Jakub Mateusz Borowski – prawnik, przesłał do Telix Artykuł związany z rozwiązywaniem umów telekomunikacyjnych i obowiązkiem zapłaty kar, związanych z przedterminowym rozwiązaniem kontraktu.

Z uwagi na fakt, iż umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych powszechnie występują w obrocie prawnym, przedstawiony temat wydaje się na tyle istoty, że dotyczy on zarówno konsumentów, jak również przedsiębiorców rozwiązujących ww.kontrakty – podkreśla Jakub Mateusz Borowski.

Jakub Mateusz Borowski - prawnik
Jakub Mateusz Borowski – prawnik, ekspert prawa telekomunikacyjnego, UKE Delegatura w Poznaniu

Umowa o świadczenie usług telekomunikacyjnych może być zawarta na czas
oznaczony
lub nieoznaczony. Wynika to z art. 56 ust. 3 pkt. 4 ustawy Prawo
telekomunikacyjne (Dz.U.
z 2004 Nr 171 poz. 1800 ze zm) zwanej dalej „Pt”. Pierwotny kontrakt,
na dany rodzaj usługi (telefon, Internet, telewizja), w przypadku
zawierania go przez konsumenta (rozumianego jako, osobę fizyczną
korzystającą z usług telekomunikacyjnych dla celów niezwiązanych
bezpośrednio z jego działalnością gospodarczą lub zawodową – art. 2
pkt. 18 Pt), nie może zostać zawarta na okres dłuższy, niż 24 miesiące.

Najczęściej, w przypadku umów terminowych, operator
zastrzega obowiązek zwrotu ulgi, którą otrzymuje abonent w trakcie
zawierania umowy. Przez otrzymaną „ulgę”, należy rozumieć sumę upustów
i bonifikat, jakie otrzymał abonent, zawierając umowę na warunkach
promocyjnych, w porównaniu do standardowej oferty dostawcy usług np.
abonent zawierając kontrakt, otrzymał telefon za 1 zł,
którego wartość rynkowa wynosiła: 1999 zł. oraz otrzymał pakiet 400 min
miesięcznie, przez okres 24 m-cy, którego całkowita wartość wynosi 600
zł. Tym samym abonent otrzymał ulgę w wysokości: 2.598 zł. (1998 + 600
zł.). Należy pamiętać, iż ulga przyznana abonentowi, nie jest tożsama z
karą umowną wskazaną w kontrakcie. Rozgraniczenie obu tych instytucji
prawny (kary umownej oraz ulgi), niejednokrotnie ma bardzo istotne
znaczenie, albowiem zgodnie z art. 57 ust. 6 Pt w przypadku zawarcia
umowy związanej z ulgą przyznaną abonentowi, wysokość roszczenia (opłaty) z
tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez
dostawcę usług z winy abonenta przed upływem terminu, na jaki umowa
została zawarta, nie może przekroczyć
wartości ulgi przyznanej abonentowi
, pomniejszonej o
proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej
rozwiązania. Jednakże roszczenie
nie przysługuje
w przypadku rozwiązania przez konsumenta umowy, przed rozpoczęciem świadczenia usług,
chyba że przedmiotem ulgi jest telekomunikacyjne urządzenie końcowe np.
otrzymany telefon.

Zgodnie z wyżej wskazaną normą prawną, przyznana
abonentowi ulga, podlega
proporcjonalnemu zmniejszeniu
za okres od dnia zawarcia umowy,
do dnia jej rozwiązania. Przykład: abonent zawarł umowę na okres 24
m-cy i otrzymał ulgę w wysokości 2598 zł., a następnie po upływie roku,
zdecydował, że ww. kontrakt rozwiąże. W takiej sytuacji operatorowi
będzie przysługiwało prawo do naliczenia opłaty za przedterminowe
rozwiązanie umowy (dochodzenie proporcjonalnego zwrotu przyznanej
pierwotnie ulgi), w wysokości połowy przyznanej ulgi. W naszym
przykładzie, będzie to kwota: 1.299 zł. Natomiast całkiem inaczej
kształtuję się sytuacja, w przypadku, gdy w umowie zastrzeżono karę
umowną
np. w wysokości 1.000 zł. W tej sytuacji, dostawca usług będzie
uprawniony do dochodzenia roszczenia w wysokości 1.000 zł., bowiem
maksymalna kara umowna zastrzeżona
w postanowieniach kontraktowych wynosiła 1.000 zł. Należy jednak
pamiętać, że w sytuacji gdy w umowie mamy podaną wyłącznie kwotowo karę
umowną, to w żadnym wypadku nie można jej utożsamiać z ulgą przyznaną
abonentowi. Takie założenie może doprowadzić do błędnego przekonania
abonenta, że kara umowna zaznaczona w umowie (1.000 zł.), w sytuacji
rozwiązania kontraktu, będzie podlegała proporcjonalny zmniejszeniu (po
upływie połowy kontraktu zawartego na 24 m-ce, wyniosłaby 500 zł.).
Reasumując, jeżeli w umowie zaznaczono wyłącznie ulgę, to ona podlega
proporcjonalnemu zmniejszeniu (zgodnie z art. 57 ust. 6 Pt), jednakże
czasem zdarza się, że operatorzy zastrzegają obowiązek zapłaty kary
umownej. W tym ostatnim przypadku, kara
nie podlega zmniejszeniu i operator może dochodzić zapłaty pełnej
wysokości do momentu, gdy wartość kary, jest wyższa od wartości
obliczonej proporcjonalnie ulgi
. Najbezpieczniej przed
rozwiązaniem umowy, zwrócić się do operatora z zapytanie, jaki będzie
ostateczny i całkowity koszt przedterminowego rozwiązania kontraktu.

Jakub Mateusz Borowski
Prawnik.