48% osób w wieku 50+ posiada dostęp do internetu. Niemal połowa z nich określa siebie mianem zaawansowanego użytkownika, wynika z badania rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce w 2014 roku. Z okazji nadchodzących Dni Babci i Dziadka razem ze sklepem internetowym Agito.pl sprawdzamy jak kupują „seniorzy”.


Jak osoby 50+ korzystają z sieci?

93% użytkowników 50+ korzysta z zasobów internetu w domu, a w drugiej kolejności, w miejscu pracy (29%). Zdecydowana większość osób z tej grupy korzysta ze stacjonarnego dostępu do sieci (63%), a tylko 20% wykorzystuje dostęp mobilny. Ponad połowa osób bywa online codziennie, to dla nich naturalne środowisko. Do tego istnieje całkiem spora grupa, która regularnie, kilka razy w tygodniu łączy się z siecią (29%). 12% łączy się z internetem sporadycznie, kilka razy w miesiącu lub rzadziej.

Jakie treści są dla nich kluczowe?

Osoby po pięćdziesiątce szukają przede wszystkim bieżących wiadomości i z tego powodu odwiedzają informacyjne serwisy internetowe. Codziennie lub kilka razy w tygodniu robi to ¾ użytkowników z opisywanej grupy wiekowej. Niemal równie często korzystają z poczty elektronicznej. Więcej niż 1/3 używa serwisów społecznościowych, takich jak Facebook. Co ciekawe, aż 68% kilka razy w miesiącu lub częściej korzysta z bankowości internetowej.

Zakupy w sieci

Dane sklepu internetowego Agito.pl potwierdzają, że osoby 50+ są aktywne w sieci. Niemal wszyscy korzystają z serwisu za pomocą komputerów. Jeszcze rok temu sklep analizował wyniki sprzedażowe za najbardziej gorący okres handlowy Q4. Około 8% wszystkich zamówień złożyły osoby powyżej 55 roku życia. Sklep prognozował, że grupa stopniowo będzie się powiększać. W tym roku odnotował wzrost o 3 punkty procentowe. Dane te są zbieżne z wynikami badania E-commerce w Polsce 2014 przeprowadzonego przez Gemius. Wg. niego 11% osobom w wieku 50+ zdarza się kupować w sieci.

Dlaczego osoby z grupy 50+ decydują się na zakupy online?

Największymi zaletami jest możliwość łatwego porównania ofert między sklepami, możliwość robienia zakupów przez całą dobę, dostawa do domu i atrakcyjniejsze ceny, niż w tradycyjnym sklepie. Około 50% osób ceni też sobie ułatwiony dostęp do specjalistycznych towarów, szerszy asortyment, większą liczbę informacji na temat produktów i szybkość dokonywania zakupu.

Po jakie produkty sięgają najczęściej?

Na tle wszystkich kategorii produktowych, wyróżniają się zakupy produktów farmaceutycznych i spożywczych. Największą różnicę widać podczas zakupów związanych z podróżami i rezerwacjami (różnica ponad 30 punktów). Ponad to, często wybierają odzież i dodatki, książki, filmy, muzykę, RTV, AGD i kosmetyki. Zdecydowanie rzadziej: gry komputerowe, biżuterię, komputery, smartfony, telefony, odzież sportową i buty.

Bariery związane z zakupami w sieci

Średnio zakupy w sieci robi w Polsce 46% osób. Udział osób 50+ będzie z pewnością rósł, jednak w tym momencie grupa zauważa kilka barier, które zniechęcają do kupowania w sieci. Najczęściej wymienianymi są ceny i koszty dostawy. 54% osób zachęciłyby dodatkowe zniżki. Jednocześnie około 43% wolałaby jednak zobaczyć wybrany produkt przed zakupem. W ciągu ostatniego roku, 34% kupujących zwróciło uwagę, że nie napotkało na żaden problem. 1/3 skarżyła się na wysoki koszt dostawy, a 1/5 na to, że produkt nie spełnił ich oczekiwań lub był duży problem ze znalezieniem go w sieci. Około 15% była niezadowolona z obsługi oraz z tyle samo z nieprecyzyjnych informacji na stronie.

Kiedy klient powróci do sklepu?

Tutaj zachowanie klientów w podziale na wiek niewiele się różni. Cechą charakterystyczną dla osób 50+, w odniesieniu do innych grup, jest zwracanie większej uwagi na łatwość robienia zakupów. W porównaniu z najmłodszą grupą, różnica ta wynosi aż 30 punktów procentowych. Częściej niż u innych, liczą się dla nich dokładne informacje na temat zamówień i ewentualnych reklamacji. Na powrót wpływają pozytywne doświadczenia i atrakcyjna cena. Zdecydowanie rzadziej niż inne grupy, uzależniają ponowny zakup od promocji i ofert specjalnych oraz od kosztów dostawy.

Jak wyglądają trendy?

Wg. danych Komisji Europejskiej, do 2030 roku, odsetek żyjących osób w wieku 65-80 lat wzrośnie o ok. 40%. Wraz z dynamicznym rozwojem e-commerce i związaną z tym chęcią dotarcia do szerszych grup odbiorców, udział internetu w życiu seniorów będzie się zwiększał. Coraz więcej dziedzin życia wymaga znajomości nowych technologii (bankowość, rezerwacja wizyt u lekarza, załatwianie spraw urzędowych). Do tego dochodzi komunikacja z rodziną i przyjaciółmi, którzy są jeszcze bardziej mobilni. Prędzej czy później trzeba będzie trzeba nauczyć się życia online i w przypadku osób najstarszych, dużą rolę w procesie edukacyjnym będzie musiała odgrywać rodzina, w tym najmłodsze pokolenie wnucząt.

Dane wykorzystane w tekście pochodzą z:


http://www.uke.gov.pl/files/?id_plik=18180
http://www.ecommerce.gemius.pl/

źródło: Agito.pl