Mieliśmy okazję przyjrzeć się z bliska pierwszemu w Polsce smartfonowi, którego podstawowe funkcje można obsłużyć głosowo. Mowa tu o telefonie SeeYou, obsługiwanym za pomocą prostych komend wypowiadanych przez użytkownika.
Spotkanie miało miejsce na ul. Alei Jerozolimskich 123a w Warszawie, w budynku Millenium Plaza, na terenie Niewidzialnej Wystawy, przedstawiającej świat z perspektywy osób niewidomych i niedowidzących. Po zakończeniu zwiedzania, przyszedł czas na krótkie zapoznanie się z możliwościami telefonu.
Urządzeniem, które miałem w ręku był smartfon Samsung Galaxy Nexus na którym zainstalowano oprogramowanie, służące do głosowej obsługi telefonu. Po wciśnięciu przycisku zdjęcia blokady i podwójnym tapnięciu w ekran urządzenia, przywitał mnie polski syntezator mowy IVONA, któremu można wydawać proste komendy głosowe.
Przed wydaniem jakichkolwiek komend dobrze jest zapoznać się z instrukcją obsługi telefonu. Wystarczy, że wypowiemy słowo „instrukcja”, tuż po zapytaniu Ivony o to w czym może pomóc, by smartfon sam przedstawił nam listę poleceń, jakie możemy mu wydać.
Do najbardziej podstawowych funkcji urządzenia, należy wykonywanie i sprawdzanie historii połączeń, a także wysyłanie i odczytywanie wiadomości SMS. Działają dwa sposoby inicjowania połączeń. Po podaniu komendy „zadzwoń”, telefon pyta: „czy chcesz wybrać kontakt z książki telefonicznej?”. Po odpowiedzi „tak” – podaje się nazwę kontaktu, natomiast po odpowiedzi – „nie” – użytkownik sam dyktuje numer telefonu. Urządzenie radzi sobie również z podaniem daty i godziny a także naszej aktualnej lokalizacji. Dodatkowym ułatwieniem może okazać się lupa, zwłaszcza dla osób mających problemy ze wzrokiem. Wykorzystuje ona aparat w telefonie o rozdzielczości 5Mpix, z możliwością 8 krotnego powiększenia czytanego tekstu.
Dodatkową funkcją jest możliwość połączenia w serwisami społecznościowym typu Facebook oraz Twitter. Dla wygody osób, które nie chcą każdorazowo podawać nazwy użytkownika i hasła, wprowadzono opcję jednorazowego logowania w której telefon zapamiętuje nasze dane. Ze względu na często zmieniające się API powyższych portali, osoba korzystająca z ich usług w telefonie SeeYou, ma dostęp tylko do podstawowych funkcji serwisów takich jak: publikowanie postów oraz sprawdzanie zawartości swojej tablicy.
SeeYou Phone nie zawsze wychwytywał wymawiane komendy, zwłaszcza w warunkach kiedy stopień natężenia szumu był dość znaczny, (ożywiona dyskusja grupy osób zasiadających w odległości 10 metrów) niemniej jednak według zapewnień producenta w takich warunkach ma pomóc dołączony do telefonu zestaw słuchawkowy z mikrofonem. Dodatkową zaletą tego ostatniego jest zapewnienie większej dyskrecji użytkownikowi, który korzysta z telefonu.
Innymi funkcjami jakie oferuje smartfon to: alarm/budzik, dodawanie wpisów do kalendarza, tworzenie notatek głosowych, sprawdzenie pogody, wiadomości email oraz piesza nawigacja GPS obsługiwana głosowo. Póki co, wyszukiwarka internetowa nie jest jeszcze obsługiwana, niemniej jednak istnieją szanse na wprowadzenie tego rozwiązania, oferującego swobodę w ograniczonym zakresie. Wprowadzenie aplikacji opiekuna ma umożliwić lokalizację telefonu SeeYou przez osobę będącą w stałym kontakcie z niewidomym, na ekranie swojego smartfona.
Każdy, kto zdecyduje się na zakup telefonu może liczyć na wsparcie techniczne producenta oraz aktualizacje (wywoływane poprzez odpowiednią komendę) obecnego oprogramowania. Producent zapowiada wdrożenie kolejnych funkcjonalności w smartfonie takich jak: MMS, kalkulator, minutnik/stoper, tłumacz, przeglądarka internetowa, radio, odtwarzacz mp3, obsługa serwisu You Tube, OCR (zamieniający zdjęcie tekstu w dźwięk), rozpoznawanie kolorów, kodów kreskowych a także łączność NFC.
W ciągu najbliższych miesięcy SeeYou zamierza wejść na Google Play. Dzięki temu rozwiązaniu potencjalny nabywca nie będzie ograniczony do kupna obecnego smartfona Samsung Galaxy Nexus, mając możliwość korzystania z dobrodziejstw oprogramowania na każdym urządzeniu działającym na platformie Android. Cena każdej aplikacji zmieniającej funkcjonalność telefonu ma się zaczynać od 10 zł.
Kolejną rzeczą jaka odróżnia produkt Humann S.A. jest własna sieć MVNO o nazwie SeeYou Mobile, oferującej 3 kwoty doładowania wymienne na minuty i SMS + pakiety internetowe oraz szereg usług dodatkowych w standardzie, takich jak: kontakt z osobistym asystentem (usługa typu concierge), ubezpieczenie medyczne z rozbudowaną opcją konsultacji okulistycznych, lekarza pierwszego kontaktu oraz polisę OC. Cennik usług operatorskich można znaleźć w tej wiadomości. Przynależność do sieci SeeYou Mobile nie jest warunkiem koniecznym korzystania ze smartfona. Równie dobrze użytkownik może korzystać z usług któregoś z 4 największych operatorów komórkowych w Polsce.
Każdego, kogo nie stać na wydatek w postaci 2,5 tys. złotych za telefon, producent zachęca do wypełnienia wniosku do Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, celem uzyskania dofinansowania na sprzęt telekomunikacyjny. Kolejną możliwością jest skorzystanie z Powiatowych Centrów Pomocy w Rodzinie, które moją możliwość refundacji do 80% kosztów poniesionych na zakup sprzętu, ułatwiającego codzienne funkcjonowanie osoby z dysfunkcją wzroku.
Jak zapewniały mnie osoby związane z firmą Humann S.A. – stojące za całym projektem See You, nabywcy telefonu to nie tylko osoby niewidome i niedowidzący ale także ludzie z dysfunkcją ruchową oraz w pełni sprawni użytkownicy, potrzebujący urządzenia o cechach smartfona, dla których priorytetem jest prostota obsługi.
Czas na krótkie podsumowanie możliwości urządzenia. Mimo drobnych wad jakie dało się zauważyć w testowanym przez chwilę egzemplarzu SeeYou (problemy z rozpoznawaniem niektórych komend za pierwszym razem), produkt wzbudza pozytywne wrażenia. Choć przed programistami, odpowiedzialnymi za sterowanie smartfonem, jest jeszcze wiele pracy w zakresie dostosowania urządzenia do wymagań osób niewidomych, to trzeba przyznać, że cały projekt rokuje na przyszłość. Tym bardziej, że według zapewnień właściciela firmy – Marcina Łapy, już wkrótce SeeYou Phone wypłynie na szersze wody, będąc dostępnym również na innych rynkach.
Dodatkowym czynnikiem wpływającym na to, że warto trzymać kciuki za dalszy rozwój projektu SeeYou jest fakt, że jest to polska inicjatywa, której celem jest stworzenie urządzenia z myślą o potrzebach i oczekiwaniach osób z dysfunkcją wzroku. Całość jest zdecydowanie godna pochwały oraz dalszej, wnikliwej uwagi. W jakim stopniu produkt przyjmie się na rynku oraz czy uda mu się osiągnąć sukces? O tym będziemy informowali w przeciągu najbliższych miesięcy.
Kamil Kawczyński
Szczerze? Dawno nie widzialem tak beznadziejnej reklamy na YT. Poczatek dobry, ale pozniej jest juz po prostu TRAGEDIA.. Rece opadaja, co za debile to robili? Tak sie sklada, ze znam pare osob niewidomych i niedowidzacych i ten system raczej nie przelamie lodow, czyli glownie – klasycznych, klawiaturowych Nokii z Symbianem (na ktory jest pewien wybor softu), a z dotykowych… iPongow. Tak, tak, nie inaczej. Generalnie Android za pare lat wraz z takimi projektami jak ten moze dogoni konkurencje, do tego czasu to sa mrzonki. Szczegolnie, jesli beda TAK reklamowane.
Bez loginu poniżej 😉
Aha, macie złe ustawienia godziny, teraz jest 6:53~ a nie 5ta…
sama aplikacja z rozpoznawaniem mowy i zrozumieniem poleceń powinna być w sprzedaży. To co jest w reklamie przyda się nie tylko niewidomym, przyda się każdemu kto umie korzystać ze smartfona.
Jedna wielka kupa, cytuję: „Inicjowanie połączenia nie odbywa się poprzez wymówienie imienia lub nazwiska osoby do której chcemy zadzwonić a poprzez podanie konkretnego numeru telefonu.” Która z osób niewidomych będzie pamiętała kilkadziesiąt numerów telefonów?
„Jedna wielka kupa, cytuję: „Inicjowanie połączenia nie odbywa się poprzez wymówienie imienia lub nazwiska osoby do której chcemy zadzwonić a poprzez podanie konkretnego numeru telefonu.” Która z osób niewidomych będzie pamiętała kilkadziesiąt numerów telefonów? ”
Odpowiedź.
Można wybierać nr telefonu za pomocą głosu. Można również wybierać z listy kontaktów. Problem jest tylko z nazwami nie polskimi np. cocacola. Tak samo z sms-ami. Autor artykułu nie przyłożył się. a skąd wiem? Sam korzystałem ponieważ w Kielcach w jednej firmie mamy taki sprzęt. Ale prawda jest taka, że osoba testująca ten sprzet jednak pozostała przy talksie i nokii e72.
Zamieściłem sprostowanie. Działają dwa sposoby inicjowania połączeń. Po podaniu komendy „zadzwoń”, telefon pyta: „czy chcesz wybrać kontakt z książki telefonicznej?”. Po odpowiedzi „tak” – podaje się nazwę kontaktu, natomiast po odpowiedzi – „nie” – użytkownik sam dyktuje numer telefonu. /\/\/\
Dzięki za zwrócenie uwagi. Przepraszam za zaistniałe nieścisłości. Niestety nie mogłem być w posiadaniu telefonu tyle czasu ile bym chciał. Na cztery osoby zasiadające przy stoliku był 1 telefon i siłą rzeczy, niektóre z moich spostrzeżeń musiałem napisać w oparciu o to co widziałem u innych osób, wywołujących różne funkcje telefonu.
Zgadza się. Największym mankamentem i powodem dyskwalifikacji jest fakt, że jak podaje się nr tel. to przyjmowane są przez system tylko numery w formacie 9-cio cyfrowym. czyl np 601234567 a format +48601234567 lub inny nr zagraniczny nie da się wprowadzić system tego nie przewiduje i tu prosi się o poprawkę w systemie. A przecież np na wyspach jest numer w formacie 10 cyfrowym.