Polscy internauci narzekają na ograniczoną liczbę sposobów płatności online. Nie jest im obojętne, z którego z nich korzystają, a na to – którym z nim ufają – wpływa kilka czynników. Agencja badawcza IRCenter przeprowadziła badanie postrzegania płatności digitalowych. Celem projektu było zidentyfikowanie, co internauci rozumieją przez płatności online i komu powierzają swoje pieniądze.


Kluczowy wniosek z projektu jest taki, że istnieje wiele barier w korzystaniu z płatności online. Internauci chcieliby mieć możliwość opłacania zakupów w wybrany przez siebie sposób. Kłopotliwa natomiast bywa dla nich konieczność dostosowywania się do oferowanych przez podmioty e-commerce sposobów płatności.


Sklepy e-commerce, które oferują stare metody płatności – uważane za przestarzałe i nienowoczesne bądź oferujące możliwość przesłania pieniędzy za pomocą mało znanego pośrednika, bardzo tracą na zainteresowaniu internautów. Wszelkie problemy techniczne z realizacją płatności także są negatywnie komentowane w dyskusjach internetowych – oczekiwana jest szybka reakcja na wątpliwości i wyjaśnienie przyczyn problemu.

Największym zaufaniem internautów cieszą się sposoby płatności, które zdobyły już popularność i zostały sprawdzone – korzysta z nich z powodzeniem wielu internautów. W dyskusjach widoczna jest prawidłowość – „płatności w Internecie nie powinny sprawiać mi dodatkowych kłopotów, więc korzystam ze sposobów, które znam”.

Bardzo ważnym aspektem płatności, który skłania konsumentów do skorzystania z danego pośrednika bądź systemu transferu jest bezpieczeństwo. Internauci podkreślali, że te podmioty, które mają opinię dbających o interesy płatnika są pożądaną stroną płatności online. Świadomość, że pośrednik dołoży starań, aby rozwiązać sporne kwestie w szybki sposób przemawia za jego wyborem.

Co ciekawe, rola banku, jako strony w płatnościach online nie wysuwa się na pierwszy plan w dyskusjach. Internauci wychodzą z założenia, że internetowe przelewy bankowe wymagają dodatkowego pośrednika płatności, który zapewni im większe bezpieczeństwo bądź umożliwi dodatkowe opcje (np. korzystne przewalutowanie przelewu zagranicznego).

Z kolei banki są porównywane pod kontem dodatkowych korzyści (promocji), jakie oferują za dokonywanie płatności za ich pośrednictwem. Konsumenci są skłonni zmienić dotychczasowy bank na taki, który zaoferuje im ciekawsze bonusy. Przenoszenie się do innych banków i świadomość możliwości skorzystania na tym, staje się coraz bardziej powszechna.


Pierwszą część raportu o finansach w świecie cyfrowego konsumenta można pobrać ze strony: http://ircenter.com/platnosci-digital/?utm_source=newsletter&utm_medium=referral&utm_content=platnoscidigital&utm_campaign=platnoscidigital

*Wszystkie dane zawarte w materiale pochodzą z projektu finanse w świecie cyfrowego konsumenta 2015. W projekcie uwzględniono dane z social media z okresu listopad 2014 – październik 2015.

źródło: IRCenter

Kan