Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w
końcu września 2015 r. u polskich operatorów komórkowych było
aktywnych 58988,7 tys. kart SIM.

Z opublikowanych przez Operatorów raportów
wynika, że liderem rynku mobilnego Polsce pod względem posiadania
kart SIM nadal jest T-Mobile Polska. P4, operator sieci Play, w
trzecim kwartale 2015 r pozyskał najwięcej klientów, a T-Mobile
jest jedynym, który jest na minusie.

Operator / (mln)

IIkw.2015 / IIIkw.2015 – post-paid

IIkw.2015 IIIkw.2015 – pre-paid

IIkw.2015 / IIIkw.2015

Orange Polska

7,897 / 8,087
0,19

7,690 / 7,606

0,084

15,587 / 15,693
+ 0,106

Grupa Cyfrowy Polsat – Polkomtel
(Plus)

6.463 / 6,505
+ 0,42

5,381 / 5,434
+
0,053

11,9 / 11,939
+ 0,39

T-Mobile

6,708 / 6,640

0,068

9,118 / 9,056

0,062

15,827 / 15,696
0,131

P4 (Play)

6,45 / 6,717
+
0,267

6,578 / 6,831
+0,253

13,028 / 13,548
+ 0,52

MVNO


0,77

GUS

w tym ok. 52% to
użytkownicy
58,4
/ 58,988
+0,588

Według Głównego Urzędu Statystycznego, w końcu
września br. liczba abonentów i użytkowników (usługi z przedpłatą)
telefonii ruchomej (komórkowej) wyniosła 59,0 mln (w tym ok. 52%
to użytkownicy) i była o 3,0% większa niż przed rokiem oraz o 2,4%
wyższa niż w końcu ub. roku. Na 100 mieszkańców przypadało 153,3
abonentów i użytkowników (wobec 148,8 przed rokiem oraz 149,7 w
końcu ub. roku). W okresie trzech kwartałów br. przybyło ok. 1,4
mln abonentów i użytkowników (wobec 739 tys. w analogicznym
okresie ub. roku).

Warto przypomnieć, że liczba kart SIM w Polsce to
statystyczna fikcja. Różnica między danymi opublikowanymi przez
Operatorów wynika z przyjętej przez firmę metodologii ich
liczenia. Operatorzy uznają, że aktywne karty to te, które
umożliwiają odbieranie połączeń. O ile nie ma kłopotu z liczeniem
kart SIM używanych przez abonentów, to pojawia się on w przypadku
kart używanych w usłudze przedpłaconej. Duża liczba nieużywanych
kart SIM to efekt przeróżnych promocji, w których rozdawane są
startery sieci komórkowych, promocji związanych z uruchomieniem
nowej karty oraz migracji klientów z sieci do sieci. Karta
pre-paid z reguły uznawana jest za aktywną przez 12 miesięcy od
końca terminu połączeń wychodzących i dopiero wtedy powinna być
wyłączona. 

W wyniku kolejnego dobrego kwartału Grupy Orange
Polska, w segmencie usług abonamentowych oraz ograniczenia strat w
segmencie usług przedpłaconych całkowita liczba klientów mobilnych
wzrosła o ponad 100 tys. Działania komercyjne przyczyniły się do
osiągnięcia 190 tys. przyłączeń netto usług abonamentowych w 3
kw., przy czym podobnie jak w 2 kw. wzrost ten rozłożył się
pomiędzy poszczególne grupy klientów: biznesowych, indywidualnych
i M2M (machine-to-machine). W efekcie, dynamika wzrostu liczby
mobilnych klientów abonamentowych wzrosła do +7,4% rok-do-roku
wobec 5,9% w 2 kw. i 5,0% w 1 kw. Dzięki inicjatywom
przeciwdziałającym utracie klientów, kwartalny wskaźnik odejść
klientów usług abonamentowych wyniósł 3,0% i był najniższy od
wielu lat. Przyrost liczby klientów mobilnego Internetu okazał się
rekordowy (113 tys. przyłączeń netto w 3 kw.). Liczba użytkowników
sieci LTE osiągnęła 1,577 mln. Wskaźnik penetracji dla smartfonów
w segmencie głosowych usług abonamentowych wzrósł w ujęciu
rok-do-roku z 48% do 58%.

Na dzień 30 września 2015 roku Polkomtel,
operator sieci Plus miał 11.938.652 aktywnych usług telefonii
komórkowej w modelu kontraktowym i przedpłaconym. Wzrost
całkowitej bazy usług kontraktowych q/q o 42 tys.
Najkorzystniejszy bilans MNP od 6 lat. Dalszy wzrost RGU Internetu
mobilnego, wsparty najszerszym pokryciem sieci LTE. Łączna liczba
klientów Grupy Cyfrowy Polsat (Plus i Cyfrowy Polsat), którym
operator świadczy usługi w modelu kontraktowym, wyniosła 5.937.768
na koniec 3Q’15, obniżając się r/r o 4,0%. Liczba aktywnych usług
kontraktowych wzrosła r/r o 1,5%, do 12.418.707. Wzrost ten jest
przede wszystkim efektem wyższej o 19,6% liczby usług świadczonych
w obszarze dostępu do szerokopasmowego Internetu. Jest to związane
z rosnącą liczbą użytkowników Internetu w Polsce oraz prowadzoną
przez Grupę strategią aktywnego promowania sprzedaży usług
świadczonych w oparciu o technologie LTE/HSPA+, m.in. poprzez
aktywne poszerzanie dostępu do tej technologii (zasięg LTE
>92%). Liczba świadczonych aktywnych usług przedpłaconych Grupy
Cyfrowy Polsat spadła r/r o 5,7% do 3.976.807 na koniec 3Q’15.
Spadek ten spowodowany był m.in. migracją części użytkowników
usług przedpłaconych do segmentu usług kontraktowych w związku z
relatywnie atrakcyjnymi warunkami ofert abonamentowych i
oferowanymi promocjami w ramach programu smartDOM. Średni
miesięczny przychód na RGU prepaid wzrósł o 3,8% do 19,0 zł w
3Q’15

Na dzień 30 września 2015 roku, T-Mobile Polska
obsługiwała bazę 15,696 miliona klientów. Spółka posiadała 9,056
miliona klientów w segmencie usług przedpłaconych oraz 6,640
miliona klientów w segmencie usług abonamentowych. Wskaźnik
rezygnacji (churn) dla klientów kontraktowych w trzecim kwartale
wyniósł 1,1%. W lipcu 2015 roku T-Mobile Polska wprowadził ofertę
prawdziwie nielimitowanego Internetu w pakiecie Heyah Smart XL,
której towarzyszyła kampania reklamowa, realizowana pod hasłem
„Prostujemy”. Od dnia startu oferty stronę Heyah.pl odwiedziło 5
milionów unikalnych użytkowników.

W 3 kw. 2015 r. Play w dalszym ciągu powiększał
swoją bazę abonencką oraz uśrednione ARPU, co przyczyniło się do
dalszego wzrostu przychodów oraz zysku EBITDA. Udział abonentów
kontraktowych w całkowitej bazie abonenckiej wzrósł do 49,6% w 3
kw. 2015 r. w porównaniu z 49,4% w 2 kw. 2015 r. i 46,3% w 3 kw.
2014 r.  W 3 kw. 2015 r. baza abonencka wzrosła o 520 tys.
abonentów netto, co stanowi wzrost o 1,0% w porównaniu ze wzrostem
odnotowanym w 3 kw. 2014 r. W 3 kw. 2015 r. do wzrostu
skorygowanego zysku EBITDA przyczynił się dalszy wzrost bazy
abonentów kontraktowych, która w 3 kw. 2015 r. zwiększyła się o
275 tys. netto.

Virgin Mobile Polska ma obecnie 260 tys klientów. Baza obecnie rośnie około 60 tys, użytkowników na kwartał. Grażyna Piotrowska-Oliwa, Prezes Virgin Mobile Polska, na podstawie obserwacji dotychczasowych zachowań użytkowników, uważa, że będą korzystać z dodatkowych pakietów usług, a co za tym idzie będzie też szansa na zwiększenie średniego ARPU operatora, które teraz wynosi 22 zł (dla ponad 200 tys. kart SIM).

Liczba mobilnych usług głosowych Netii na dzień 30 września 2015 r. wyniosła 50,7 tys. (83% rdr, 33% kdk). Wzrost usług o 12,6 tys. kdk był związany z akcją sprzedażową SIM only do bazy klientów B2C. Baza klientów mobilnych usług szerokopasmowych wyniosła 18,9 tys. na dzień 30 września 2015 r. (-10% rdr, 7% kdk), co stanowi wzrost o 1,2 tys. kdk. W styczniu 2015 r. Netia zawarła nową umowę o współpracy z P4 Sp. z o.o., operatorem sieci Play, dzięki której może świadczyć swoim klientom szerszy zakres usług mobilnych i pakietów produktowych. Od kwietnia 2015 r. Netia ofertuje usługę mobilnego głosu w pakiecie z innymi usługami, w opcji SIM only.

Rynek MNO po 2kw. 2015 roku – tylko Plus na minusie

źródło: Dane operatorów

Kan