Według raportu PMR* liczba linii VOIP w segmencie biznesowym w Polsce w ciągu ostatnich lat nieprzerwanie notuje wzrost. Na koniec 2013 r. przekroczyła już wyraźnie pół miliona. Rosnące wykorzystywanie tej technologii przez polskie firmy umożliwia operatorom oferowanie usług dodatkowych – najczęściej tych z segmentu komunikacji zunifikowanej.


Promowanie technologii VoIP w segmencie stacjonarnym przez operatorów spowodowane jest nie tylko tym, iż usługa ta po części niweluje cięcia w liczbie linii tradycyjnych, ale również z uwagi na możliwość do sprzedaży dodatkowych usług. Usługi te ukierunkowane są na świadczenie pakietów komunikacji zunifikowanej, które również mogą być dostarczane w modelu usługowym. W modelu tym operator współpracuje z dostawcą oprogramowania, a klient uzyskuje całościowy pakiet usług biznesowych. Pakiety komunikacji zunifikowanej w konsekwencji uzyskują coraz większą popularność. Skierowane są one w pierwszym rzędzie do klientów z segmentu MŚP.

Historycznie usługi telefonii internetowej były w pierwszym rzędzie zorientowane na segment firm dużych. Obecnie jednak pod względem zdobywania nowych klientów operatorzy kładą większy nacisk na segment MŚP/SOHO. W rezultacie rynek w ujęciu ilościowym rozwija się w szybkim tempie. W 2012 r. dynamika wzrostowa wynosiła 20%, a w 2013 r. utrzymała dwucyfrowy – choć niższy – poziom. Pozwoliło to na przekroczenie liczby pół miliona linii VoIP.

Komentarz Marcina Rusewicza – Architekta Rozwiązań UC&Collaboration MCX Telecom – Po przeczytaniu artykułu w itfocus.pl o rynku VoIP, nie mogłem oprzeć się pokusie porównania danych z ostatnim raportem IRE (Instytut Rynku Elektronicznego) na temat rynku central PBX w Polsce „RYNEK CENTRAL ABONENCKICH I URZĄDZEŃ DO TELEFONII IP Polska 2010 EDYCJA XXIV”. Porównując zawarte w tym raporcie informacje o rynku PABX z danymi z PMR widać, że pod względem ilości sprzedanych linii, technologia VoIP zmarginalizowała inne rozwiązania w segmencie systemów komunikacyjnych dla biznesu. Z jednej strony miał na to wpływ spadek cen sprzętu IP, z drugiej rosnące zapotrzebowanie klientów na usługi dodane jakie oferują rozwiązania VoIP. Jedną z takich usług jest wideo komunikacja, która zaczyna przechodzić od drogich rozwiązań grupowych (przeznaczonych do sal konferencyjny ), do komunikacji osobistej, która może być realizowana na różnych osobistych urządzeniach końcowych takich jak: smartphone, czy tablet. Przykładem takich rozwiązań jest platforma BluStar firmy Aastra, która w ramach jednolitego środowiska oferuje wideo jako nowe medium w funkcjach centrali telefonicznej, umożliwiając realizację takich usług jak: Video Contact Center, Video-Voice Mail, czy Video-IVR. Innym przykładem usług wspierający technologie VoIP w poszerzaniu swojego udziału w rynku są usługi związane z integracją telefonów komórkowych (smartphone’ów) z systemem komunikacyjnym. Taka integracja odbywa się z wykorzystaniem sieci GSM oraz WiFi zapewniając użytkownikom mobilnym łatwy i przejrzysty dostęp do usług systemu niezależnie od miejsca pracy. Ponadto umożliwia obniżenie kosztów połączeń komórkowych, szczególnie w przypadku roamingu dzięki funkcji SIM Travel. Przykładem takiego rozwiązania może być BCT UCC firmy NEC, czy też Aastra mobile Client firmy Mitel.


* raport PMR – „Usługi telekomunikacyjne dla segmentu biznesowego i operatorskiego w Polsce 2013. Prognozy rozwoju na lata 2014-2017”

źródło: MCX Telecom

Kan