Wynalazkiem, który otworzy Internet dla niewidomych jest „feelscreen” – ekran, który pozwala odczuwać wszystkie wrażenia związane z dotykiem. Wypukłość, wklęsłość, szorstkość, śliskość – to cechy, które będzie można przekazywać poprzez Internet, a odbiorca wyposażony w specjalny ekran będzie je mógł odczuć poprzez dotyk.
Ekran, nad którym pracuje fińska firma Senseg został zaliczony do grona „The 50 Best Inventions of 2011” magazynu Time, a jego prototyp został zaprezentowany na targach CES 2012 w Las Vegas.

Przy zetknięciu ze skórą ekran generuje wcześniej zaprogramowane wrażenia dotykowe. Przykładowo można „dotknąć” powierzchni piasku, kamienia czy jedwabiu. Prace nad ekranem mają być zakończone do końca 2012, a pierwsze tablety i smartfony w nie wyposażone mają pojawić się w 2013 roku.

Senseg feelscreen
Senseg feelscreen

Technologia firmy Senseg pozwoli zaadoptować „zwykłe” ekrany dotykowe do generowania wrażeń dotykowych. Będzie to możliwe, poprzez nałożenie specjalnej nakładki na ekran w formie ultra cienkiej powłoki. Nakładka jest podzielona na części, tzw. tiksele, wytwarzają one pole elektryczne, które przy kontakcie ze skóra wytwarza siłę elektromagnetyczną. Wartość tej siły może być modulowana, dzięki temu można tworzyć różne wrażenia dotyku: powierzchni, krawędzi czy wręcz wibracji.

Technologia opiera się na działaniu siły elektromagnetycznej pomiędzy skórą a tikselem
Technologia opiera się na działaniu siły elektromagnetycznej pomiędzy skórą a tikselem

Firma Senseg stworzyła już biblioteki oraz kompletny, wieloplatformowy SDK, co pozwoli programistom na łatwą implementację do różnych systemów operacyjnych.

Zastosowanie technologi firmy Senseg jest proste - aby uzyskać ekran generujący wrażenia dotykowe wystarczy dodatkowa powłoka, układ scalony i oprogramowanie
Zastosowanie technologi firmy Senseg jest proste – aby uzyskać ekran generujący wrażenia dotykowe wystarczy dodatkowa powłoka, układ scalony i oprogramowanie

Dodatkowe wibracje, generacja tarcia i symulacja dotyku stwarzają bogate możliwości wykorzystania w aplikacjach i systemach operacyjnych przeznaczonych zwłaszcza dla osób niewidomych. Również w zakresie gier technologia wzbogaci doznania graczy, pozwoli na lepsze manewrowanie na ekranie, czy nawet bezwzrokowe korzystanie z urządzenia.

źródło: Dipol

Kan