Obecnie firmy wiedzą o nas więcej, niż kiedykolwiek przedtem, ale czy wiemy, co robią z naszymi danymi? W celu uczczenia Dnia Prywatności Danych firma F-Secure ogłosiła niedawno wprowadzone zasady prywatności, które wyjaśniają, jak traktuje dane swoich klientów. Z kolei aplikacja F-Secure Freedome mówi wścibskim reklamodawcom internetowym, żeby pilnowali własnego nosa.

Dajemy firmom bezprecedensowy dostęp do naszych informacji osobistych i nawyków zakupowych. Robimy to jawnie, na przykład wypełniając formularz na stronie internetowej, a także na wiele sposobów, których nie jesteśmy świadomi, jak w przypadku dostawców reklam, którzy śledzą nasze kliknięcia w sieci i zyskują wgląd w nasze zainteresowania i preferencje. Dostawcy ci budują szczegółowe, obszerne profile internautów. Aplikacje, które instalujemy, gromadzą jeszcze więcej informacji. W rezultacie niemal każdy z nas jest otoczony masą cyfrowych danych, nad którymi coraz trudniej zapanować.

W badaniach Adroit Digital 58% proc. respondentów stwierdziło, że są zaniepokojeni ilością informacji, których muszą udzielić, aby uzyskać specjalne oferty lub usługi od detalistów, a 82 proc. niepokoi się ilością informacji, jakie mają na ich temat dostawcy reklam internetowych. A w sondażu SAS ponad 69 proc. respondentów przyznało, że niedawne wydarzenia zwiększyły ich obawy o dane w rękach firm. 85 proc. konsumentów stwierdziło w sondażu F-Secure*, że robią zakupy przez Internet tylko w firmach, które znają.

Wpływ na te statystyki mają bez wątpienia częste raporty o kradzieżach danych, ale również wątpliwości odnośnie tego, co firmy i organizacje robią z powierzonymi im informacjami. Na przykład w zeszłym tygodniu Ameryką wstrząsnęła wiadomość, że witryna rządowej opieki zdrowotnej po cichu przekazywała osobiste dane konsumentów do firm reklamowych i analitycznych.

„To twoje, nie nasze”

Ilość osobistych danych rośnie wykładniczo — mówi Samu Konttinen, wiceprezes ds. bezpieczeństwa konsumentów w F-Secure. — Właśnie dlatego w F-Secure opracowaliśmy listę zasad prywatności, aby pokazać, czym się kierujemy, kiedy przetwarzamy osobiste dane i treści naszych klientów. Zawsze przestrzegaliśmy tych fundamentalnych zasad, a teraz dzielimy się nimi w uporządkowanej postaci. Chcemy, żeby każdy klient wiedział, że F-Secure szanuje prywatność jego danych i treści — należą one do niego, nie do nas.

Zasady prywatności F-Secure, które obejmują takie postanowienia, jak „Żadnych tylnych drzwi”, „Jeśli tego nie potrzebujemy, to o to nie pytamy” oraz „Nie będziemy używać Twoich danych do ukrytych celów”, są wsparte rygorystycznymi przepisami obowiązującymi w Finlandii, gdzie firma ma siedzibę. Zarówno prywatność w znaczeniu ogólnym, jak i prywatność komunikacji są gwarantowane przez fińską konstytucję. Tajemnica komunikacji jest normą w Finlandii.

Te mocne przekonania skłaniają F-Secure do tworzenia produktów, które powstają od podstaw z myślą o prywatności i bezpieczeństwie. Jednym z takich produktów jest F-Secure Freedome, aplikacja do ochrony prywatności, która zapobiega śledzeniu, chroni przed złośliwym oprogramowaniem oraz zabezpiecza łączność Wi-Fi za pomocą VPN. Ochrona przed śledzeniem pozwala użytkownikom odzyskać kontrolę nad danymi i pozbyć się reklamodawców internetowych. Co ważne, sam produkt również unika naruszania prywatności użytkownika: nie przechowuje żadnych dzienników jego historii przeglądania.

Czas wybrać partnera, który wie, o co chodzi. A chodzi o was — mówi Konttinen. — Jak głoszą nasze zasady, w F-Secure wierzymy, że wolny i otwarty internet przynosi korzyści całej ludzkości, i będziemy walczyć o prywatność i cyfrową wolność, bo mamy ludzi, którzy to potrafią.

6 wskazówek na temat ochrony osobistych danych

  • Sprawdź, zanim podejmiesz decyzję. Jeśli Twoje relacje z firmą oznaczają, że będziesz przekazywał jej wiele danych, sprawdź jej politykę lub zasady prywatności, które wyjaśniają, jak wykorzystuje ona dane klientów
  • Wybierz prywatność. Włącz w przeglądarce tryb prywatny lub incognito, aby witryny nie mogły używać plików cookie do identyfikowania Cię
  • Sprawdź swoje ustawienia. Skorzystaj z tej przydatnej listy przydatnej listy, aby sprawdzić swoje ustawienia prywatności w najpopularniejszych witrynach handlowych, społecznościowych i nie tylko. Stworzyli ją organizatorzy Dnia Prywatności Danych.
  • Wyszukuj bez obaw. Użyj F-Secure Search, bezpłatnej wyszukiwarki, która gwarantuje, że Twoja historia wyszukiwania nie będzie nigdzie przechowywana ani powiązana z Tobą
  • Bądź poinformowany. Użyj F-Secure App Permissions, bezpłatnej aplikacji, która pokazuje, jakie informacje przekazujesz aplikacjom zainstalowanym w telefonie
  • Trzymaj reklamodawców na dystans. Użyj F-Secure Freedome, aplikacji do ochrony prywatności, która uniemożliwia dostawcom reklam internetowych śledzenie Cię w sieci. Aplikacja jest dostępna tutaj w bezpłatnej, 14-dniowej wersji próbnej.


*W badaniach F-Secure Consumer Values Study 2014 przeprowadzono wywiady wśród 4800 osób (reprezentatywnych pod względem płci, wieku i dochodów) z sześciu krajów, po 800 respondentów na każdy kraj: Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Brazylia i Filipiny. Badania opracowano we współpracy z firmą Informed Intuitions. Dane zgromadziła firma Toluna Analytics w lipcu 2014 r.

źródło: F-Secure

Kan