75% – taki procent polskich przedsiębiorców uważa Internet za narzędzie umożliwiające wykorzystanie potencjału innowacyjności w małej firmie. Z opublikowanego właśnie raportu z badania autorstwa SW Research na zlecenie UPC Biznes wynika także, że aż 4/5 badanych przyjęłoby ofertę współpracy z korporacją, a prawie połowę w ten sposób nastawionych interesowałoby włączenie swojego produktu lub usługi do jej oferty.

Wśród badanych przez SW Research przeważają reprezentanci takich branż jak handel, przemysł, transport i budownictwo,. Prawie połowa respondentów deklaruje stabilność obrotów i wypracowaną pozycję rynkową. Siedmiu na dziesięciu przedsiębiorców działa wyłącznie na polskim rynku, zaś ci którzy prowadzą biznes w wymiarze globalnym, kierują swoje produkty i usługi przede wszystkim na rynek niemiecki (połowa ankietowanych), francuski (18%), brytyjski (17%) i czeski (co dziesiąty przedsiębiorca prowadzący działalność poza Polską). Spośród firm ograniczających aktualnie działalność do rynku rodzimego już 13% deklaruje plany zagranicznej ekspansji – głównie na rynki unijne.

Polscy przedsiębiorcy uważają branże IT/nowe technologie za najbardziej atrakcyjne środowisko rozwoju biznesu. Na drugim miejscu znalazła się energetyka, na trzecim zaś budownictwo.

41% przedsiębiorców przebadanych przez SW Research uważa dostęp do nowoczesnych technologii cyfrowych za podstawowy motor wzrostu małych firm w Polsce. Podobnym poziomem popularności wśród ankietowanych cieszą się niższe (względem dużych firm) koszty działalności operacyjnej i większa elastyczność operacyjna.

Internet jest w oczach przedsiębiorców zdecydowanie najważniejszym motorem uwalniania potencjału innowacyjności – wskazało na niego trzy czwarte rozmówców. Badani doceniają również znaczenie aplikacji mobilnych (35%) oraz zarządzanie dokumentacją w firmie online (30%).

Aż 4/5 rozmówców przyjęłoby także ofertę współpracy od korporacji. Badani wskazali na takie zalety ewentualnej kooperacji z dużym, międzynarodowym partnerem jak: możliwość włączenia swojego produktu/usługi do oferty partnera (42% ankietowanych) oraz wspólny rozwój nowego produktu/know-how (38%).

Okazuje się także, że sześciu na dziesięciu przedsiębiorców napotkało na swojej drodze bariery, w tym przede wszystkim: nieefektywne działanie biurokracji lub instytucji państwowych (54% respondentów), wysokie należności względem ZUS (51%) i nieuczciwą konkurencję (48%). Mimo to, prawie ¾ ankietowanych deklaruje, że wybrałoby Polskę jako miejsce ponownej rejestracji działalności.

To, co wyróżnia polskich przedsiębiorców to skłonność i odwaga do podejmowania ryzyka, a także rosnące potrzeby w zakresie dostępu do nowych technologii. Jak pokazuje nasze badanie – internet w firmie stanowi dla aż 64% z nich najważniejszą usługę dla rozwoju biznesu. To między innymi do nich adresujemy ofertę internetu od UPC Biznes o prędkości do 600 Mb/s oraz wysyłania do 30 Mb/s i cały pakiet rozwiązań cyfrowych usprawniających codzienną pracę. Dla tych najodważniejszych przedsiębiorców, z pasją i wizją, stworzyliśmy program Think Big, który inspiruje do globalnego i technologicznego rozwoju.’ – mówi Agnieszka Zawistowska, dyrektor UPC Biznes.

Raport „Gotowi na innowacje – co uwalnia potencjał małych i średnich firm w Polsce” sygnowany marką UPC Biznes jest efektem badania zrealizowanego przez SW Research w pierwszej połowie września 2016 metodą CATI (wywiadów telefonicznych). W jego ramach przeprowadzono 300 ankiet z właścicielami, współwłaścicielami i członkami zarządów firm z całej Polski, zatrudniających do 50 osób.

źródło: UPC

Kan