Jesteś tutaj:-, Bezpieczeństwo, e-Handel, Inne, Internet, Newsy, Opinie ekspertów, Płatności, Raporty i prezentacje, Rynek, Zdrowie-Polacy pielęgnują kondycję psychiczną, obawiają się o kradzież danych i bezpieczeństwo cyfrowych zakupów

Polacy pielęgnują kondycję psychiczną, obawiają się o kradzież danych i bezpieczeństwo cyfrowych zakupów

58% konsumentów zamierza wydawać więcej pieniędzy na różnego rodzaju doświadczenia, ponad dwa razy więcej niż dwa lata temu. Ponad połowa ankietowanych (55 proc.) cieszy się z możliwości wydawania pieniędzy na rzeczy, których do tej pory nie mogli robić takich jak podróże lub udział w zorganizowanych imprezach. W poprzedniej edycji takiej odpowiedzi udzieliło 36 proc. – wynika z badania EY Future Consumer Index 2023.

Pandemia zostawiła trwały ślad na sposobie w jaki funkcjonujemy w rzeczywistości – począwszy od naszego podejścia do zdrowia psychicznego po sposób, w jaki konsumujemy rozrywkę. Z badania EY Future Consumer Index 2023 wynika, że konsumenci chcą nadrobić długie miesiące, które spędzili w izolacji: 58% konsumentów zamierza wydawać więcej pieniędzy na różnego rodzaju doświadczenia. Dwa lata temu jedynie 28 proc. respondentów deklarowało się jako osoby żądne wyjątkowych przeżyć, a zeszłoroczny ich odsetek wyniósł 33 proc. Dodatkowo, ponad połowa ankietowanych (55 proc.) cieszy się z możliwości wydawania pieniędzy na rzeczy, których do tej pory nie mogli robić takich jak podróże lub udział w zorganizowanych imprezach. W poprzedniej edycji takiej odpowiedzi udzieliło 36 proc.

 

ey fci kondycja psychiczna1.jpg.rendition.3840.2560

Badanie pokazuje, że 53 proc. respondentów korzysta z usług Netflixa, HBO Go, Disney+ i deklaruje chęć kontynuacji subskrypcji oraz słucha muzyki i podcastów udostępnianych przez serwisy streamingowe, z czego 31 proc. robi to regularnie. Z kolei, aż 41 proc. posiada usługę dostaw do domu, na przykład, na platformie Allegro Smart. Niemal co czwarty ankietowany uczestnik badania (23 proc.) sięga po produkty wirtualne takie jak: NFT, gra wideo i różne aplikacje, niemal tyle samo (24 proc.) bierze udział w wirtualnych wydarzeniach, a niewiele mniej (20 proc.) korzysta z wirtualnych platform dających możliwość interakcji wielu użytkownikom, na przykład, Roblox, Fortnite i CoD. Z kolei 16 proc. wykorzystuje technologię wirtualnej rzeczywistości posiadając zestawy słuchawkowe VR lub soczewki VR.

 

Badanie EY uświadamia, że konsumenci w coraz większym stopniu uciekają od problemów życia codziennego w wyimaginowany świat iluzji oraz cieszą się chwilą wykorzystując do tego celu technologie cyfrowe. Czynią tak dla wygody, personalizacji usług i zdobywania pozytywnych doświadczeń związanych z zakupami produktów i usług w sieci. Wychodząc naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów firmy dostarczają kompleksowe narzędzia, które umożliwiają nieograniczone czerpanie z różnych cyfrowych platform handlowych – ocenia badanie Grzegorz Przytuła, Partner EY-Parthenon, ekspert ds. sektora handlu i produktów konsumenckich.

 

Rosnące wykorzystanie nowych narzędzi cyfrowych stwarza wielu firmom duże możliwości poszerzenia ich obecności w e-commerce i wypracowania efektywnej metody zdobywania przez klientów nowych doświadczeń związanych ze sprzedażą konkretnych marek. Służą temu, między innym: gromadzenie większej liczby danych konsumenckich, cyfrowe badania i testowanie produktów oraz personalizacja usług. Dzieje się tak głównie za sprawą młodszych konsumentów, ale badanie pokazuje, że jest to powszechnie stosowany instrument zakupowy niezależnie od wieku, a ponad połowa (52 proc.) ankietowanych dokonało płatności za pośrednictwem poza bankowego serwisu płatności online (np. PayPal).

 

Pomimo rosnącego wykorzystania różnych cyfrowych rozwiązań oraz wolumenu transakcji typu PayPal zawieranych w codziennym życiu obawy dotyczące kwestii cyberbezpieczeństwa i prywatności przynajmniej w sferze konsumenckich deklaracji pozostają wciąż na relatywnie wysokim poziomie. Obawiają się oni chociażby o nieuprawnione wykorzystanie ich danych wrażliwych lub nie chcą po prostu paść ofiarą internetowych oszustów. Trzeba jednak odnotować, że gros konsumentów z niewystarczającą starannością chroni informacje na swój temat. Dlatego kwestia zapewnienia użytkownikom bezpieczeństwa podczas transakcji zawieranych w sieci pozostaje wciąż niezmiennie sprawą kluczową – mówi Grzegorz Przytuła.

 

Konsumenci niezmiennie obawiają się o kradzież danych i bezpieczeństwo cyfrowych zakupów

Badanie EY wskazuje, że – z jednej strony – aż 80 proc. konsumentów obawia się sprzedaży ich danych osobowych stronie trzeciej, prawie tyle samo (79 proc.) wyraża niepokój o bezpieczeństwo związane z nieuprawnionym wykorzystaniem przekazywanych na swój temat danych oraz boi się paść ofiarą oszustwa bądź kradzieży tożsamości; 72 proc. trapi możliwość bycia szpiegowanym poprzez urządzenia aktywowane głosem. Jednocześnie jednak – z drugiej strony – respondenci są nad wyraz chętni do udostępniania danych, jeśli tylko przynosi im to korzyści finansowe. Aż 58 proc. z nich jest skłonna przekazać informacje o sobie w celu ułatwienia wypełniania formularzy online, a 55 proc. jest gotowa tak zrobić dla otrzymywania spersonalizowanych rekomendacji tańszych alternatyw produktów i usług.

Prawie tyle samo (54 proc.) chce tak uczynić w celu otrzymywania spersonalizowanego wsparcia i obsługi klienta, a 52 proc. dla indywidualnych rekomendacji nowych lub alternatywnych wytworów, których kupnem są zainteresowani. Z tego powodu konsumenci coraz częściej szukają osobistego kontaktu z użytkownikami kanałów zakupowych z których korzystają. Wielu jest gotowych udostępnić w tym celu jakąś formę danych, aby usłyszeć opinie innych odbiorców, pomimo deklarowanych obaw o zachowanie prywatności. Z badania wynika bowiem, że popularna na pozór personalizacja wciąż nie jest podstawowym oczekiwaniem i ma niski priorytet w podejmowaniu decyzji zakupowych. Tylko 3 proc. ankietowanych uważa, że będzie to głównym kryterium wyboru w nadchodzących latach.

 

ey fci kondycja psychiczna2.jpg.rendition.3840.2560

Konsumenci zwiększają swoją fizyczną i psychiczną odporność

Zdrowie i dobre samopoczucie pozostają ważną częścią życia na którą konsumenci od wybuchu pandemii zwracają szczególną uwagę przywiązując większą wagę do stosowania profilaktyki i zwiększenia odporności, a także poprawy ich stanu psychicznego. Aż 89 proc. respondentów badania podkreśla, że jest bardziej świadoma i ostrożna w kwestii utrzymania równowagi umysłowej. Dla porównania, w zeszłorocznej ankiecie odsetek ten wyniósł 50 proc. Jedna czwarta (25 proc.) respondentów wyraża bardzo dużą obawę o możliwość uzyskania dostępu do wysokiej jakości opieki zdrowotnej w razie potrzeby, a tylko 12 proc. jest bardzo zaniepokojonych perspektywą przyszłych pandemii zdrowotnych. Ponad połowa ankietowanych (52 proc.) deklaruje chęć udostępnienia danych osobistych w celu uzyskania spersonalizowanych rekomendacji dotyczących zdrowszych produktów. Oznacza to spadek w porównaniu do zeszłorocznego badania, w którym wskazało tak 61 proc. podczas gdy dwa lata temu takiej odpowiedzi udzieliło 56 proc. respondentów.

 

Zostaw komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.