Od kilku tygodni na polskich drogach pojawiają się nowe fotoradary. Już wkrótce system monitoringu prędkości ma objąć ponad 400 aktywnych urządzeń. Specjaliści z firmy NaviExpert sprawdzili, ile fotoradarów jest obecnie na popularnych polskich trasach, prowadzących z największych polskich miast do wakacyjnych kurortów. Jak wynika z badań NaviExpert, najbardziej narażeni na spotkanie z policją lub niechciane zdjęcie z fotoradaru są kierowcy wybierający najpopularniejsze trasy, które prowadzą głównymi drogami.

Przed wyjazdem w trasę warto sprawdzić, jak wygląda aktualna sytuacja na drodze, którą wybraliśmy. Analitycy z firmy NaviExpert zbadali liczbę fotoradarów na popularnych trasach wakacyjnych. Test przeprowadzono w okresie od 27 lipca do 9 sierpnia na podstawie danych pochodzących ze stale aktualizowanej przez pracowników NaviExpert bazy oraz ze zgłoszeń użytkowników nawigacji NaviExpert, za pośrednictwem dostępnego bezpłatnie modułu mobilnego CB. Tylko w lipcu użytkownicy NaviExpert zgłosili ponad 100 tys. ostrzeżeń dotyczących nie tylko fotoradarów i kontroli drogowych, ale także wypadków, niebezpiecznych miejsc i remontów. Do analiz wybrano dwa tryby tras dostępnych w nawigacji NaviExpert: rekomendowany (omijający zakorkowane szlaki, ale tylko drogami dobrej jakości) i drogami głównymi.

Jak wynika z badania, najbardziej narażeni na spotkanie z policją lub niechciane zdjęcie z fotoradaru są kierowcy wybierający trasy najpopularniejsze w danym kierunku. I tak na przykład kierowcy podróżujący drogami głównymi z Katowic do Gdańska mogą spodziewać się aż 48 fotoradarów i 9 kontroli drogowych, a gdy wybiorą alternatywną trasę rekomendowaną przez NaviExpert „zaledwie” 23 fotoradarów i 2 kontroli.
Na kierowców jadących z Warszawy do Giżycka czeka 15 fotoradarów, gdy wybiorą trasę prowadzącą drogami głównymi, a 7 w przypadku trasy rekomendowanej. Aż 19 fotoradarów i 3 kontrole drogowe mniej miną z kolei kierowcy, którzy wybiorą się w podróż z Krakowa do Gdańska, jeśli zrezygnują z przejazdu trasą prowadzącą przez Łódź.

Oczywiście zalecamy wszystkim kierowcom jazdę zgodną z przepisami ruchu drogowego – wówczas to, ile fotoradarów, czy kontroli drogowych będą mijać, nie będzie miało dla nich znaczenia. Jednak, niestety – wielu kierowców przekracza dozwoloną prędkość, hamując później gwałtownie, gdy zauważają kontrolę czy fotoradar, co może być przyczyną wypadku. Co więcej – często prowadzący samochody nie mają nawet świadomości, jakie ograniczenie prędkości obowiązuje na danym odcinku i przezornie bardzo zwalniają, stwarzając zagrożenie na drodze. Dlatego wybierając się w podróż – warto wcześniej sprawdzić, jak będzie wyglądać nasza trasa – tłumaczy Paweł Kozłowski, Prezes Zarządu NaviExpert.

Podane w raporcie trasy są trasami przykładowymi. Dzięki technologii Community Traffic nawigacja NaviExpert jest narzędziem umożliwiającym monitorowanie sytuacji na polskich drogach na bieżąco – z uwzględnieniem informacji o korkach, utrudnieniach (np. wypadkach) i remontach. Dlatego system wyznaczając tę samą trasę o innej porze, w innych warunkach drogowych, może poprowadzić kierowcę przez zupełnie inne miejscowości. Także liczba fotoradarów i kontroli drogowych na danych trasach jest liczbą dynamiczną i zmienia się wraz z docieraniem kolejnych zgłoszeń, które pochodzą od coraz większej społeczności użytkowników dostępnego bezpłatnie mobilnego CB oraz ze stałych aktualizacji bazy dokonywanych przez pracowników NaviExpert.

RAPORT NAVIEXPERT: Kierowcy na celowniku – radary na wakacyjnych trasach: Tutaj

źródło: NaviExpert

Kan