Analiza 24 milionów tweetów na temat Brexitu przeprowadzona przez badaczy z firmy F-Secure wykazała próby ingerowania w debatę ze strony skrajnie prawicowych kont spoza Wielkiej Brytanii. Ich celem było wzmocnienie nastrojów wspierających wyjście Brytyjczyków z Unii Europejskiej.


W badaniu wykryto przykłady nienaturalnych działań po obu stronach dyskusji na temat Brexitu, ale aktywność ta była bardziej wzmożona w konwersacjach środowiska opowiadającego się za opuszczeniem UE. Głoszenie populistycznych poglądów dotyczyło nie tylko Brexitu, ale też np. protestów „żółtych kamizelek” we Francji.

Nienaturalne działania na Twitterze powiązane z wydarzeniami politycznymi mogą wskazywać na prowadzenie kampanii dezinformacyjnej lub występowanie zjawiska astroturfingu. Polega ono nasztucznym generowaniu interakcji w sieciach społecznościowych, aby przekonać obserwatora, że działalność jest częścią obywatelskiej inicjatywy. Nasze badanie wskazuje, że podejmowane mogą być globalne działania wspierające Brexit, które prowadzą do kont o poglądach skrajnie prawicowych – wskazuje Andy Patel, starszy analityk w Artificial Intelligence Center of Excellence firmy F-Secure.

Nietypowe zjawiska

Według analizy, dwóch najpopularniejszych użytkowników społeczności opowiadającej się za Brexitem wygenerowało nieproporcjonalną liczbę retweetów w porównaniu do wzorców obserwowanych w grupie nawołującej do pozostania w Unii.Popierający Brexit powoływali się na źródła rozpowszechniające niepotwierdzone informacje. Ich działalność wspierała znaczna liczba kont spoza Wielkiej Brytanii, na co wskazują m.in. nietypowe okna czasowe publikowanych postów. Uwagę badaczy zwróciła także częstotliwość publikowanych treści – w niektórych przypadkach było to nawet 100 tweetów na godzinę. Część użytkowników opowiadających się za wyjściem z UE brała również udział w działaniach agitacyjnych na temat wydarzeń politycznych we Francji (#franceprotests).

Mapowanie współzależności między użytkownikami za pomocą narzędzia wizualizacyjnego Gephi.Użytkownicy wchodzą w interakcję poprzez wspominanie o sobie, komentowanie lub odpowiadanie na komentarze.

Analiza objęła 24 miliony tweetów zawierających słowo „brexit”, wysłanych z 1,65 miliona kont w okresie od 4 grudnia 2018 do 13 lutego 2019. Zespół badawczy F-Secure przeanalizował 145 tys.hashtagów, 412 tys. adresów URL i 700 tys. unikalnych wpisów pod kątem podejrzanej aktywności – w tym botnetów, kampanii dezinformacyjnych, astroturfingu i innych nienaturalnych działań.Celem było sprawdzenie, jak często użytkownicy tweetowali lub dzielili się tweetami na temat Brexitu, a także ustalenie wpływu poszczególnych postów(mierzonego w retweetach).

Wizualizacja dużej liczby użytkowników wchodzących w interakcję z jednym tweetem
(id: 1069955399917350912)

Chociaż badanie objęło ogromną ilość danych, badacze z F-Secure mają nadzieję, że w przyszłości uda się pogłębić analizę.

Mediaspołecznościowe to ważne źródła informacji, które generują ogromne ilości danych. Odnajdywanie w nich istotnych trendów to czasochłonny i skomplikowany proces. Przeprowadzone badanie pokazało, jak wiele pozostało jeszcze do odkrycia. Mamy nadzieję, że będzie stanowiło inspirację dla kolejnych analiz, które pozwolą lepiej zrozumieć zjawiska zachodzące w sieci – podkreśla Andy Patel.