Nokia radykalnie upraszcza sieci poprzez wprowadzenie Shared Data Layer, centralnego miejsca przechowywania wszystkich danych wykorzystywanych przez zwirtualizowane funkcje sieciowe (Virtualized Network Functions – VNF). Shared Data Layer („wspólna warstwa danych”) uwalnia funkcje VNF od konieczności zarządzania ich własnymi danymi, tworząc tzw. „bezstanowe funkcje VNF”. Są one mniej skomplikowane oraz mogą być łatwo i szybko skalowane w zależności od potrzeb.

Efektem jest bardziej elastyczna, programowalna sieć 5G, umożliwiająca zapewnienie łączności charakteryzującej się wysokim poziomem bezpieczeństwa, małymi opóźnieniami i zdolnością obsługiwania masowego ruchu sieciowego w ramach koncepcji internetu rzeczy (IoT). Sieć staje się również niezwykle niezawodna, ponieważ w przypadku awarii bezstanowej funkcji VNF można uruchomić funkcję zastępczą i natychmiast uzyskać dostęp do współdzielonych danych celem utrzymania ciągłości i płynności usług.

Nokia Shared Data Layer zmniejsza również czas realizacji procesów wprowadzania nowych usług i tym samym umożliwia szybsze zwiększenie przychodów operatora. Cykle wdrażania innowacji mogą mieć równie szybki przebieg, jak ma to miejsce w przypadku firm internetowych, lecz z dodatkowym atutem w postaci zapewnienia niezawodności klasy telekomunikacyjnej. Bezstanowe funkcje VNF można tworzyć bardzo szybko bez konieczności budowy i wdrażania nowej infrastruktury, zaś ich prostota oznacza mniej kodowania i usuwania błędów.

Wsparcie operatorów w zdobywaniu nowych klientów i zamówień w erze chmury:

  • Nokia Shared Data Layer stanowi wspólną, bezpieczną bazę dla wszystkich danych związanych z VNF, takich jak dane dotyczące abonamentów, polityki, obciążeń i sesji. Funkcje VNF umożliwiają przechowywanie i wyszukiwanie danych przy użyciu otwartych interfejsów.
  • Ponadto VNF mogą bardziej efektywnie subskrybować dane i wymieniać je między różnymi VNF. Mniej danych wymaga przesyłania w sieci, eliminuje się dublowanie danych oraz ogranicza potrzeby w zakresie sygnalizacji, co składa się na obniżenie kosztów operacyjnych.
  • Otwarte interfejsy aplikacji (API) umożliwiają płynną integrację z usługami i aplikacjami podmiotów trzecich. W powiązaniu z analityką, pomaga to operatorom w pozyskiwaniu nowych klientów i zamówień poprzez umożliwienie natychmiastowego dostępu do danych sieciowych.

źródło: Nokia

Kan