektora regionalnego stowarzyszenia FTTH Council Asia & Pacific, sieć światłowodowa musi być dynamicznie rozwijana w celu odpowiedzi na coraz większe wymagania stawiane łączności z globalną siecią. Dość dobrze obrazuje to wskazana silna korelacja pomiędzy średnią szybkością Internetu, a liczbą korzystających z dostępu do sieci za pośrednictwem światłowodu.

 

Sieć w obliczu wyzwań

Przedstawiciel FTTH Council posłużył się przykładami technologii connected cars oraz autonomicznych pojazdów generujących ogromne ilości danych, wymagających jednocześnie ich błyskawicznego transferu pomiędzy autami. Jego zdaniem, będzie to jedno z najważniejszych wyzwań dla komunikacji Internetowej. Rozwój tych technologii oczywiście będzie stymulował zapotrzebowanie na bardzo szybką łączność z globalną siecią, ale na to przyjdzie nam jeszcze nieco poczekać. Jednak już dzisiejsze wymagania – zarówno biznesu jak i prywatnych użytkowników – w stosunku do prędkości transmisji danych są bardzo wysokie. W przypadku pierwszej grupy, mowa szczególnie o rosnącej popularności zarządzania systemami IT w modelu outsourcingowym, gdzie żądana moc obliczeniowa dostarczana jest poprzez połączenie z Internetem. Jeśli zaś chodzi o indywidualnych użytkowników globalnej sieci, największe wyzwanie stawia cyfrowa rozrywka nowej ery– tłumaczy Jacek Wiśniewski, Prezes Zarządu NEXERY.

 

Według raportu Giga Entertainment. Przyszłość rozrywki w dobie gigabitowego Internetu, AI, IoT oraz MEC przygotowanego przezinfuture hatalska foresight institute i UPC Polska, niemal 60% konsumentów uczestniczących w badaniu oczekuje głębokich zmian w cyfrowej rozrywce, za którymi stać ma popularyzacja sieci gigabitowych. – Platformy streamingowe i VoD, szturmem zdobywające uznanie konsumentów cyfrowej rozrywki czy coraz bardziej popularne narzędzia wirtualnej i mieszanej rzeczywistości, to główne kierunki rozwoju sieciowej rozrywki. Ponieważ ich działanie wymaga zapewnienia bardzo szybkiego przetwarzania i przesyłania ogromnych ilości danych, to one właśnie będą powszechnymi „testerami” szybkości Internetu– dodaje Paweł Biarda, członek zarządu ds. sprzedaży i rozwoju biznesu NEXERY.

 

Już dziś 43% odbiorców cyfrowej rozrywki w Polsce, którzy mieli styczność z technologiami VR i AR uważa, że wkrótce staną się one powszechnie używane w codziennym życiu. Zainteresowanie wirtualną i mieszaną rzeczywistością w branży retail oraz marketingowej już dziś jest duże i stale rośnie. Inicjatywy związane z ich wykorzystaniem mają wzrosnąć aż o 3000% w ciągu 4 najbliższych lat, generując do tego czasu 1,8 mld $ z tytułu zakupów inicjowanych dzięki aplikacjom VR/AR.