NavRoad UNI to zaprojektowana od podstaw nawigacja samochodowa nowej generacji. Choć słowo nawigacja jest dużym uproszczeniem, bowiem UNI to pierwszy w Polsce asystent kierowcy. – Nasza firma zajmuje się nawigacjami samochodowymi od 1998 roku, dlatego można powiedzieć, że NavRoad UNI jest sumą naszych najlepszych doświadczeń, które wykorzystaliśmy przy projektowaniu tego urządzenia – podkreśla Łukasz Gruszka, dyrektor zarządzający NavRoad.


NavRoad UNI to kolejna generacja nawigacji marki NavRoad i najbardziej zaawansowane urządzenie z wszystkich wprowadzonych dotychczas na rynek przez katowicką firmę. Jak już możemy zauważyć po samej cenie, możemy spodziewać się sprzętu z najwyższej półki. Sugerowana cena detaliczna NavRoad UNI to 699 PLN. I tak jest rzeczywiście. Obudowa urządzenia sprawia wrażenie solidnej, tworzywo jest dobrej jakości.


Ergonomia to podstawa, kierowca ma przede wszystkim skupić się na prowadzeniu. Już sam montaż urządzenia, dzięki autorskiemu magnetycznemu uchwytowi aktywnemu zajmuje mniej niż sekundę. Nie trzeba podłączać dodatkowych przewodów do urządzenia – wystarczy zbliżyć je do uchwytu, a NavRoad UNI automatycznie się uruchomi (po uruchomieniu silnika). Mocowanie jest solidne, a magnes bardzo dobrze trzyma urządzenie podczas jazdy samochodem. Kierując samochodem ważna jest wygoda. Dlatego nawigacja GPS powinna być zawsze umieszczona na wysokości wzroku, a korzystanie z urządzenia – ułatwione. Uchwyt magnetyczny jest moim zdaniem świetny, ale… Idąc od podstawy mamy przyssawkę z dźwignią i ramię uchwytu, z przegubem kulowym, czyli standard. Do tego montujemy aktywny uchwyt magnetyczny, do którego montujemy urządzenie z nawigacją i wideorejestratorem. I wszystko wyglądałoby pięknie, gdyby nie mały drobiazg… zbyt wąski zakres regulacji położenia urządzenia sprawia, że w przypadku rejestratora, w niektórych modelach samochodów możemy napotkać problem, z takim jego ustawieniem, aby komfortowo czytać ekran, a ramię uchwytu nie zasłaniąło części rejestrowanego obszaru, co widać na filmach. Wybór wydaje się być bardzo ograniczony i w każdej z opcji obarczony różnymi wadami. Warto, więc to sprawdzić, przed zakupem. Dzięki temu, że ładowarka podłączona jest do uchwytu, a nie nawigacji nie niszczy wtyczki ładowania.


W uchwycie zaimplementowano najważniejsze złącza: USB, microUSB, które zabezpiecza nieprzerwany dopływ zasilania do urządzenia bez konieczności bezpośredniego podłączania przewodu do nawigacji.

Dodatkowym atutem, który powinien przekonać klientów do zakupu urządzenia jest także złącze Video-In, które wyposażono uchwyt magnetyczny, dzięki czemu nawigację można bardzo łatwo rozszerzyć o funkcję kamery cofania.


NavRoad UNI ma 5-calowy ekran dotykowy o rozdzielczości 854 x 480 pikseli. Jest on obsługiwany za pomocą dotyku. Zastosowany ekran został wykonany w technologii IPS, co zapowiada wysokie parametry obrazu. Obraz jest czytelny, nawet pod dużym kątem. Z kolei wbudowany czujnik światła dopasowuje podświetlenie LED do bieżących warunków. Tym samym, w nocy nie oślepia nas, uniknięto też efektu lustra, jak zazwyczaj to się dzieje w klasycznej nawigacji. Widoczność w słoneczne dni jest dobra, choć nie spodziewajmy się, że zawsze wszystko odczytamy z niego coś, jeśli promienie będą padać bezpośrednio na ekran. Jest to ważne zwłaszcza dla kierowców, podczas jazdy samochodem. Przednia szyba dobrze chroni ekran, a ilość przycisków ograniczono do minimum – obsługa nawigacji jest w pełni dotykowa. Ekran poprawnie reaguje na nasze palce, chociaż czasem należy mocniej wcisnąć ikonkę, aby uruchomić daną funkcję.


UNI bazuje na autorskim, intuicyjnym oprogramowaniu stworzonym przez specjalistów Jamicon – w oparciu o uwagi tysięcy użytkowników nawigacji marki NavRoad. Połączenie najpopularniejszego na świecie systemu operacyjnego Android oraz najlepszych „drogowych” aplikacji ma uprzyjemnić kierowcy każdą minutę spędzoną za kółkiem. Wśród nich można wymienić dwa popularne w Polsce programy do nawigacji– AutoMapę oraz Yanosika. Dla większego ułatwienia, w menu głównym znajdziemy oba programy. A oprogramowanie pozwala na równoległe korzystanie z obu aplikacji, które zostały zaadaptowane dla tego urządzenia.


Aktualne mapy, wraz z systemem AutoMapa/Targeo Traffic pozwalającym wyznaczać trasę z uwzględnieniem aktualnej sytuacji drogowej są kluczem do sprawnego i szybkiego dotarcia do celu. W cenie urządzenia producent oferuje AutoMapę (z licencją na 365 dni), co jest ogromną zaletą urządzenia, biorąc pod uwagę jego cenę. Wbudowany moduł Wi-Fi i telefonii komórkowej sprawia, że pobieranie aktualizacji dowolnej z map jest łatwe. Aktualizacje uruchamiają się automatycznie bez konieczności podłączania urządzenia do komputera. Z kolei system Yanosik, specjalnie dopasowany do oprogramowania UNI – ostrzeże o radarach czy też wyznaczy optymalną trasę dojazdu do pracy lub domu. NavRoad INFO dostarczy informacji na temat prognozy pogody, przepisów ruchu drogowego w krajach Europy, taryfikatora mandatów, znaków drogowych czy spodziewanych utrudnień w ruchu.


Lewy bok urządzenia wyposażono w gniazdo słuchawkowe, złącza: Video-in, miniUSB i na kartę SIM. Urządzenie obsługuje karty microSD/SDHC/SDXC klasy 10 oraz karty SIM zgodne ze standardem microSIM (użytkownik może skorzystać z dowolnej karty SIM działającej w Polsce).


Prawy bok, to przyciski regulacji głośności.


Tył PND to wbudowany głośnik, obiektyw rejestratora trasy i czujnik światła. Głośnik zamontowany na tylnej ścianie urządzenia zapewnia dobrą emisję komunikatów z nawigacji, nawet przy szybkiej jeździe, gdzie bywa głośno w samochodzie. Tył nawigacji wykonano z matowego tworzywa sztucznego, które zapobiega nadmiernemu zbieraniu odcisków palców.