Już wkrótce
pasażerowie podróżujący samolotem zmuszeni do oczekiwania na opóźnione
loty lub na zagubiony bagaż będą mogli skorzystać z aplikacji na
smartfony, która umożliwi im natychmiastowe sprawdzenie przysługujących
im praw. Jeszcze przed wakacjami Komisja
Europejska wypuściła aplikację na smartfony, która obejmuje przewozy
lotnicze i kolejowe i która jest dostępna na czterech mobilnych
platformach: Google Android, RIM Blackberry oraz
Microsoft Windows Phone 7. Aplikacja jest dostępna w 22 językach UE. W
chwili obecnej aplikacja obejmuje przewozy lotnicze i kolejowe, ale w
2013 r. zostanie uzupełniona o przewozy autokarowe i przewozy statkami,
ponieważ obowiązywać zaczną wtedy przepisy dotyczące praw pasażerów w
transporcie autokarowym i morskim.
Wiceprzewodniczący Komisji
odpowiedzialny za transport, Siim Kallas, powiedział:
„Wielu z nas niejednokrotnie było we
frustrującej sytuacji, w której poinformowano nas na lotnisku, że nie
przysługują nam żadne prawa, mimo iż nie było to zgodne z prawdą.
Dzięki tej aplikacji miliony podróżnych uzyskają szybki dostęp do
informacji o prawach pasażera wtedy, gdy informacje te będą im
najbardziej potrzebne, w nieoczekiwanych okolicznościach.”
Podróże, które
nie przebiegają zgodnie z planem, często bywają stresujące. Odwołany
lot, hotel niespełniający oczekiwanych standardów, zmiana godziny
odjazdu pociągu – każda z tych sytuacji stanowi mniejszy problem, jeśli
podróżujący zna przysługujące mu prawa.
Aplikacja
zawiera wyjaśnienie praw przysługujących podróżującym w każdej
potencjalnie trudnej sytuacji. Przykładowo, jeżeli linie lotnicze
odwołały lot i w efekcie pasażerowi odmówiono wejścia na pokład, może
mu przysługiwać odszkodowanie w wysokości od 125 do 600 euro. W razie
przypadkowego uszkodzenia bagażu podróżującemu także może przysługiwać
odszkodowanie. Warto również wiedzieć, że przewoźnicy kolejowi i
lotniczy są zobowiązani do podawania przejrzystych informacji
dotyczących cen oraz do zapewnienia pomocy pasażerom o ograniczonej
sprawności ruchowej.
Jeżeli podróżujący uzna, że złamano
przysługujące mu prawa, znajdzie w aplikacji dane kontaktowe
instytucji, do których może złożyć skargę.
W sytuacjach awaryjnych, takich jak np.
kryzys spowodowany chmurą pyłu wulkanicznego z Islandii w 2010 r.,
aplikacja może również posłużyć Komisji Europejskiej do przekazywania
podróżującym aktualnych informacji i wskazówek dotyczących podróży.
Aplikacja stanowi
część prowadzonej przez Komisję kampanii informacyjnej „Prawa pasażera w zasięgu ręki”:
Wszyscy użytkownicy smartfonów będą
mogli pobrać aplikację na swoje urządzenie za pomocą kodu QR:
źródło: Komisja Europejska
Kan
Dobrze wiedzieć. Inną fajną apką dla podróżujących jest Youth HotSpot- free WiFi szuka ona darmowych hotspotów. Poza tym daje kupony rabatowe z których warto korzystać i zaoszczędzać euroski 🙂
Faktycznie, słyszałem coś o tym przelotnie a potem doczytałem nieco na sklepie Google. Nie dosyć że są darmowe APN to są też kupony na tańsze noclegi w hotelach i schorniskach.
Byłem, testowałem i działa 😉 Jest dostęp do szybkiego internetu w bardzo wielu miejscach na terenie całego kraju. Kupony również się sprawdzają, tu zniżka tam zniżka i nagle mamy 20 euro w kieszeni na dalsze zwiedzanie 😉