Jest praktycznie już zdecydowane, że od 2019 r. abonament radiowo-telewizyjny będzie pokrywany z budżetu państwa – zapowiedział Krzysztof Czabański, szef Rady Mediów Narodowych, co oznacza, że de facto zostanie zniesiony. Kwota, która zapewniłaby „solidne finansowanie wszystkich mediów publicznych”, to według niego ok. 2,5-3 mld zł rocznie.

Obecnie każdy właściciel odbiornika telewizyjnego powinien płacić abonament w wysokości 22,70 zł miesięcznie, a właściciel radia – 7 zł miesięcznie.

Od 2019 r. na 99,99 proc. nie będzie to w tym kształcie; media publiczne będą finansowane bezpośrednio z budżetu państwa” – powiedział przewodniczący Rady Mediów Narodowych.

To kolejny pomysł finansowania działalności Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. Wcześniej pojawiały się zapowiedzi wprowadzenia powszechnej opłaty doliczanej do rachunków za prąd. Zamierzano też przymusić operatorów sieci kablowych, by przekazali dane swoich klientów, od których można by tę opłatę ściągnąć.

Czabański przypomniał, że abonament obowiązuje jeszcze w roku 2018 r. „To jest obowiązujące prawo i każdy powinien go przestrzegać i tu nie radziłbym nikomu robić uników” – podkreślił.

W związku z tym został zapytany, czy stały i pewny zastrzyk gotówki będzie oznaczał, że TVP i Polskie Radio zrezygnują z reklam. – Zalecenia europejskie mówią, że dobrze by było, gdyby reklamy nie trwały dłużej niż cztery minuty w ciągu godziny. Myślę, że byłoby to dobre rozwiązanie w mediach publicznych. Ale nie od razu, najpierw trzeba by odbudować ich fundamenty finansowe – odpowiedział szef Rady Mediów Narodowych.

Źródło: IAR

Kan