Podczas targów NAB 2015 firma Sony rozwija filozofię „Beyond Definition” i prezentuje najnowsze zdobycze w dziedzinie 4K, w tym technologie umożliwiające profesjonalistom tworzenie różnorodnych treści 4K i produkcję w standardzie 4K. Sony zademonstruje ponadto szereg dostępnych już rozwiązań, które świadczą o bliskim nadejściu ery telewizji 4K.

Technologia 4K, wykorzystywana początkowo do produkcji filmowej i projekcji w kinach cyfrowych, przenika obecnie do takich dziedzin, jak programy telewizyjne, filmy dokumentalne, sport czy koncerty na żywo — mówi Olivier Bovis, dyrektor ds. sprzedaży w dziale Sony Professional Sony Europe. — W wielu krajach z powodzeniem prowadzone są próbne emisje i transmisje programów 4K. Wykładniczo rośnie też wykorzystanie technologii 4K w domach.

Na targach NAB firma Sony zaprezentuje najnowsze systemy kamer 4K/HD oraz technologie transmisji przez sieci IP. Otworzą one drogę do nadawania na szeroką skalę materiałów 4K o dużej oglądalności, takich jak transmisje na żywo z imprez sportowych, wydarzeń artystycznych, wielkich zgromadzeń itp.

Na ekspozycji Sony można ponadto zapoznać się z całą gamą profesjonalnych kamer 4K, od F65, F55 i F5 do PXW-FS7, NEX-FS700, PXW-Z100 i — dzięki nowo dodanej opcji 4K — PXW-X70. Nie zabraknie również kamer 4K powszechnego użytku. Oferta profesjonalnego sprzętu 4K Sony obejmuje również miksery produkcyjne przygotowane do pracy w standardzie 4K, serwery 4K/HD, nowy odtwarzacz 4K na karty pamięci PMW-PZ1 oraz studyjny monitor 4K OLED BVM-X300.

Rozwiązania do produkcji na żywo w standardzie 4K

HDC-4300
HDC-4300

HDC-4300: pierwsza na świecie kamera systemowa 4K wyposażona w trzy przetworniki obrazu o rzeczywistej rozdzielczości 4K

Nowa kamera systemowa HDC-4300 jako pierwsza na świecie jest wyposażona w trzy przetworniki typu 2/3″ o rzeczywistej rozdzielczości 4K. Zastosowany w niej system mocowania B4 pozwala na bezpośrednie podłączanie masywnych obiektywów HD o dużej krotności zoomu.

Obraz rejestrowany kamerą HDC-4300 odznacza się szerszym zakresem barw, który uzyskano dzięki nowej matrycy 4K oraz pryzmatowi przygotowanemu do obsługi nowego standardu ITU-R BT.2020. Urządzenie jest także w pełni przystosowane do pracy w obecnych środowiskach produkcyjnych transmisji na żywo i umożliwia reprodukcję sygnału w aktualnym standardzie ITU-R BT.709.

Oferowane oddzielnie oprogramowanie SZC-4002 umożliwia użycie kamery HDC-4300 do rejestracji obrazu o zwiększonej liczbie klatek na sekundę — do 8x w formacie HD. Model ten pozwoli telewidzom przeżywać emocje, jakich doświadczają osoby oglądające zawody sportowe z trybun lub bezpośrednio uczestniczące w koncercie. Po połączeniu kamery HDC-4300 z procesorem BPU-4000 oraz jednostką sterującą HDCU-2000 lub 2500 powstanie tor kamerowy 4K do produkcji na żywo. stanowiący ogromny krok naprzód w organizacji transmisji 4K.

Systemy do produkcji na żywo z wykorzystaniem protokołu IP

Firma Sony demonstruje mikser do produkcji na żywo, który dzięki nowemu, opracowywanemu jeszcze łączu Sony Networked Media Interface może stanowić fundament opartego na protokole IP systemu do produkcji i transmisji na żywo w standardzie 4K/HD. Taki system, tworzony we współpracy z innymi producentami, umożliwi transmisję przez sieć IP sygnałów wideo z kamery HDC-4300 i zagwarantuje małe opóźnienia sygnału. Przy dzisiejszym stanie rozwoju techniki do transmisji 4K niezbędna jest na ogół duża ilości kabli SDI. Technologia Networked Media Interface pozwoli na wykorzystanie zalet protokołu IP i transmisję materiału w standardzie 4K za pośrednictwem jednego przewodu sieci Ethernet. Według stanu na dziś do inicjatywy tej przyłączyło się 30 producentów.

Firma Sony będzie powiększać swoją ofertę sprzętu i oprogramowania zgodnego z nowym łączem oraz współpracować z różnymi producentami w celu szerszego upowszechnienia tej technologii.

Rozwiązania do produkcji filmów dokumentalnych

Efektywne rozwiązania Sony do organizacji produkcji w standardzie 4K pozwalają uzyskać materiał o wysokiej jakości na wszystkich etapach procesu: od rejestracji przez montaż po reprodukcję. Z myślą o różnych stylach filmowania ofertę tworzą zróżnicowane modele z dużymi matrycami obrazu: najbardziej zaawansowany F65, uniwersalne PMW-F55 i PMW-F5 oraz maksymalnie poręczny PXW-FS7.

Wprowadzone w 2013 roku kamery kinowe PMW-F55 i PMW-F5 są stale rozwijane. Firma Sony wydaje kolejne aktualizacje ich oprogramowania, rozszerzając w ten sposób wachlarz dostępnych funkcji. Pojawiają się też nowe akcesoria, które ułatwiają obsługę kamery przez jednego operatora. Dzięki tym ulepszeniom użytkownicy zyskują nowe możliwości wykorzystania matryc 4K do rejestracji obrazu. W ciągu dwóch lat, które upłynęły od premiery tych modeli, ich sprzedaż przekroczyła 5500 egzemplarzy.

PMW-PZ1
PMW-PZ1

Nieduży, przenośny odtwarzacz 4K na karty pamięci PMW-PZ1 firmy Sony jest wyposażony w cztery wyjścia 3G-SDI i jedno wyjście HDMI, które gwarantują stabilne połączenie z monitorami 4K i innymi urządzeniami wyświetlającymi. Na planie filmowym urządzenie może pełnić rolę monitora do błyskawicznego podglądu i weryfikacji materiału HD lub 4K. Podczas imprez, w dużych obiektach komercyjnych itp. model ten znajdzie natomiast zastosowanie przy odtwarzaniu obrazu 4K w standardzie 50/60p.

Firma Sony opracowała format XAVC, który zapewnia efektywną kompresję materiałów wideo 4K/HD o wysokiej rozdzielczości. Jest on obecnie w pełni obsługiwany przez 73 firmy i szybko staje się standardem branżowym. Sony będzie doskonalić systemy organizacji pracy oparte na formacie XAVC oraz powiększać ofertę obsługujących go produktów.
Szeroki zakres dynamiki (HDR)

PMW-PZ1
PMW-PZ1