Sektor bankowy w Polsce stawia na mobilne płatności zbliżeniowe. Wydawcy ponad 80% kart Visa w Polsce udostępnili już lub przygotowują się do świadczenia usługi mobilnych płatności zbliżeniowych. 5 banków – PKO Bank Polski, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, eurobank oraz Banki Spółdzielcze Zrzeszenia BPS – już oferuje mobilne płatności Visa, z których łącznie korzysta ponad 100 tys. ich klientów. 5 kolejnych banków je wdraża, w tym Bank Millennium, który jako pierwszy w Polsce wykorzysta w tym celu tokenizację Visa. Visa Europe jest przekonana, że przyszłość należy do płatności mobilnych, a silne wsparcie ich rozwoju zapewnia udostępniony bankom system tokenizacyjny Visa oraz program rozwoju płatności cyfrowych VEDEP (Visa Europe Digital Enablement Programme).

Mocnym impulsem dla rozwoju rynku w zakresie zbliżeniowego płacenia smartfonem z Visa było udostępnienie usługi przez PKO Bank Polski na początku tego roku. Wkrótce takie płatności zaoferują swoim klientom kolejne banki – obok Banku Millennium będą to m.in. mBank, Getin Bank, Raiffeisen Polbank oraz SGB-Bank SA i Banki Spółdzielcze Spółdzielczej Grupy Bankowej. Udział wszystkich banków, które wdrożyły lub wdrażają mobilne płatności zbliżeniowe Visa, w łącznej liczbie kart Visa w Polsce wynosi ponad 80%. Zainteresowanie wdrożeniem zbliżeniowych płatności mobilnych wyraziły również m.in. Credit Agricole Bank Polska , Santander Consumer Bank czy FM BANK PBP SA (Bank SMART, BiZ BANK).

Istotną rolę w dalszym rozwoju płatności mobilnych w Polsce odegra już wdrażana m.in. przez Bank Millennium usługa tokenizacji Visa oraz uruchomiony w maju br. program rozwoju płatności cyfrowych VEDEP.

Tokenizacja zapewni nie tylko większe bezpieczeństwo użytkownikom kart, ale także pozwoli bankom na samodzielne opracowanie rozwiązań oraz proste, szybkie i bezpieczne powiązanie kart z różnymi usługami płatności elektronicznych (takimi jak np. rozwiązania gigantów technologicznych – Google, Google wraz z usługą Android Pay oraz czołowe banki brytyjskie.

„Dynamika rozwoju mobilnych płatności zbliżeniowych Visa jest wynikiem konsekwentnej realizacji strategii Visa Europe nastawionej m.in. na wprowadzanie kolejnych innowacji płatniczych. Dzięki szybkiemu upowszechnianiu się płatności zbliżeniowych, stanowiących już ponad 55% wszystkich płatności kartami Visa w Polsce, po to, by płacić mobilnie w sklepach, konsumenci muszą jedynie sięgnąć po smartfon zamiast po kartę, natomiast doświadczenie płatnicze i sieć akceptacji pozostają te same” – komentuje Jakub Kiwior, dyrektor ds. rozwoju biznesu i marketingu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, Visa Europe. „Mobilne płatności zbliżeniowe Visa to kolejny, starannie zaplanowany krok w ewolucji sposobów płatności, który jest wspierany poprzez zapewniający najwyższy poziom bezpieczeństwa system tokenizacyjny Visa oraz program rozwoju płatności cyfrowych VEDEP” – dodaje Jakub Kiwior.

Obecnie sieć akceptacji mobilnych płatności zbliżeniowych Visa obejmuje wszystkie terminale, w których można dziś zapłacić kartą zbliżeniową, tj. blisko 413 tys. urządzeń, stanowiących ponad 85% wszystkich terminali na rynku. Do końca przyszłego roku w Polsce i do końca 2019 r. w Europie mobilne płatności zbliżeniowe Visa będzie akceptować 100% terminali.

Zainteresowanie płaceniem w sklepach za pomocą smartfona wyraża dziś ponad 60% polskich konsumentów1. Grunt pod upowszechnienie technologii zbliżeniowej w płatnościach zbudowało wiele działań podejmowanych przez Visa i banki na przestrzeni lat, w tym wdrożenie bezpiecznej technologii mikroprocesorowej EMV. To dzięki temu odsetek transakcji nieuprawnionych w naszym kraju wynosi obecnie zaledwie 0,004% (0,4 grosza na każde 100 złotych wartości transakcji), czyli ponad 10 razy mniej niż średnia dla kart Visa w Europie. Kolejnym kamieniem milowym było wprowadzenie w 2008 r. tak popularnych obecnie kart zbliżeniowych, którymi w Polsce jest dokonywanych obecnie już ok. 3 mln transakcji dziennie. Niezmiernie istotne były także inicjatywy na rzecz zwiększenia sieci akceptacji (w tym program „Kartą Visa zapłacisz wszędzie”) oraz intensywne działania edukacyjno-promocyjne zachęcające konsumentów do korzystania z kart. Dla Visa Europe w centrum rozwoju płatności mobilnych jest i zawsze będzie konsument, który oczekuje możliwości decydowania co do sposobu dokonywania płatności i wyboru rozwiązania, za pomocą którego zrealizowana zostanie transakcja.
„Jesteśmy przekonani, że konsumenci w Polsce w niedługiej perspektywie zaczną powszechnie korzystać z mobilnych płatności zbliżeniowych Visa ze względu na łatwość, szybkość i bezpieczeństwo tej metody płatności oraz związane z nią dodatkowe funkcjonalności, które banki będą mogły zaoferować. Ich popularność będzie miała istotny wpływ na zachęcanie konsumentów do korzystnych dla gospodarki płatności elektronicznych, w tym z użyciem innych innowacyjnych rozwiązań cyfrowych nowej generacji” – dodaje Jakub Kiwior.

1. Wynika z badania mobile Money 2020 przeprowadzonego na zlecenie Visa Europe.

Visa Europe

Kan