Źródło: Mastercard

Obecnie, dzięki nowym technologiom płatniczym, Europejczycy korzystają na co dzień z szybszych i wygodniejszych usług finansowych, niż kiedykolwiek wcześniej. Każdego dnia płacimy za paliwo telefonem, robimy zakupy online, dzielimy rachunek w restauracji – wszystko to bez wyjmowania karty z portfela.

Niestety wciąż nie dotyczy to wszystkich Europejczyków. Ponad 13 milionów obywateli Unii Europejskiej formalnie nadal nie ma dostępu do usług finansowych, co wyklucza ich z możliwości korzystania z gospodarki cyfrowej. Chociaż liczba osób wykluczonych cyfrowo systematycznie maleje, nadal istnieje ogromne pole do poprawy i potrzeba podjęcia działań w tym zakresie.

 

W Mastercard jesteśmy świadomi tego problemu oraz zdajemy sobie sprawę z istotnej roli, jaką możemy w nim odegrać. Misja rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu jest głęboko zakorzeniona w DNA naszej firmy, a celem Mastercard jest włączenie miliarda ludzi do gospodarki cyfrowej do 2025 roku i z dumą możemy się pochwalić, że jesteśmy już w połowie drogi do osiągnięcia tego celu.

 

Europa wkracza w cyfrową erę, a to oznacza potrzebę ścisłej współpracy między sektorem publicznym i prywatnym, m.in. po to, aby zapobiegać pogłębiającemu się problemowi wykluczenia cyfrowego. Razem możemy zbudować świat, który będzie oferował wszystkim równe szanse w dostępie do technologii, a tym samym lepsze warunki życia.

 

Łatwy i szybki dostęp do wypłat socjalnych

Jednym z przykładów, gdzie obserwuje się znaczący postęp inkluzywności są wypłaty świadczeń socjalnych. Europejczycy, znajdujący się w trudnej sytuacji finansowej, coraz częściej liczą na wsparcie z programów rządowych. Tylko w 2020 r. całkowite wydatki na świadczenia z tytułu ochrony socjalnej w Unii Europejskiej wyniosły ponad 4 biliony euro, co stanowi 30,4% całkowitego PKB.

Wypłaty świadczeń w formie gotówkowej docierają jednak do konsumentów znacznie wolniej niż wypłaty elektroniczne. W przypadku osób posługujących się wyłącznie gotówką, oczekiwanie na środki zatem znacząco utrudnia zarządzanie domowym budżetem oraz wiąże się z potencjalnym ryzykiem utraty pieniędzy, np. w wyniku kradzieży. Mając na uwadze, że już trzy czwarte Europejczyków korzysta z cyfrowych usług finansowych, rozwój dystrybucji świadczeń socjalnych za pomocą metod elektronicznych wydaje się konieczną, naturalną i pilną potrzebą, aby ułatwić obywatelom dostęp do pieniędzy.

 

W Mastercard współpracujemy z rządami krajów europejskich, aby wspierać je w procesie cyfryzacji wypłat socjalnych. Coraz częściej wdrażamy również rozwiązania z zakresu płatności przedpłaconych, dzięki czemu zwiększamy dostęp do świadczeń socjalnych, poprawiamy ich bezpieczeństwo oraz łatwość obsługi. W tym obszarze we współpracy z Ministerstwem Funduszy Europejskich w Rumunii, zapewniliśmy obywatelom tego kraju dostęp do świadczeń społecznych za pośrednictwem kart przedpłaconych.

 

Potrzebne są działania tu i teraz

Jesteśmy świadomi tego, że nawet najlepsze innowacje nie odniosą sukcesu, jeśli nie będą wspierać równego i inkluzywnego dostępu do cyfrowego świata. W tempie, w jakim rozwija się technologia, ci, którzy pozostają w tyle, będą mieć coraz większe trudności, aby nadrobić cyfrowe zaległości.

W związku z tym zachęcamy decydentów Unii Europejskiej do podjęcia natychmiastowych działań i uplasowania inkluzywności – zarówno tej cyfrowej, jak i finansowej – na czele listy celów programów społecznych.

 

Europa jest jednym z najbardziej innowacyjnych regionów na świecie, przede wszystkim dlatego, że to ludzie – Europejczycy – stymulują rozwój nowoczesnych narzędzi. Dlatego potrzebujemy ekosystemów politycznych i regulacyjnych, które na pierwszym miejscu postawią na integrację oraz umożliwią rozwój i wdrażanie rozwiązań, pozwalających na włączenie do gospodarki cyfrowej jeszcze więcej osób. Zobowiązaniem Komisji Europejskiej powinno być dążenie do budowania cyfrowej i inkluzywnej Europy.

 

W Mastercard od dawna promujemy równy dostęp do usług finansowych oraz włączenie społeczne. Nie ustajemy w realizacji naszej misji. Chcemy wesprzeć jak największą liczbę osób fizycznych, firm i rządów w drodze do cyfryzacji oraz pomóc decydentom odkryć możliwości, jakie oferuje technologia.