Od ponad dwóch lat BLIK jest powszechnym standardem płatności, którym Polacy płacą, wypłacają pieniądze z bankomatów i robią przelewy. Tylko w pierwszym kwartale 2017 r. zrealizowali prawie 6 milionów transakcji BLIKIEM. Według raportu mobile Institute „Smart okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków” użytkownicy BLIKA tworzą grupę zakupowych innowatorów. Ten profil konsumenta charakteryzuje się otwartością na nowoczesne technologie i większymi oczekiwaniami wobec procesu zakupów.


Przeciętny polski konsument i użytkownik BLIKA różnią się w podejściu do zakupów, mają inne zwyczaje zakupowe i wymagania. Większość konsumentów nie kupuje według wcześniej przemyślanej listy (68 proc.), mimo że co piąty (20 proc.) deklaruje, że zamierza to robić. Z kolei aż 81 proc. badanych BLIKOWICZÓW regularnie korzysta z list zakupowych, w tym 42 proc. wykorzystuje do planowania zakupów aplikacje mobilne.

Użytkownicy BLIKA szukają sposobów na optymalizację zakupów zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internecie. Dlatego tak chętnie przeglądają towary, kupują i płacą przez Internet w smartfonie czy tablecie – mówi Anna Nowacka, dyrektor marketingu Polskiego Standardu Płatności, operatora systemu BLIK.

Generalnie cena jest najważniejszym czynnikiem zakupowym dla 27 proc. konsumentów. Na drugim miejscu jest jakość produktu (26 proc.) i stosunek ceny do jakości (25 proc.). Dla co trzeciego BLIKOWICZA (34 proc.) liczy się natomiast przede wszystkim marka, następnie cena i jakość produktu – odpowiednio 32 proc. i 30 proc.

W sklepach stacjonarnych badani konsumenci również kierują się głównie ceną (30 proc. badanych). Jakość produktu jest głównym czynnikiem dla co czwartego, a lokalizacja sklepu dla co piątego konsumenta. Z kolei dla użytkowników BLIKA najważniejszy jest duży wybór produktów w sklepie oraz promocje (po 30 proc.), a na trzecim miejscu cena (27 proc.).
W internecie co piąty konsument kupuje raz na kilka tygodni (22 proc.), a co piąty BLIKOWICZ przynajmniej raz w miesiącu. Najczęściej kupujący wybierają płatność gotówką przy odbiorze (28 proc.). Wśród użytkowników BLIKA płatność za pobraniem jest tak samo popularna jak płatności mobilne (po 24 proc.).

Użytkownicy BLIKA korzystają z technologii mobilnych nie tylko w płatnościach. Aż 85 proc. z nich korzysta ze smartfona i tabletu, gdy chce znaleźć informację o produktach. Wśród polskich konsumentów jest to ponad połowa mniej (38 proc.) Kupujący nadal wolą laptopy (26 proc.) i komputery stacjonarne (23 proc.).

Użytkownicy BLIKA chętnie korzystają z nowości, sprawdzają je i testują. Cenią sobie nowoczesne technologie, ponieważ oczekują wygody, łatwości i oszczędności swojego czasu. Bez wątpienia są to innowatorzy – nie boją się płacić telefonem, korzystają z bankowości mobilnej, coraz więcej codziennych aktywności organizują sobie dzięki smartfonowi, który jest dla nich ważnym narzędziem – podsumowuje Anna Nowacka.

Raport „Smart okazje. Zwyczaje zakupowe Polaków” powstał na podstawie badania, które przeprowadził Mobile Institute na zlecenie AdRetail we współpracy z Polskim Standardem Płatności. Badanie zostało przeprowadzone 23-29 maja 2017 roku. Dane zostały zebrane za pomocą elektronicznych, responsywnych ankiet emitowanych w internecie (CAWI). W badaniu wzięło udział ponad 2800 osób powyżej 15 roku życia.

Już prawie co dziesiąty e-konsument najchętniej płaci BLIKIEM

Podstawowe informacje o systemie płatności BLIK

Dzięki BLIKOWI miliony Polaków mogą bezpiecznie i wygodnie, korzystając ze smartfona, wypłacać gotówkę z bankomatów, płacić w tradycyjnych sklepach oraz przelewać natychmiastowo pieniądze innym użytkownikom na numer telefonu bez znajomości ich rachunku bankowego. BLIK to najszybsza metoda płatności w sklepach internetowych oraz mobilnych.
System stanowi ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie. Dostęp do BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma ok. 70 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Grupa ta stale się powiększa. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). BLIK przyczynia się do ograniczania obiegu gotówki w gospodarce i jest istotnym elementem procesu budowy cyfrowego Państwa. PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników.

Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, Inteligo, T-Mobile Usługi Finansowe, a wkrótce także Credit Agricole oraz Raiffeisen Banku.

źródło: PSP

Kan