Korzystanie z usług telematycznych jest coraz częściej spotykaną praktyką na rynku ubezpieczeń. Specjaliści z Berg Insight wyliczają, że liczba polis ubezpieczeniowych bazująca na danych telematycznych w Europie wzrosła na przestrzeni ostatnich 4 lat – w skali roku aż o 42,4%. Pokazuje to, że telematyka staje się bardzo ważna dla coraz większej liczby firm ubezpieczeniowych oraz dostawców rozwiązań telematycznych. Do głównych korzyści jakie przynosi należą przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa na drogach oraz niższe składki OC dla kierowców.

Najnowsze statystyki pokazują, że Polska znajduje się w niechlubnej czołówce państw Unii Europejskiej pod względem liczby wypadków drogowych oraz zdarzeń, w których ginie najwięcej osób. Ze wstępnych danych policji wynika, że do czerwca 2018 roku doszło do ponad 14 tysięcy wypadków – prawie 400 więcej, niż w roku poprzednim o tej samej porze.Czy istnieje skuteczne rozwiązanie problemu?

Wypadki drogowe to w Polsce ogromny problem, który poza oczywistymi stratami społecznymi, niesie również ryzyko poniesienia ogromnych kosztów związanych z opłacaniem służb ratowniczych czy postępowań sądowych. Zagadnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego jest tematem bardzo rozbudowanym i wymagającym systemowych rozwiązań. Niemniej istnieją inicjatywy niewymagające zmian prawnych, które mogą poprawić bezpieczeństwo drogowe – mówi Cezary Świerszcz, Prezes Zarządu Bacca.

 

Telematyka w branży ubezpieczeniowej

Naprzeciw problemowi bezpieczeństwa na drogach wychodzą rozwiązania oparte na telematyce. Zaawansowana technologia zdolna do skrupulatnej obserwacji danych dotyczących stylu jazdy i zachowań kierowcy może przyczynić się do wzrostu świadomości właścicieli pojazdów oraz pozytywnie wpłynąć na ich sposób poruszania się po drogach.Mechanizm polega na wykorzystaniu aplikacji mobilnej lub zamontowanego w samochodzieu rządzenia, które dzięki dostępowi do licznych czujników np. akcelerometru i nadajnika GPS oraz serwisów (np. mapowych lub pogodowych), będzie zbierało i analizowało dane, tj.: prędkość jazdy, częstość i gwałtowność hamowań, przyspieszeń, oraz sposób dostosowania się do panujących warunków zewnętrznych związanych z porą dnia, pogodą i natężeniem ruchu w danym miejscu. Algorytm oceny ustawiony jest w taki sposób, aby wyłapywać zachowania ryzykowne i informować o nich kierowcę.

Stworzyliśmy własny mechanizm oceniający jazdę oraz aplikację mobilną zbierającą dane naten temat, podpowiadającą, co zrobić, żeby jeździć efektywniej. Mamy też cały system powiadomień, dzięki czemu współpracujący z nami ubezpieczyciel może ustawić, jakiego rodzaju komunikaty będą dla niego najbardziej interesujące. Do tego jesteśmy w stanie obsługiwać płatności , które się z tym wiążą, a więc choćby bonusy za bezpieczną jazdę — opowiada Cezary Świerszcz i dodaje – Dużym plusem tego rozwiązania jest to, że może zostać wdrożone u ubezpieczyciela w ciągu dwóch tygodni, bez konieczności integracji z jego systemem.

 

Czy telematyka to sposób na oszczędności?

Telematyka przynosi korzyści każdej ze stron – oprócz kierowców zyskują też sami ubezpieczyciele. Przy ustalaniu wysokości składek biorą oni bowiem pod uwagę szkodowość. Poprawa zachowań kierowców na drodze, osiągnięta dzięki telematyce, zaowocuje zmniejszeniem liczby wypadków, a w efekcie – spadkiem kwot do wypłacenia przez ubezpieczycieli. Eksperci z technologicznej firmy Bacca, opracowującej własne rozwiązanie telematyczne dla ubezpieczycieli, uważają że zmniejszenie częstości szkód nawet o 0,1pp oznacza spadek wysokości wypłat o ok. 200 mln zł w ciągu roku! Mniejsza szkodowość oznacza brak konieczności podnoszenia przez ubezpieczycieli składek – i w ten sposób koło się zamyka.

Dzięki precyzyjnym danym i trafnej ocenie ryzyka oraz sprawnej bieżącej komunikacji z klientem, telematyka jest idealnym narzędziem dla ubezpieczycieli, którzy przy jej pomocy mogą sprawiedliwie dostosować wysokość ceny polisy do umiejętności i doświadczenia kierowcy. W ten sposób ubezpieczyciele mogą promować bezpieczne zachowania i wynagradzać je, stosownie obniżając składkę za ubezpieczenie. To również szansa dla ubezpieczycieli na przyciągnięcie i utrzymanie klientów przekonanych o tym, że jeżdżą bezpiecznie, a zazwyczaj nie są zadowoleni z kosztu polisy i są gotowi zmienić ubezpieczyciela jeśli będzie to dla nich korzystniejsze.

 

Telematyka przyszłością branży ubezpieczeń

Prognozy dla rozwoju systemu telematycznego w Polsce są bardzo optymistyczne. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Bacca przez ośrodek SW Research, już 44% ankietowanych zainteresowanych było zainstalowaniem aplikacji mobilnej lub urządzenia w swoim samochodzie, a 60% zgodziłoby się na to w zamian za dogodne zniżki u ubezpieczyciela. Dzięki swoim licznym zaletom, monitoring stylu jazdy może stać się już niebawem codziennością.

Standardowe taryfy ubezpieczeniowe oparte są na twardych parametrach lub dużej liczbie pytań o historię pojazdu i kierowcy, co bardzo często prowadzi do uogólnień – szczególnie w przypadku młodych kierowców o krótkim stażu jazdy. Zwykle traktowani są oni jako potencjalne ryzyko ubezpieczeniowe oraz obciążani są wysokimi składkami. Takie problemy można szybko rozwiązać w przypadku zastosowania telematyki.