Firma Cisco Systems zaprezentowała wyniki badania Horizons Study
przeprowadzonego przez dział internetowych rozwiązań biznesowych Cisco
(Cisco Internet Business
Solutions Group — Cisco IBSG ), w którym wzięło udział 600 szefów
działów informatyki i działów biznesowych. Z badania tego wynika, że
działy informatyki przedsiębiorstw akceptują wykorzystywanie w pracy
prywatnych urządzeń mobilnych (bring your own device ― BYOD), a w
niektórych przypadkach nawet tę praktykę aktywnie wdrażają.

W raporcie z badań przedstawiono niektóre spośród wymiernych
korzyści oraz problemów związanych z udzielaniem pracownikom pozwolenia
na używanie własnych urządzeń mobilnych w ramach sieci pracodawców.
Równolegle z publikacją raportu firma Cisco przedstawiła również
„inteligentne rozwiązania” (Smart Solutions) dla przedsiębiorstw oraz
produkty dla operatorów, które pozwolą im pomóc klientom, a także
użytkownikom, w maksymalnym wykorzystaniu urządzeń mobilnych w biurze,
w domu i w podróży.

Z przeprowadzonego badania wynika, że większość przedsiębiorstw
zezwala teraz na wykorzystywanie w pracy prywatnych urządzeń mobilnych
― aż 95% respondentów stwierdziło, że ich przedsiębiorstwa zezwalają
pracownikom na korzystanie w takiej czy innej formie z własnych
urządzeń w miejscu pracy. W raporcie stwierdzono też, że średnia liczba
podłączonych do sieci urządzeń przypadających na jednego pracownika
merytorycznego wzrośnie z poziomu 2,8 szt.(dane z 2012 roku) i wyniesie
w 2014 r. 3,3 szt. Kierownicy działów informatyki muszą zrównoważyć
kwestie bezpieczeństwa i pomocy technicznej z bardzo realnymi
możliwościami uzyskania, w wyniku zjawiska BYOD, znacznych oszczędności
i zapewnienia wzrostu produktywności.

Wyniki ankiety dowodzą również, że zjawisko BYOD stanowi punkt
wyjścia do jeszcze większych korzyści biznesowych. Ponad trzy czwarte
(76%) uczestniczących w badaniu kierowników działów informatyki uznało
zjawisko BYOD za w pewnym stopniu lub zdecydowanie pozytywne dla swojej
firmy, dostrzegając w nim jednocześnie znaczne wyzwania dla działu
informatyki. Wnioski te świadczą o tym, że tendencja do wykorzystywania
w pracy prywatnych urządzeń mobilnych będzie się umacniać i że
kierownicy widzą potrzebę bardziej całościowego podejścia do tego
problemu. Powinno ono zapewniać skalowalność oraz uwzględniać kwestie
zarządzania mobilnością, bezpieczeństwem, wirtualizacją i regułami
sieciowymi, aby zachować kontrolę nad kosztami i jednocześnie zapewniać
optymalną obsługę w obszarach, w których można uzyskać oszczędności.

Wnioski z przeprowadzonych badań potwierdzają, że sferę mobilności
należy rozszerzyć znacznie poza granice zjawiska BYOD ― zapewniając
integrację rozwiązań mobilnych dla operatorów i przedsiębiorstw,
zabezpieczeń oraz rozwiązań do współpracy i do wirtualizacji komputerów
biurkowych.

Najważniejsze wnioski z ankiety

Coraz więcej kierowników działów informatyki i działów biznesowych
akceptuje zjawisko BYOD

  • 95% przedsiębiorstw zezwala pracownikom na korzystanie w takiej
    czy innej formie z własnych urządzeń w miejscu pracy.
    • 84% respondentów nie tylko zezwala na korzystanie z takich
      urządzeń, ale także zapewnia do nich pomoc techniczną w pewnych
      zakresie.
    • 36% objętych ankietą przedsiębiorstw zapewnia pełną pomoc
      techniczną do prywatnych urządzeń pracowników. Innymi słowy, firmy te
      zapewniają pomoc techniczną do wszystkich urządzeń (smartfonów,
      tabletów, laptopów itd.), które pracownicy przynoszą do pracy.
  • Potrzeba mobilności nasila się, rośnie też liczba używanych
    urządzeń: 78% pracowników umysłowych wykorzystuje w pracy urządzenia
    mobilne, a 65% tych pracowników musi w celu wykonywania powierzonych im
    zadań mieć łączność mobilną. Do 2014 r. średnia liczba urządzeń
    podłączonych do sieci przypadających na jednego pracownika
    merytorycznego wyniesie 3,3 szt. (w 2012 r. wskaźnik ten ma wartość 2,8
    szt.).
    • Na inicjatywy związane z mobilnością w 2014 r. firmy przeznaczą
      średnio 20% swoich budżetów na infrastrukturę informatyczną (dla
      porównania, w 2012 r. odsetek ten wynosi 17%).
  • Większość kierowników działów informatyki (76%) uważa
    „konsumeryzację” za zjawisko „w pewnym stopniu” lub „zdecydowanie”
    pozytywne dla swojej firmy.
  • Zdaniem respondentów za dwie główne korzyści wynikające ze zjawiska
    BYOD należy uznać zwiększenie produktywności pracowników (więcej
    możliwości współpracy) oraz większe zadowolenie z pracy.
  • Pracownicy chcą pracować w preferowany przez siebie sposób:
    chętnie korzystają w pracy z urządzeń prywatnych, gdyż chcą mieć
    większą kontrolę nad swoim sposobem pracy.
  • 40% respondentów uznało „wybór urządzenia” (możliwość korzystania
    z ulubionego urządzenia w dowolnym miejscu) za jeden z priorytetowych
    powodów nasilania się zjawiska BYOD wśród pracowników.
  • Drugi z tych priorytetowych powodów to potrzeba wykonywania
    czynności prywatnych w pracy i czynności zawodowych w czasie prywatnym.
  • Pracownicy chcą również przynosić do pracy własne aplikacje: 69%
    respondentów stwierdziło, że niedozwolone w pracy aplikacje ― zwłaszcza
    aplikacje do obsługi sieci społecznościowych, systemy poczty
    elektronicznej oparte na chmurze i komunikatory ― są dziś
    wykorzystywane w jeszcze większym (i zbyt dużym) stopniu niż dwa lata
    temu.
  • Pracownicy chcą inwestować w zwiększenie swoich możliwości w
    pracy. Zdaniem działu Cisco IBSG, pracownicy Cisco płacą z własnej
    kieszeni średnio po 600 USD za urządzenia, które zapewnią im większą
    kontrolę nad ich sposobem pracy.
  • Korzyści wynikające ze zjawiska BYOD kumulują się: korzyści
    wynikające ze zjawiska BYOD różnią się zależnie od roli pracownika i
    wymagań wykonywanej przez niego pracy. Dział Cisco IBSG szacuje, że
    roczna wartość korzyści wynikających z tego zjawiska wynosi na jednego
    pracownika od 300 USD do 1300 USD, zależnie od stanowiska zajmowanego
    przez daną osobę.
  • Głównym problemem jest ochrona danych: priorytetowe znaczenie ma
    dbałość o to, aby dostęp do danych poufnych firmy i pracowników miały
    tylko właściwe osoby. Rozwiązywanie problemów i zapewnianie możliwości
    wyboru optymalnego „preferowanego” sposobu pracy mobilnej

    źródło: Cisco

    Kan