Rynek mediów i nowych technologii jest rynkiem, z którym konsumenci mają codzienny kontakt. Dotyczy to wszystkich sfer życia i aktywności człowieka, włączając w to również sen.

Błyskawiczny rozwój technologii sprawia, że na rynku pojawia się coraz więcej różnego
rodzaju urządzeń, o których jeszcze kilka lat temu nie wyobrażaliśmy sobie, że powstaną. Za
tym procesem stara się nadążać także rynek mediów, oferując treści, atrakcyjne z punktu
widzenia nowych form ich odbioru oraz oczywiście przedsiębiorstwa z branży
telekomunikacyjnej, ponieważ Internet wydaje się być głównym kanałem, w którym upatruje
się szansy na komercyjny sukces sprzedaży tych treści. Coraz częściej pojawiają się nawet
określenia typu człowiek cyfrowy lub człowiek 2.0 Wymusza to na konsumentach ciągłą
aktywność i śledzenie zachodzących zmian.

Gdzie w tym wszystkim znajduje się konsument, klient i odbiorca treści? Co wie o tym
fragmencie otaczającej go rzeczywistości? W jaki sposób się w nim porusza? Kto mu to
poruszanie się ułatwia, kto zaś utrudnia?

Federacja Konsumentów postanowiła zbadać, jak rynek mediów i nowych technologii
wygląda z perspektywy konsumentów. W tym celu zostało przeprowadzone badanie
ankietowe.

Warto jednak na początku wskazać, że respondenci odpowiadali na
pytania dotyczące częstotliwości korzystania z poszczególnych funkcji obu tych urządzeń.
Należy mieć to na uwadze. Choć są to urządzenia zbliżone do siebie pod względem funkcji, to
istnieją pewne bardzo istotne odrębności. Na przykład niektóre tablety nie mają możliwości
wykonywania połączeń głosowych i wysyłania wiadomości SMS, stąd respondenci mający
urządzenia tego typu z niektórych funkcji po prostu nie mogą korzystać i należy założyć, że w
takich sytuacjach będą deklarować, że nigdy z tych funkcji nie korzystają.

Do wykonywania połączeń telefonicznych 57,54% respondentów wykorzystuje smartfon lub
tablet codziennie, 6,22% robi to 2-4 razy w tygodniu, zaś tylko 1,06% raz w miesiącu. Z
funkcji tej nie korzysta 34,89% badanych, przy czym należy wziąć pod uwagę wcześniejsze
zastrzeżenia dotyczące niektórych tabletów. Podobnie 46,64% ankietowanych codziennie
wysyła wiadomości SMS/MMS, 15,19% robi to 2-4 razy w tygodniu, zaś 3,25% raz w
miesiącu. Z funkcji tej nie korzysta 34,32% badanych.


Smartfon i tablet, tak samo jak komputer, bywają także wykorzystywane do prowadzenia
rozmów za pośrednictwem Internetu. Również w tym przypadku mogą to być rozmowy
głosowe lub tekstowe (czat, komunikatory). Do tego celu 16,53% respondentów
wykorzystuje smartfon lub Internet za pośrednictwem smartfonu czy tabletu nie prowadzi 58,93% badanych.

Smartfon i tablet to urządzenia zaprojektowane w celu dostarczania rozrywki, mające w
chwili obecnej możliwości obliczeniowe porównywalne do słabszej klasy komputerów. Tak
jak komputer mogą oczywiście służyć do słuchania muzyki i oglądania filmów pobranych z
Internetu. Dla 13,57% respondentów jest to element codzienności. 16,74% robi to 2-4 razy w
tygodniu, 9,49% tylko raz w miesiącu. Duża liczba respondentów, aż 56,13%, w ogóle nie
używa smartfonu lub tabletu do takich celów.

Porównywalnie, jak w przypadku komputerów, za pomocą smartfonu i tabletu istnieje
możliwość słuchania muzyki i oglądania filmów online. Codziennie muzyki w ten sposób
słucha 8,36% respondentów, 9,83% robi to 2-4 razy w tygodniu, 7,00% tylko raz w miesiącu.
Aż 71,16% w ogóle nie używa urządzeń mobilnych do takich celów. 5,74% respondentów
codziennie ogląda filmy i programy telewizyjne za pomocą platform mobilnych. 11,37% robi
to 2-4 razy w tygodniu, 9,09% raz w miesiącu. 67,75%, ankietowanych w ogóle nie korzysta z
takiej możliwości.

Urządzenia mobilne pozwalają również grać w gry. Istnieje szeroka gama aplikacji o tym
profilu, zarówno płatnych, jak i bezpłatnych. Czy jest to popularne? 8,96% respondentów gra
w gry każdego dnia, podczas gdy 10,71% robi to 2-4 razy w tygodniu, 7,62% raz w miesiącu. Z
tej formy spędzania czasu nie korzysta w ogóle 68,58% ankietowanych.

Również w przypadku urządzeń mobilnych zapytano ankietowanych o czytanie książek w
formacie elektronicznym, pobranych wcześniej do pamięci lub bez pobierania do pamięci
urządzenia (np. w przeglądarce, za pośrednictwem serwisów abonamentowych). To
zastosowanie dla smartfonu i tabletu okazało się najmniej popularne, zaś wyniki dla obu
form czytania zbliżone do siebie. 2,79% respondentów czyta książki online codziennie (2,61%
czyta codziennie książki pobrane do pamięci), 4,24% ankietowanych czyta książki online 2-4
razy w miesiącu (6,36% czyta w ten sposób książki wcześniej pobrane). Raz w miesiącu czyta
książki online 6,83% respondentów (książki wcześniej pobrane czyta z taką częstotliwością
6,99%). Z takiej możliwości nie korzysta odpowiednio 79,93% respondentów dla książek
online i 78,29% dla książek pobranych uprzednio do pamięci.

Kolejne pytanie, na które użytkownicy urządzeń mobilnych udzielali odpowiedzi, dotyczyło
używania smartfonu lub tabletu do korzystania z serwisów społecznościowych. Do tego celu
28,00% respondentów wykorzystuje te urządzenia każdego dnia, 13,49% robi to 2-4 razy w
tygodniu, 4,46% raz w miesiącu. 52,44% w ogóle z tego nie korzysta.

Oczywiście nie są to wszystkie sposoby, korzystania z urządzeń mobilnych, ponieważ
możliwości tych urządzeń są w chwili obecnej niemal nieograniczone. Na potrzeby ankiety
wybrane zostały te związane z komunikacją i mediami.

Wyniki tej części ankiety wskazują, że komputer dla dużej liczby konsumentów w dalszym
ciągu stanowi urządzenie bardziej użytkowe, służące do pracy, nauki i komunikacji, także z
użyciem serwisów społecznościowych. Smartfon, pomimo szybkiego rozwoju rynku i
eliminowania z niego przez przedsiębiorców telefonów komórkowych o mniej
zaawansowanej konstrukcji i uboższych możliwościach, nadal przede wszystkim służykonsumentom do komunikacji. Uwagę zwraca duża liczba odpowiedzi nie korzystam
wskazanych w różnych przedstawionych do wyboru możliwości użytkowych.

Warto zwrócić w tym miejscu uwagę także na kwestię związaną z czytelnictwem. Niewielki
procent konsumentów używa zarówno komputerów, jak i platform mobilnych do czytania
książek. Jednak konsumenci, którzy się na to decydują, jak pokazują wyniki ankiety, robią to
częściej z wykorzystaniem komputera niż urządzeń mobilnych, chociaż to właśnie te
urządzenia wydają się wygodniejsze w takim zastosowaniu.

źródło: Federacja Konsumentów

Kan