Dostępny jest raport „Android w Polsce 2015”, pierwszy w kraju raport kompleksowo przedstawiający użytkowników popularnego systemu operacyjnego na smartfony i tablety. Raport powstał we współpracy SW Research z Whalla Labs. Uczestniczyło w nim 2548 osób i odbyło sie w maju ubiegłego roku.


Posiadacze Androida to ludzie młodzi

Zdecydowana większość użytkowników smartfonów i tabletów pracujących na systemie z logiem zielonego robocika to ludzie młodzi, do 24 roku życia oraz w przedziale 25-34 r.ż.


Grupa starszych użytkowników będzie rosła

Biorąc pod uwagę, że Polacy są społeczeństwem starzejącym się, rosnąć będzie grupa osób starszych i seniorów, dla której obecnie brakuje rozwiązań mobilnych. A jak wynika z badania, nawet obecnie nie jest to wcale mała grupa (14,4% badanych).

Dominują wykształcone kobiety

Chociaż mężczyźni dominują wśród użytkowników Androida w ogóle, to kobiety znacząco przeważają wśród osób z wykształceniem wyższym licencjackim oraz magisterskim. Mężczyźni częściej wybierają Androida w gimnazjum oraz w szkołach średnich zawodowych.


Z urządzeń mobilnych korzystamy często, ale mało intensywnie

Raport, odpowiadający m.in. na pytanie o stopień korzystania ze smartfonów i tabletów z Androidem, pozwala nam wyodrębnić kilka grup użytkowników Androida w podziale na segmenty:

  • Heavy Users (7,8%) – osoby najintensywniej korzystające z wszystkich funkcji swojego urządzenia.
  • Medium Users (42,&%) – osoby średnio aktywne.
  • Light Users (49,%%) – użytkownicy poświęcające swoim urządzeniom najmniejszą uwagę.

Co rzuca się w oczy od razu, to mały udział heavy userów w badanej populacji – jedynie 7,8%. Medium i light userzy natomiast to grupy o podobnej liczebności.

Jak to wpływa na korzystanie z funkcji dostępnych na urządzeniach z Androidem?

W badaniu rzuca się w oczy, że wśród medium i light userów spada wykorzystanie bardziej zaawansowanych funkcji urządzeń mobilnych. Wciąż częściej telefony służą po prostu do dzwonienia oraz wysyłania wiadomości tekstowych, robienia zdjęć czy jako budzik lub zegarek.

Zwłaszcza medium userzy rzadziej na smartonach lub tabletach z Androidem słuchają muzyki, korzystają z kalendarza, serwisów społecznościowych oraz informacyjnych.

Oznacza to, że użytkownicy wciąż nie wykorzystują w pełni możliwości swoich urządzeń. Warto zastanowić się, co może być tego przyczyną.

Niezależnie od stopnia wykorzystania urządzeń, towarzyszą nam one w niemal każdej czynności w ciągu dnia. Zjawisko to określiliśmy mianem smartfonizacji intymności.

Okazuje się, że bardzo często korzystamy z urządzeń mobilnych w sytuacjach intymnych, jak spotkanie ze znajomymi czy randka, ale też podczas wizyty w toalecie.

Użytkownicy Androida nie krępują się używać swoich smartfonów podczas obiadu rodzinnego, spotkania służbowego, w czasie konferencji, podczas zabawy z dzieckiem czy w sklepie.

Tabletów używano również podczas spotkań i obiadów oraz w trakcie konferencji czy zabawy z dzieckiem.

Korzystanie z urządzeń mobilnych podczas sytuacji intymnych zwiększa wrażliwość użytkownika na bodźce, które mogą wspierać lub ułatwiać niektóre z tych czynności. Podczas spotkania służbowego czy konferencji z pewnością przydatne okażą się aplikacje, które ułatwią nam zaplanowanie spotkania czy uporządkowanie projektów lub prezentacji.

Podczas zabawy z dzieckiem z pewnością jesteśmy bardziej podatni na zakup gier lub towarów wirtualnych.

Wizytę w sklepie ułatwią aplikacje zakupowe, pomagające zaplanować potrzebne produkty oraz będą oferować zniżki.

Podczas spotkania ze znajomymi możliwe, że będziemy chcieli podzielić się jakimiś treściami, zdjęciami czy filmami, które chcemy pokazać.

Możliwości z pewnością jest więcej. Biorąc pod uwagę, jak istotnym trendem w mobile w 2015 były tzw. micro-momenty, docieranie do użytkownika w konkretnych sytuacjach z rozwiązaniami, które mu je ułatwią lub uprzyjemnią, będzie stanowiło o sukcesie aplikacji.

Użytkownik Androida nie wie zbyt wiele o swoim urządzeniu


Poziom wiedzy o platformie i posiadanych urządzeniach jest bardzo mały. Najczęściej użytkownicy nie potrafili wskazać, z jakiej wersji oprogramowania korzystają lub ile RAM’u ma ich urządzenie.

Równie niewielka była ich wiedza na temat modowania ROM’ów (ang. Read Only Memory – pamięć urządzenia, w której przechowywany jest m.in. firmware). Wśród użytkowników, którzy modyfikowali swój system, przeważała wersja CyanogenMod (31,1% medium userów).

Z udzielonych odpowiedzi dowiedzieliśmy się, że w użyciu Polaków przeważa wersja systemu 5.0 oraz 4.4.4, rzadziej 4.4.2.

Zarówno wśród posiadaczy smartfonów i tabletów przeważają urządzenia Samsunga, następnie wśród smartfonów podawano LG oraz Sony.

Urządzenia wybierane przez użytkowników Androida

Wśród smartfonów przeważają urządzenia o przekątnej ekranu 5 cali i rozdzielczości 1080×1920 pikseli, z czterema rdzeniami i pamięcią RAM 2 GB lub 1 GB.

Podsumowanie

Raport „Android w Polsce 2015” ma pomagać twórcom aplikacji mobilnych w lepszym rozpoznaniu rynku i targetowaniu swoich produktów.

Ma również za zadanie pokazać, jak niejednorodną grupą są użytkownicy Androida w Polsce i jakie korzyści są z tym związane.

Pełny raport Android w Polsce 2015 do pobrania: Tutaj

źródło: Android w Polsce

Kan