Już wkrótce
pasażerowie podróżujący samolotem zmuszeni do oczekiwania na opóźnione
loty lub na zagubiony bagaż będą mogli skorzystać z aplikacji na
smartfony, która umożliwi im natychmiastowe sprawdzenie przysługujących
i
m praw. Jeszcze przed wakacjami Komisja
Europejska wypuściła aplikację na smartfony, która obejmuje przewozy
lotnicze i kolejowe i która jest dostępna na czterech mobilnych
platformach: Google Android, RIM Blackberry oraz
Microsoft Windows Phone 7. Aplikacja jest dostępna w 22 językach UE. W
chwili obecnej aplikacja obejmuje przewozy lotnicze i kolejowe, ale w
2013 r. zostanie uzupełniona o przewozy autokarowe i przewozy statkami,
ponieważ obowiązywać zaczną wtedy przepisy dotyczące praw pasażerów w
transporcie autokarowym i morskim.

Wiceprzewodniczący Komisji
odpowiedzialny za transport, Siim Kallas, powiedział:

Wielu z nas niejednokrotnie było we
frustrującej sytuacji, w której poinformowano nas na lotnisku, że nie
przysługują nam żadne prawa, mimo iż nie było to zgodne z prawdą.
Dzięki tej aplikacji miliony podróżnych uzyskają szybki dostęp do
informacji o prawach pasażera wtedy, gdy informacje te będą im
najbardziej potrzebne, w nieoczekiwanych okolicznościach
.”

Podróże, które
nie przebiegają zgodnie z planem, często bywają stresujące. Odwołany
lot, hotel niespełniający oczekiwanych standardów, zmiana godziny
odjazdu pociągu – każda z tych sytuacji stanowi mniejszy problem, jeśli
podróżujący zna przysługujące mu prawa.

Aplikacja
zawiera wyjaśnienie praw przysługujących podróżującym w każdej
potencjalnie trudnej sytuacji. Przykładowo, jeżeli linie lotnicze
odwołały lot i w efekcie pasażerowi odmówiono wejścia na pokład, może
mu przysługiwać odszkodowanie w wysokości od 125 do 600 euro. W razie
przypadkowego uszkodzenia bagażu podróżującemu także może przysługiwać
odszkodowanie. Warto również wiedzieć, że przewoźnicy kolejowi i
lotniczy są zobowiązani do podawania przejrzystych informacji
dotyczących cen oraz do zapewnienia pomocy pasażerom o ograniczonej
sprawności ruchowej.

Jeżeli podróżujący uzna, że złamano
przysługujące mu prawa, znajdzie w aplikacji dane kontaktowe
instytucji, do których może złożyć skargę.

W sytuacjach awaryjnych, takich jak np.
kryzys spowodowany chmurą pyłu wulkanicznego z Islandii w 2010 r.,
aplikacja może również posłużyć Komisji Europejskiej do przekazywania
podróżującym aktualnych informacji i wskazówek dotyczących podróży.

Aplikacja stanowi
część prowadzonej przez Komisję kampanii informacyjnej
„Prawa pasażera w zasięgu ręki”:

Wszyscy użytkownicy smartfonów będą
mogli pobrać aplikację na swoje urządzenie za pomocą kodu QR:


źródło: Komisja Europejska

Kan